سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 365681

عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره وزن و قد طبیعی کودکان در برخی سنین توضیحاتی ارائه داد.

قد و وزن کودکان چقدر باید باشد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مجید حاجی‌فرجی، استاد تغذیه و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با طرح این پرسش که وزن مناسب برای یک دانش‌آموز چقدر باید باشد؟،‌گفت: وقتی از وزن صحبت می‌کنیم به ویژه کودکان تا سن 12 سالگی این به قد، وزن، جنس و سن آنها بستگی دارد.

وی ادامه داد: منحنی‌هایی داریم که بر اساس گستره وزن و قد فرد سنجیده می‌شوند. بسیاری می‌گویند فرزندان ما قد کوتاهی دارند؛ در حالی که ما می‌پرسیم سن پدر و مادر چقدر است. وزن و قد فرزندشان هنگام تولد تا دو سالگی و تا 5 سالگی محاسبه می‌شود و روی منحنی قرار می‌گیرد و بر اساس آن مشخص می‌کنیم که آیا قد این کودک مناسب است یا خیر.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی متذکر شد: گاهی به دلیل بدخوری‌ها کودک دچار افت وزنی و قدی می‌شود و تأخیر رشد به دنبال دارد. اگر بخواهیم وزن کودکان را در سن مختلف بیان کنیم به این شکل است که اگر 7 سالگی کودک را مثال بزنیم باید قد این کودکان 101 تا 1 متر و 20 سانتی‌متر باشد؛ البته متوسط قدی 1 متر و 20 سانتی‌متر خوب است؛ ضمن اینکه وزن این کودکان باید 20 تا 25 کیلوگرم باشد و از 25 کیلو به بالا به عنوان اضافه وزن قلمداد می‌شود.

حاجی‌فرجی خاطرنشان کرد: اگر بر روی صدک (میزان سنجش) 70 تا 80 درصد باشد کودک چاقی و پروزنی دارد و اگر این عدد زیر 25 درصد و به ویژه زیر 10 درصد باشد کودک دچار اختلال رشد است و باید زیر نظر متخصص تغذیه قرار گیرد.

وی ابراز کرد: پسران تا سن 13، 14 سالگی رشدشان به حداکثر می‌رسد و دخترها نیز تا سن 12 سالگی رشد صعودی دارند؛ در نتیجه باید در این دوران حداکثر رشد را داشته باشند؛ چراکه اگر صفحات رشد بسته شود سرعت قدی بسیار پایین خواهد آمد؛ به طوری که تا 18 سالگی شاید 3 تا 4 سانت بیشتر رشد نکنند.

حاجی‌فرجی استاد تغذیه و عضو فرهنگستان علوم پزشکی اضافه کرد: برای پسران از 14 سالگی تمام به بعد این اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha