کار زیاد سختی نیست. فقط کافی است سوئیچ ماشین را بچرخاند و خاموشش کند اما می گوید فقط یک ربع است مگر چه می‌شود. هزینه گازئیلش کمتر از بلایی است که استارت زدن بر سر ماشین می آورد.

توقف خودروها با موتور روشن جریمه دارد

سلامت نیوز: کار زیاد سختی نیست. فقط کافی است سوئیچ ماشین را بچرخاند و خاموشش کند اما می گوید فقط یک ربع است مگر چه می‌شود. هزینه گازئیلش کمتر از بلایی است که استارت زدن بر سر ماشین می آورد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، یک ربع یا نیم ساعت، شاید زمان زیادی نباشد اما همین یک ربع‌ها و نیم ساعت‌ها برای چندین و چند اتوبوس یا حتی خودروی سواری زمان زیادی برای انتقال بیش از اندازه اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای ازت، مونواکسید کربن یا ذرات معلق در هوا است.


اتوبوس در ایستگاه در انتظار مسافران ایستاده است. یک اتوبوس نه. بلکه 5 اتوبوس. هر کدام پشت سرهم و بدون اینکه موتورهای خود را خاموش کرده باشند، ایستاده‌اند. ایستاده‌اند تا آسیاب به نوبت صندلی‌هایشان را پر از مسافر کنند اما دریغ که مسافر در این ساعت ظهر غنیمت است. راننده اولین اتوبوس که در انتظار پر شدن صندلی‌ها بیرون از ماشین چای می‌نوشد می گوید: پر هم بشود موظفیم یک ربع مهمان ایستگاه باشیم. شاید این جملات برای خیلی‌ها مضحک به نظر بیاید. شاید بعد از خواندن این جملات خیلی‌ها بگویند که جلوی اتفاقات بزرگ تر را باید گرفت. اما ما می‌گوییم که از همین اتفاقات کوچک باید شروع کرد. یک ربع ایستادن‌های چندین و چند اتوبوس در پایانه‌های مختلف در نقاط مختلف شهر هرچند برای رانندگانی که نگران هزینه‌های استهلاک ماشین خودند، بی‌اهمیت جلوه می‌کند اما مطمئنا خاموش کردن همین یک ربع هم می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. هر چند خبرهای خوشی از بابت کاهش آلودگی هوای تهران به گوش گوش می رسد ولی باز هم باید مراقب بود.


اتوبوس‌ها تولید کننده 34 درصد کسیدهای گوگرد
آمارها و ارقام می‌گویند مینی بوس ها، کامیون ها و اتوبوس ها به ترتیب بیشترین سهم تولید اکسیدهای گوگرد با درصد سهم 39 درصد، 34 درصد و 19 درصد را بر عهده دارند. براساس آنچه که کنترل کیفیت هوا اعلام می‌کند در جمع آلاینده های متنوع در شهر تهران از جمله خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها، خودروی دیزلی سنگین و نیمه سنگین در مقایسه با خودروهای سواری در تولید اکسیدهای گوگرد (SOx) نقش و سهم مهمی دارند. خودروهای دیزلی سنگین و نیمه سنگین در شهر تهران بر اساس مطالعات انجام گرفته، مسئولیت تولید آلاینده های اکسیدهای گوگر (SOx)، اکسیدهای ازت (NOx) و ذرات معلق (PM) را عهده دار هستند و این نقش از اکسیدهای گوگرد تا ذرات معلق بزرگ و بزرگ تر می شوند. در زمینه تولید اکسیدهای ازت (NOx) ، کامیون ها به ترتیب با 7/5 ،4 و 3 درصد مسئولیت تولید این آلاینده را در شهر تهران به عهده دارند. در خصوص تولید آلاینده های خانواده ذرات معلق نیز کامیون های سبک و سنگین جمعاً 20 درصد، مینی بوس ها 10 درصد و اتوبوس ها 3 درصد از کل تولید آلایندگی را شامل می شوند. در یک نگاه کلی خودروهای سنگین 1 درصد و نیمه سنگین با احتساب اتوبوس ها و کامیون ها و مینی بوس ها حدود 24 درصد از آلودگی شهر تهران را برعهده دارند. گذشته از آمار و ارقام اشاره شده و بعنوان یک اصل زیست محیطی کنترل خودروهای سنگین با آلودگی فراوان (Heavy Polluters) مخصوصاً در فصولی از سال که شرایط تجمع آلاینده ها بیشتر فراهم می شود (مانند فصل پاییز و زمستان) و یا در شرایط ویژه هواشناسی و جوی (مثل وارونگی) می تواند تاثیرات بسزایی در کاهش آلاینده ها و رسوبات نهایی داشته باشد. اعمال منع تردد خودروهای دودزا و سنگین در شب های سرد زمستان از غروب آفتاب تا سپیده صبح، سبب شود که به هوای ساکن، تزریقات آلوده از اگزوز کامیون ها و اتوبوس ها به جو، انجام نگیرد و در نتیجه صبح روز بعد و یا تمام روز بعد تمرکز آلاینده ها را در شهر شاهد نباشیم.


توقف بدون خاموش کردن موتور تنها مختص اتوبوس‌ها نیست
در کنار اتوبان‌های تهران همیشه در ساعات پایانی طرح ترافیک صف عریض و طویل خودروهای به چشم می‌خورد. خودروهایی که در انتظار پایان ساعت طرح ترافیک کنار اتوبان با موتور روشن ایستاده‌اند. براساس مطالعات انجام شده بیش ا ز48 درصد از سهم منابع آلوده هوای شهر تهران را سواری ها و 22 درصد را موتور سیکلت ها برعهده دارند. گاز مونواکسید کربن (CO) محصول فعالیت خودروهای سواری و وانت ها است که 90 درصد کل گاز (CO) تهران را شامل می شوند. سواری ها و موتور سیکلت ها 58 درصد کل ذرات معلق تهران را نیز مسئول هستند.
سواری ها و موتور سیکلت ها به ترتیب 4 و 1 درصد کل اکسیدهای گوگرد تولید شده در شهر تهران را مسئول بوده و در زمینه ذرات معلق این اعداد به 50 و 10 درصد به ترتیب برای سواری ها و موتور سیکلیت ها می رسد. می دانید که آلایندهCO ، یعنی آلاینده ای که خودروهای سواری مسئول تولید آن هستند گازی بی رنگ، بی بو و سمی و خطرناک است که مواجه با آن بستگی به مقادیرآن، از سردرد و سرگیجه و از دست دادن قوای تشخیص آغاز و تا مرگ آنی ادامه پیدا می کند.


توقف خودروها با موتور روشن جریمه دارد
دکتر سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با جلوگیری از توقف خودروها با موتور روشن از در نظر گرفتن جرایم نقدی برای صاحبان این خودروها خبر داد.
او در ادامه گفت: بارها در رابطه با توقف خودروهای روشن در سطح شهر تذکرهای لازم داده شده و این مسئله در شورای عالی ترافیک نیز مطرح شده است تا رانندگان وسایل نقلیه ملزم به رعایت این امر شوند. متصدی در ادامه گفت: متاسفانه رانندگان این موضوع را رعایت نمی‌کنند.
متصدی بیان کرد: اما در هر صورت ما به دنبال این هستیم تا بتوانیم روشن ماندن خودروها در حین توقف را مدیریت و سازمان دهی کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رانندگان کار خاصی را نباید انجام دهند بلکه فقط باید وسیله نقلیه خود را در هنگام توقف خاموش کنند که از این کار نیز دریغ می کنند.
او با اشاره به تخلف بودن توقف خودرو و روشن نگه داشتن موتور آن گفت: این موضوع به اتوبوسرانی و حمل و نقل شهرداری مرتبط است و سازمان محیط زیست با سازمان حمل و نقل شهرداری مکاتباتی در این رابطه انجام داده است. متصدی در ادامه افزود: ادارات کل محیط زیست نه تنها در تهران بلکه در سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور در رابطه با موضوع توقف خودروها با موتور روشن تاکید کرده اند اما متاسفانه شهرداری این موضوع را رعایت نمی‌کند.
متصدی در رابطه با جرایم این نوع تخلف بیان کرد: این موضوع به صورت اختصاصی و در قسمت برخورد با کسانی که سبب آلودگی می شوند در لایحه هوای پاک آورده شده و برای آن جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. در صورت تکرار این تخلف طبق قوانین جزایی با متخلفان برخورد خواهد شد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با میزان این جرایم نقدی گفت: مبلغ آن اکنون مشخص نیست چرا که هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.
او با بیان اینکه شهرداری ها ملزم به رعایت این قانون هستند، گفت: سالیان سال است که این موضوع مد نظر تمامی دستگاه‌ها است. اما متاسفانه شهرداری آن را رعایت نمی‌کند.
گرچه لایحه هوای پاک از سال ۱۳۷۴ در خصوص نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تنظیم شده اند و حالا با گذشت ۲۰ سال از زمان تنظیم آن قرار است با اصلاحاتی روبرو شود اما اصلی ترین سوال این است که آیا جرایم نقدی می تواند بازدارنده باشد یا افراد را نسبت به وقوع جرایم کوچک آگاه کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha