رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح برخی اقدامات انجام شده در جهت درج چراغ راهنمای تغذیه‌ای در فرآورده‌های غذایی، گفت: هدفگذاری ما این است که تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف نمک و سدیم را ۳۰ درصد کاهش دهیم و در عین حال اقدامی انجام دهیم تا دیابت به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

۶۰ درصد فراورده‌های غذایی کشور به چراغ راهنمایی مصور شدند

سلامت نیوز:رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح برخی اقدامات انجام شده در جهت درج چراغ راهنمای تغذیه‌ای در فرآورده‌های غذایی، گفت: هدفگذاری ما این است که تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف نمک و سدیم را ۳۰ درصد کاهش دهیم و در عین حال اقدامی انجام دهیم تا دیابت به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در همایش بین المللی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با بیان اینکه موضوع غذا و تغذیه دو عامل و ریسک فاکتور اصلی هستند که در مداخله‌های اجتماعی سلامت تاثیر دارند. در حال حاضر ۷۰ درصد بازار دارویی کشور را داروهای تولید داخل تشکیل می‌دهند؛ به طوریکه از ۶۰۰۰ قلم دارویی که در بازار دارویی پروانه دارند، ۵۰۰۰ قلم آن تولید داخل هستند.

دیناروند با بیان اینکه در زمینه کنترل بیماری‌های غیرواگیرتمام پیشنهادهای سازمان بهداشت جهانی را که به عنوان داروهای اساسی اعلام کرده بود، در برنامه‌هایمان قرار دادیم، افزود: حتی فهرست دارویی رسمی ایران گاهی وسیع‌تر از فهرست دارویی سازمان جهانی بهداشت است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به هدفگذاری این سازمان تا سال ۲۰۲۵ گفت: بر اساس این هدفگذاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مصرف نمک و سدیم را به میزان ۳۰ درصد در کشور کاهش دهیم که تا سال ۲۰۱۸ باید کاهش ۱۵ درصدی این موارد محقق شود. همچنین باید میزان دریافت دارو را ۵۰ درصد کاهش دهیم که البته اکنون به این هدف رسیده‌ایم. در عین حال یکی از اهداف ما این است که شاهد کاهش ۵۰ درصدی دیابت تا سال ۲۰۲۵ باشیم.

دیناروند با بیان اینکه در زمینه مصرف نمک، شکر و چربی وضعیتمان بد است، گفت: در حال حاضر میزان مصرف شکر ۳۰ درصد افزایش یافته است. البته در حوزه فراورده‌های غذایی اقدامات ما از دو سال گذشته آغاز شد؛ به طوریکه بر اساس این اقدامات شرکت‌هایی که فراورده‌های ناسالم تولید می‌کنند از تبلیغ محصول خود ممنوع هستند و شرکت‌هایی که فراورده‌های آنها از نظر سلامت مورد تایید ماست، مورد حمایت سازمان غذا و دارو بوده و حتی در مراسم رونمایی فراورده‌های آنها نیز شرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از ۲۰ ماه گذشته ابلاغیه موضوع درج چراغ راهنمای تغذیه بر فراورده‌های غذایی صادر شد، گفت: اکنون بیش از ۶۰ درصد فرآورده‌ها دارای چراغ راهنمایی تغذیه هستند. البته در برخی استان‌ها درج چراغ راهنمای تغذیه به ۱۰۰ درصد فراورده‌ها رسیده و کمترین درصد درج آن در برخی استان‌ها ۴۰ درصد است.

دیناروند، تقویت دسترسی به دارو با توجه به بحث قیمت‌گذاری و حمایت از داروهای تولید داخل را از دیگر اهداف سازمان غذا و دارو اعلام کرد و افزود: در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توانستیم در فرآورده‌هایی که منشاء اصلی‌شان نمک است، این ماده را به میزان ۱۰ درصد در آنها کاهش دهیم که ضوابط فنی آنها اصلاح شده، اما در برخی ضوابط اصلاح ملی نیاز است که این کار در حال انجام است. همچنین ما توانستیم میزان نمک را در پنیر از چهار درصد به دو درصد برسانیم و همچنین میزان نمک را در نان از دو درصد به ۱.۸ درصد برسانیم. در عین حال میزان شکر نیز در نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها به میزان ۱۰ درصد کاهش یافت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha