چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 191459

غذاهای غنی شده این روزها ظاهراً مُد شده اند؛ انواع نان ها و پاستاهای غنی شده نمونه هایی از این خوراکی ها هستند. اما چرا باید بخواهیم که از این نوع غذاها استفاده کنیم؟ چون آهن برای حفظ سلامتی ضروری است.

۵ حقیقت در مورد آهن

سلامت نیوز: غذاهای غنی شده این روزها ظاهراً مُد شده اند؛ انواع نان ها و پاستاهای غنی شده نمونه هایی از این خوراکی ها هستند. اما چرا باید بخواهیم که از این نوع غذاها استفاده کنیم؟ چون آهن برای حفظ سلامتی ضروری است.

۱. تمام بدنتان به آهن نیاز دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، ما برای ساختن هموگلوبین ِ گلبول های قرمزمان به آهن نیاز داریم. گلبول های قرمز، اکسیژن را از ریه ها به تمام سلول های بدن می رسانند. همچنین آهن برای رشد مغز کودکان و عملکرد مغز در تمام طول عمر ضروری می باشد.


2. بیشتر افراد به میزان کافی آهن دریافت نمی کنند

میزان توصیه شده آهن برای زنان، 18 میلی گرم و برای مردان 8 میلی گرم در روز است. خیلی به ندرت پیش می آید که کسی آهن زیادی دریافت کند. زنان در معرض کمبود آهن هستند زیرا در سیکل ماهیانه شان خون زیادی از دست می دهند و همچنین نسبت به مردان گوشت قرمز کمتر می خورند. گیاهخوارانی که ابداً گوشت قرمز نمی خورند و ورزشکارانی که مسافت های طولانی می دوند یا رکاب می زنند باید در مورد میزان آهن بدنشان مراقب باشند.


3. آهن سیستم ایمنی را تقویت می کند
برای افزایش جذب آهن غیرهِم می توانید منابع آن را همراه با منابع ویتامین ث مثلاً پرتقال، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی، گل کلم، طالبی، کیوی، فلفل و مرکبات مصرف کنید.

اگر کمبود آهن داشته باشید، یکی از علائمش این است که زیاد مریض می شوید و مدت طولانی تری بیماری می مانید. فقر آهن نه تنها افراد را مستعد ابتلا به عفونت می کند بلکه باعث خستگی، تنگی نفس هنگام ورزش، ضربان تند قلب، سرگیجه، سردرد، حساسیت پذیری و رنگ پریدگی می شود.


4. انواع آهن ها، یکسان جذب نمی شوند

دو نوع آهن وجود دارد: آهن هِم و آهن غیر هِم. آهن هِم آهنی است که بدنمان بسیار سریع تر جذبش می کند و تنها در گوشت قرمز، بوقلمون و ماهی موجود است. آهن غیرهِم، آهنی است که در منابع گیاهی مانند عدس، لوبیا، نخود سبز، غلات سبوس دار، پاستا و نان غنی شده، سبزیجات برگ تیره، میوه های خشک شده، آجیل و مغزها و تخم مرغ وجود دارد.


5. افزودن آهن به تغذیه، ساده است

سعی کنید غذاهای سرشار از آهن را بیشتر وارد تغذیه تان کنید. برای افزایش جذب آهن غیرهِم می توانید منابع آن را همراه با منابع ویتامین ث مثلاً پرتقال، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی، گل کلم، طالبی، کیوی، فلفل و مرکبات مصرف کنید. همچنین می توانید با استفاده از ظروف چدنی یا فولاد ضدزنگ، دریافت آهنتان را بیشتر کنید.
تا یک ساعت بعد از غذا، چای و قهوه ننوشید چون جذب آهن غذایی که خورده اید، بسیار کاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha