مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرهای شمالی کشور عمدتا فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند زیرا به علت ساختار خاص شهری اجرای این طرح هزینه بر است.

شهرهای شمالی عمدتا فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرهای شمالی کشور عمدتا فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند زیرا به علت ساختار خاص شهری اجرای این طرح هزینه بر است.

به گزارش سلامت نیوز بیه نقل از  ایرنا، ضیاء الدین الماسی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: اجرای سیستم تصفیه فاضلاب برعهده وزارت نیرو است که این وزارتخانه با همکاری بخش خصوصی سیاست هایی را برای جمع آوری و ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب در استان های ساحلی کشور اندیشیده است.
وی اظهار کرد: در جنوب کشور نیز هشت تا 10 شهر مانند بندرعباس و بوشهر دارای سیستم جمع آوری فاضلاب هستند اما بیشتر نقاط بالای 3 هزار نفر جمعیت این سیستم را ندارند که اجرای سریع این سیستم در شمال و جنوب کشور الزامی است زیرا یکی از راهکارهای اساسی در کاهش آلودگی دریاها است.

روند رو به کاهش آلودگی نفتی در دریاها
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه روند آلودگی نفتی در دریاها رو به کاهش است، افزود: ایران در بین کشورهای منطقه بیشترین عضویت را در کنوانسیون ها و پروتکل ها دارد که این موضوع بیشترین کنترل ها را در زمینه مقابله با آلودگی نفتی به دنبال داشته است.
وی تاکید کرد: در این راستا تقویت همکاری های بین بخشی میان وزارتخانه های نفت و صنعت، معدن و تجارت، شرکت نفت فلات قاره، پتروشیمی ها و سازمان حفاظت محیط زیست در روند کاهش آلودگی های نفتی تاثیرگذار بوده است.
الماسی افزود: زمانی که پتروشیمی ها خصوصی شدند، تلاش شد تا بخش HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) تقویت شود تا شاهد کاهش بیشتر آلودگی های نفتی در دریاها باشیم.
وی گفت: تعداد بروز حوادث نشت نفت در سال 1394 نسبت به سال 90، 91 و 92 بسیار کمتر بود در سال 1394 فقط 5 مورد نشت نفت رخ داده بود و در سال 1395 هنوز گزارشی مبنی بر نشت نفت ارائه نشده است که نشان از افزایش کنترل ها دارد.

پایان دوره های آموزشی برای حضور در سکوهای نفتی تا پایان هفته جاری
الماسی افزود: همچنین دوره های آموزشی برای حضور در سکوهای نفتی با هدف جلوگیری از آلودگی نفتی این سکوها با همکاری فلات قاره در حال انجام است.
وی ادامه داد: برای ورود به سکوهای نفتی ۶ دوره آموزشی نیاز است که چهار دوره آن سال گذشته آغاز و تا اردیبهشت ماه برگزار شد و 2 دوره دیگر در حال برگزاری است که تا آخر هفته جاری به پایان می رسد.
الماسی گفت: برنامه ریزی ما با شرکت بنادر و دریانوردی این بود که خرداد ماه سال جاری این دوره های آموزشی برای حضور در سکوهای نفتی به پایان برسد اما بنا به دلایلی این کار میسر نشد.
وی افزود: برنامه اجرایی این طرح اعم از بازدید از سکوها از شهریورماه آغاز می شود و سکوهایی مانند سلمان و ابوذر در اولویت بازدیدها خواهند بود.

 ساماندهی جزایر خلیج فارس در قالب 4 منطقه آزاد
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 55 جزیره تحت حاکمیت ایران در خلیج فارس، قرار است در قالب چهار منطقه آزاد ساماندهی شوند.
شهرام فداکار با بیان اینکه اکنون بحث توسعه جزایر در چند محور پیگیری می شود، افزود: طرح جامع توسعه جزایر را سازمان منطقه آزاد مطرح کرده که قرار است بر اساس آن جزایر خلیج فارس ساماندهی شوند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر هر کدام از این جزایر در اختیار ارگان و نهاد خاصی است و بر اساس این طرح مقرر شده است هر دستگاهی که اکنون جزیره ای در اختیار دارد، طرح توسعه همان جزیره را تهیه کند.
فداکار ادامه داد: ساماندهی و حفاظت از جزایر خلیج فارس برای سازمان حفاظت محیط زیست بسیاز حائز اهمیت است؛ از 55 جزیره ایرانی در خلیج فارس 33 جزیره مسکونی، 6 جزیره جزو مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست و جزیره دارا در تالاب خورموسی به عنوان پارک ملی معرفی شده که تایید نهایی آن نیازمند کسب نظر سایر دستگاه ها است.
وی گفت: دو دهم درصد از جمعیت سرزمین در جزایر مستقر هستند، 5 هزار کیلومتر مربع عرصه این جزایر است و از آنجایی که در میان دریا قرار دارند نواحی کم عمق ساحلی این جزایر بسیار حائز اهمیت است زیرا زیستگاه خوبی برای آبزیان و کنار آبزیان، مکان مناسبی برای رشد آبسنگ های مرجانی و تخم گذاری لاک پشت ها هستند.
مدیرکل دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: جزیره فارور مهمترین زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی است؛ بنابراین توسعه جزایر باید به گونه ای باشد که ضرر و زیان محیط زیستی به همراه نداشته باشد.

 تهیه ضوابط استفاده از مواد پراکنده کننده آلودگی های نفتی
فداکار همچنین به آلودگی های نفتی در عرصه های دریایی کشور اشاره کرد و گفت: برای پاکسازی آلودگی نفتی از مواد مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها مواد پراکنده کننده آلودگی نفتی است که باید تمام آنها سازگار با محیط زیست باشند و آسیبی به اکوسیستم وارد نکنند.
وی افزود: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست ضوابط محیط زیستی استفاده از مواد پراکنده کننده های نفتی را تهیه و به دستگاه های مرتبط اعلام کرده است.

 پستانداران و 50 آبسنگ دریاهای شمال و جنوب کشور در خطر انقراض
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پستانداران دریایی، 50 گونه آبسنگ مرجانی، 5 گونه لاک پشت دریایی، برخی ماهی های زینتی، غضروفی و استخوانی در دریاهای شمال و جنوب کشور در معرض خطر انقراض قرار دارند.
داود میرشکار افزود: تهدیدات در حوزه تنوع زیستی دریایی بسیار زیاد و متفاوت است؛ بر این اساس سالانه یک یا دو بار عملیات پایش انجام و نسبت به رفع تهدیدات ممکن، اقدام می شود.


وی اظهار کرد: برخی تهدیدات مانند گرم شدن زمین قابل رفع نیست و این مساله به ویژه در تابستان موجب سفید شدگی آبسنگ های مرجانی می شود که در این حالت زیستگاه ماهیان زینتی نابود می شود، البته زمانی که سفید می شوند برخی از همزیست های آبسنگ ها باقی می مانند و زمانی که شرایط فراهم شد دوباره به حالت اول برمی گردند.
میرشکار افزود: باید زیستگاه ها را حفظ کنیم تا گونه ها در صورت ایجاد شرایط مناسب فرصت بازسازی ذخایر خود را داشته باشند.
وی گفت: در خصوص احیا و بازسازی زیستگاه ها در حال اعمال تجربه جدیدی هستیم؛ بخشی از زیستگاه های جزیره خارک از بین رفته است که در تلاشیم با استفاده از تجربه جدید و ظرفیت های بین المللی آن را بازسازی کنیم.


میرشکار به پایش لاک پشت های دریایی در استان های جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: پایش لاک پشت های دریایی در استان بوشهر به پایان رسیده و در این راستا 100 لاک پشت منقار عقابی تگ گذاری شده و 10 هزار تخم مورد شمارش قرار گرفته است.


وی ادامه داد: همچنین هچری سایت ها در منطقه نایبند بررسی و مشخص شد 70 درصد تخم لاک پشت ها به جوجه لاک پشت تبدیل شده است.
زمانی که لاک پشت در ساحل اقدام به تخم گذاری می کند، ماموران سازمان محیط زیست با هدف حفاظت از تخم ها از دست شکارچیان طبیعی و برخی انسان ها آنها را جمع آوری و به محلی که تعیین شده منتقل و در خاک جای می دهند که به این مکان ها هچری سایت گفته می شود.
میرشکار با اشاره به اینکه گرمایش زمین موجب تغییری در جنسیت نر و ماده لاک پشت ها و به طور کلی دوزیستان می شود، گفت: در سال 1393 مطالعه ای در این زمینه صورت گرفت و مشخص شد که هرچه زمین گرمتر شود، ماده زایی نیز افزایش می یابد؛ برای این منظور تعدادی تخم را در سایه و تعدادی را در ساحل در حالت عادی قرار دادند و بعد از متولد شدن جوجه ها این نتیجه حاصل شد.

    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha