چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 193407

هورالعظیم نامی آشنا در میان تالاب های کشور است،عرصه ای که حالا با عطش جدی و سختی دست و پنجه نرم می کند،چالشی که استمرار آن می تواند مسبب معضلات عمیق زیست محیطی شود.

سلامت نیوز:هورالعظیم نامی آشنا در میان تالاب های کشور است،عرصه ای که حالا با عطش جدی و سختی دست و پنجه نرم می کند،چالشی که استمرار آن می تواند مسبب معضلات عمیق زیست محیطی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،خشکی هور العظیم،به مثابه بروز مخاطراتی جدی برای خوزستان خواهد بود،ریزگردهایی که مدتی برخی از مناطق کشور را به چالش کشیده اند،در کمین هستند تا در فقدان هور العظیم بِتازند.

هور العظیم روزگاری از بزرگترین تالاب های کشور به شمار می رفت،محدوده ای که در غرب خوزستان و در انتهای رود کرخه در حد فاصل ایران و عراق واقع شده است.

این تالاب قریب به یک دهه پیش،از سطحِ آبِ قابل ِتوجه و قابل قبولی برخوردار بود،اما از سال1387 که 7 هزار هکتار از اراضی این خطه برای مدت 30 سال در اختیار شرکت نفت و گاز قرار گرفت،احتمال بروز بحران و چالش دور از ذهن نبود و حفاری های پیاپی برای کشف نفت،70 درصد از تالاب مذکور را تخریب کرد.

مصطفی ملکی،دانش آموخته رشته محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در تشریح علل و عوامل موثر در ایجاد چالش هور العظیم اظهار داشت:خشکسالی،افزایش تبخیر آب و نادیده گرفتن حقابه تالاب و کاهش ورود آب از رودخانه کرخه،مزید بر علت شده تا امروز چنین وضعیت بغرنجی در هور العظیم حاکم شود.

*از ورود دولت برای احیای هور العظیم تا سوء استفاده از حقابه تخصیصی

بروزِ طوفان های شن تا 21 برابر حد استاندارد وتنگ شدن نفس خوزستان عرصه را بر خوزستانی ها تنگ کرده است.

بنا بر ضرورتی که احساس شد دولت نیز به عنوان یکی از دستورکارهای جدی در این عرصه ورود کرد،اولویتی که هدفش بر احیای تالاب مورد اشاره استوار بود،اما ظاهرا برخی سوء استفاده ها مسیر احیای هور اعظیم را با انسداد هایی جدی مواجه ساخته است.

بر مبنای برخی گزارشات،انحراف مسیر حقابه به سمت کشتزارهای برنج،در گرم ترین فصول سال،فرآیند احیای هور العظیم را با موانعی جدی همراه ساخته و همین امر باعث شد تا نتوان آنچنان که باید بقاء و حیات دوباره را به این تالاب حساس و حائز اهمیت کشور باز گرداند.

*تکذیب سوء استفاده شالیکاران خوزستانی

موضوع استفاده از حقابه هور العظیم،برای کشت برنج به نوعی از سوی معصومه ابتکار نیز مطرح می شود،اما حسین دهقانیان،معاون آب و خاک جهاد کشاورزی می گوید:به هیچ عنوان نظری بر حقابه هور العظیم برای تغذیه اراضی زراعی وجود ندارد،زیرا میزان بارندگی ها و نزولات آسمانی،آب مورد نیاز رودخانه کرخه را تامین کرده و از همین محل،آب مورد نیاز  برنج شالیکاران خوزستانی محقق می شود.

رضا مَمَقانی،دانش آموخته رشته کشاورزی و از فعالان قدیمی حوزه زراعت،عنوان کرد:نمی توان صرفا کندی و انسداد در مسیر احیای هور العظیم را به برنج کاران مرتبط دانست زیرا تبخیر آب و بعضا رسوباتی که در مسیر حرکت رودخانه ها ایجاد می شود نیز در بروز معضلات هور العظیم بی تاثیر نبوده و نیست.

وی در خاتمه یادآور شد:به نظر بنده لازمه احیای هور العظیم،همگرایی و هم افزایی سازنده است و می طلبد کشاورزان ،فعالان عرصه محیط زیست، دوستدران طبیعت، دولت، دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد هر کدام به سهم خود در این حوزه نقش آفرینی کنند و در سایه این عزم جدی،می توان مجددا لبخند بقاء و شکوه دوباره را به هور العظیم بازگرداند،تالابی که خشکی آن،حیات را در خوزستان به چالش می کشد و در چنین شرایطی اصلی ترین بازنده بحران هورالعظیم مردم این دیار خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha