هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، تاکنون برای انجام ۱۲۸ مورد عمل پیوند ریه ، مساعدت مالی انجام داده است.

انجام ۱۲۸ عمل پیوند ریه با مساعدت مالی هیئت امنای ارزی

سلامت نیوز:هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، تاکنون برای انجام ۱۲۸ مورد عمل پیوند ریه ، مساعدت مالی انجام داده است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  مهر، با توجه به اهداف هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران در خصوص ایجاد زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور، بی نیاز شدن از اعزام بیمار به خارج از کشور و صرفه جویی ارزی در زمینه هزینه درمانی بیماران و همچنین سیاست گذاری انجام شده درخصوص حمایت از انواع اعمال پیوندی، هیئت امنای صرفه جویی ارزی از آغاز سال ۱۳۷۹ تا پایان سه ماه اول سال ۱۳۹۵ از ۱۲۸ مورد عمل پیوند ریه حمایت به عمل آورده است.

نخستین پیوند ریه در جهان در تاریخ ۱۱ ژوئن ۱۹۶۳ توسط دکتر جیمز هاردی در مرکز پزشکی دانشگاه می سی سی پی به انجام رسید که بیمار ۱۸ روز بعد بر اثر نارسایی کلیه درگذشت. به دلیل بروز عوارض متعدد بعد از انجام پیوند ریه انجام این پیوند تا اواخر دهه هفتاد میلادی با موفقیت چندانی همراه نبود.

در دهه ۸۰ میلادی با معرفی داروهای جدید و تکنیک های جراحی نوین و همچنین بهبود روش های تهیه عضو و نیز تدوین استراتژی های یافتن بیمار مناسب، روند انجام اعمال پیوند ریه در سراسر جهان با افزایش چشمگیری مواجه شد؛ به گونه ای که از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیش از ۲۵۰۰۰ مورد پیوند ریه در سراسر جهان انجام شده است. سالانه بیش از ۱۰۰۰ مورد عمل پیوند ریه در ایالات متحده آمریکا انجام می شود.

اولین مورد عمل پیوند ریه موفق در ایران نیز در سال ۱۳۷۹ توسط دکتر سید حسن احمدی و همکاران در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام شد.

در حال حاضر، پیوند ریه در کشور در دو مرکز بیمارستان مسیح دانشوری و بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام می شود.

مرکز پیوند ریه بیمارستان مسیح دانشوری از سال ۱۳۷۹ زیر نظر شورای عالی پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده است و از آن سال تا پایان سه ماهه اول  سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۰۴ بیمار در این مرکز تحت عمل پیوند ریه قرار گرفته اند؛ از بین اعمال انجام شده، بیشترین موارد مربوط به فیبروز ایدیوپاتیک ریه، برونشکتازی و COPD بوده است. همچنین از سال ۱۳۷۹ تا پایان سه ماهه اول سال سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۴ عمل پیوند ریه نیز در بیمارستان امام (ره) تهران انجام شده است.

هزینه انجام پیوند یک ریه در ایالات متحده آمریکا بالغ بر ۵۶۱ هزار دلار و هزینه انجام پیوند دو ریه معادل ۷۹۷ هزار دلار تخمین زده می شود؛ حال آنکه این عمل در ایران با  هزینه ­ای به مراتب کمتر در حال انجام است.

پس از بحث های کارشناسی در چندین جلسه با اساتید مرتبط، مصوب شد هیئت امنا جهت حمایت از رشد و توسعه پیوند ریه در کشور، به ازای هر مورد عمل پیوند یک ریه مبلغ ۵۰ میلیون ریال و به ازای عمل پیوند دو ریه مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال به هزینه های هتلینگ بیمارستانی بیماران مساعدت نماید. همچنین به ازای هر سه عمل پیوند ریه، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال مساعدت تجهیزاتی به صورت خرید کالاهای مصرفی یا سرمایه ای در اختیار مراکز پیوند قرار دهد.

 از سال ۱۳۸۲ تا سه ماهه اول سال ۹۵، تعداد ۱۲۸ مورد عمل پیوند ریه در بیمارستان های مسیح دانشوری و امام(ره) تهران انجام شده است که سهم مسیح دانشوری، ۱۰۴ عمل پیوند ریه بوده است.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha