شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 193117

۱۱۲ روز از نشستن منتخبان مجلس دهم بر صندلی نمایندگی گذشته اما هنوز هیچ خبری از بررسی لایحه هوای پاک در صحن علنی و تغییر در زمان معافیت خودروهای نو از معاینه فنی نیست.

مهار خودروهای آلاینده در انتظار تصمیم مجلس

سلامت نیوز:۱۱۲ روز از نشستن منتخبان مجلس دهم بر صندلی نمایندگی گذشته اما هنوز هیچ خبری از بررسی لایحه هوای پاک در صحن علنی و تغییر در زمان معافیت خودروهای نو از معاینه فنی نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری،7اسفند 1389مجلس هشتم طی مصوبه‌ای جنجالی، قانون معافیت خودروهای نو از معاینه فنی را از 2به 5سال افزایش داد. از آن روز بیش از 2هزار روز گذشته و تبعات سهمگین این تصمیم بارها در اخبار خود را به مسئولان نشان داده است.

از آن روز، روند‌ آلودگی هوای كلانشهرها روزبه‌روز افزایش یافته و امنیت تردد وسایل نقلیه نیز به سرعت كم شده تا جایی كه پلیس بارها بر سر صحنه‌های تصادف فوتی و جرحی اعلام كرده كه نداشتن معاینه فنی حادثه‌ساز شده است. از روز مصوبه مذكور تا امروز 2مجلس عوض شده و بارها نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه باید مصوبه به همان 2سال معافیت سابق باز گردد اما هنوز هیچ تغییری رخ نداده است. 5سالی می‌شود كه مجلس معافیت خودروهای نو از معاینه فنی را 5ساله كرده و هر روز بر دامنه مخالفان آن افزوده می‌شود.

    پلیس و شهرداری موافقند

سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: معتقدم كه 5سال معافیت خودرو از معاینه فنی طولانی است. این قانون باید بازنگری شود و خودروها بعد از 2سال ملزم به معاینه فنی باشند. از سویی سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز معتقد است: وقتی خودروسازان تنها خودروی خود را 2سال گارانتی می‌كنند معاینه فنی 5ساله هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارد، به همین دلیل باید سن معاینه فنی كاهش پیدا كند و مجلس دهم باید در قالب طرح‌های فوریتی به سرعت به این موضوع وارد شود.

    لایحه هوای پاك؛ نسخه 95

پس از افزایش انتقادها از مصوبه افزایش زمان معافیت خودروها از معاینه فنی در سال 89، همواره نمایندگان مجلس تلاش كردند در قالب طرح‌ها و لوایح به این افزایش معافیت واكنش نشان دهند. در این رابطه از سال91مجلس نهم طرح كاهش مدت معاینه فنی را در كمیسیون عمران مطرح كرد و همچنین در فراكسیون محیط‌زیست نیز همه بر لزوم كاهش معافیت تأكید كردند اما هیچ مصوبه‌ای تصویب نشد. پس از آن در سال93و با روی كار آمدن دولت یازدهم لایحه كاهش آلودگی هوای كلانشهرها مطرح شد و نمایندگان كمیسیون كشاورزی نیز همزمان برای كاهش مدت معاینه فنی طرحی را آماده كردند اما هیچ‌یك به صحن علنی مجلس نرسید و تا پایان مجلس نهم مدت معافیت همان 5سال ماند.

    نگاه 2نماینده

با روی كار آمدن مجلس دهم، دلسوزان به نمایندگان جدید دل خوش كرده‌اند. در این مجلس لایحه دولتی به اسم لایحه هوای پاك به مجلس رسید. علی‌محمد شاعری، رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری می‌گوید: یكی از مواد لایحه هوای پاك به سن معاینه فنی خودروها اشاره دارد. در حقیقت اگر معاینه فنی خودروها به درستی و در زمان مناسب انجام گیرد نقش بسیار خوبی در كاهش آلودگی هوا خواهد داشت؛ به‌خصوص در شرایطی كه حدود 70درصد از آلودگی هوا از منابع متحرك یعنی خودروهاست. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تأكید می‌كند: معاینه فنی 5ساله برای خودروها طولانی و كم‌اثر است؛ بنابراین سن معاینه فنی از 5سال فعلی باید به 2سال كاهش یابد، در واقع كشورهایی هم كه خودروهای با كیفیت‌تری نسبت به ما تولید می‌كنند، از سن معاینه فنی كوتاه‌تری نسبت به كشور ما برخوردارند.

«برای رفع معضلات معاینه فنی باید از مطالعات و اقدامات در سایر كشورها مانند انگلیس و فرانسه‌ استفاده كرد.» عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این جمله می‌گوید: لندن در 25سال گذشته جزو آلوده‌ترین شهرها بوده كه با به كارگیری علم روز به جای سر دادن شعار توانست بر آلودگی هوا فایق‌ آید. وی معتقد است: هر خودرو تنها برای 5سال پس از تولید باید در پایتخت تردد كند. در واقع با توجه به شرایط هوای تهران و خودروهای بی‌كیفیت فعلی، تردد خودروها بیش از 5سال آسیب‌زاست و آلودگی هوا زمینه‌ساز مرگ تدریجی است كه سلامت شهروندان را تهدید می‌كند؛ بنابراین باید به شكل جدی‌تری نسبت به حل این معضل پرداخت.

    آیا معافیت 2ساله پیش از آغاز آلودگی هوا تصویب می‌شود؟

«سن معافیت معاینه‌فنی خودرو به ۲‌سال كاهش می‌یابد.» این خبری بود كه 12شهریور از كمیسیون كشاورزی مجلس شنیده شد. در این روز، لایحه هوای پاك در كمیسیون كشاورزی، جمع‌بندی و به تصویب رسید و براساس یكی از مواد لایحه هوای پاك، سن معاینه فنی خودروهای شخصی به 2سال و خودروهای عمومی به یك سال كاهش یافت. در عین حال این مصوبه هنوز به صحن علنی راه نیافته و به‌زودی روزهای آلوده سال آغاز می‌شود. با سرد شدن هوا، ‌شرایط در تهران و كلانشهرها به سمت اینورژن و وارونگی دما پیش می‌رود. حال باید دید آیا مجلس پیش از آغاز فصل آلودگی هوا می‌تواند قانون معاینه فنی را اصلاح كند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha