دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 193722

از سنین کودکی به افراد توصیه می‌شود با مصرف میوه و سبزیجات، ویتامین C مورد نیاز و همچنین با نوشیدن شیر و بازی در فضاهای باز، کلسیم و ویتامین D لازم برای بدن را تامین کنند اما چرا به این ویتامین‌ها به خصوص ویتامین D نیاز داریم؟

چرا ویتامین D نیاز داریم؟

سلامت نیوز:از سنین کودکی به افراد توصیه می‌شود با مصرف میوه و سبزیجات، ویتامین C مورد نیاز و همچنین با نوشیدن شیر و بازی در فضاهای باز، کلسیم و ویتامین D لازم برای بدن را تامین کنند اما چرا به این ویتامین‌ها به خصوص ویتامین D نیاز داریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در فرآیند رشد، بدن به میزان کافی ویتامین D نیاز دارد تا همراه با جذب کلسیم رشد استخوان‌ها را بهبود بخشد.

ویتامین D به جذب کلسیم در معده کمک می‌کند و سطح کلسیم خون را به گونه‌ای حفظ می‌کند تا تولید طبیعی ترکیب معدنی استخوان روند خود را طی کند. این ویتامین همچنین از کاهش غیرمعمول سطح کلسیم خون که می‌تواند به حالت "تتانی" (انقباض غیرارادی ماهیچه‌ها) منجر شود جلوگیری می‌کند.

کمبود ویتامین D موجب نرمی استخوان در کودکان و نیز بدشکلی و شکنندگی استخوان‌ها در بزرگسالان می‌شود. ویتامین D وضعیت کلی سلامت را ارتقاء داده و به تقویت سلامت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین فاکتور مهمی در تضمین عملکرد مغز، قلب، ریه و ماهیچه‌هاست و بدن را برای مقابله با عفونت‌ها آماده می‌سازد.

روش‌های مختلفی برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن وجود دارد. یکی از آنها قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. ویتامین D بر خلاف دیگر ویتامین‌ها از طریق قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب در بدن تولید می‌شود.

روش دیگر تامین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد غذایی است. هر چند مواد غذایی محدودی وجود دارند که به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند و حتی این خوردنی‌ها نیز فقط مقادیر اندکی از این ویتامین را دارا هستند و به همین خاطر مصرف این خوراکی‌ها به تنهایی نمی‌تواند میزان کافی ویتامین D مورد نیاز برای بدن را تامین کند. عمده این مواد غذایی شامل ماهی چرب، جگر، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده، آب پرتقال و غلات غنی شده هستند.

به گزارش لایوساینس، تاکنون روی فوائد مصرف مکمل‌های ویتامین D بحث‌های گسترده‌ای صورت گرفته است. در سال ۲۰۱۴ محققان نتایج ۲۶۸ مطالعه روی این ویتامین را ارزیابی کرده که شواهد قانع کننده‌ای از نقش کلیدی آن وجود ندارد. هر چند نتایج یک بررسی دیگر نشان می‌دهد پایین بودن سطح ویتامین D در خون می‌تواند با افزایش خطر مرگ زودهنگام ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های دیگر مرتبط باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha