دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 85 درصد افراد مبتلا به آپنه خواب از بیماری خود مطلع نبوده و از عوارض آن آگاهی ندارند.

85 درصد مبتلایان به آپنه خواب ازبیماری خود مطلع نیستند

سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی پزشکی خواب ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 85 درصد افراد مبتلا به آپنه خواب از بیماری خود مطلع نبوده و از عوارض آن آگاهی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دکتر خسرو صادق نیت روز دوشنبه در سمینار علمی بیماری های تنفسی در خواب که در مرکز آموزشی درمانی قدس قزوین برگزار شد،افزود: این ناآگاهی به شکلی بالا است که گاهی بیماران با مشکلات قلبی عروقی، سکته، دیابت و فشار خون بالا مراجعه می کنند اما به این عامل مهم اختلال خواب و قطع تنفس در حین خواب توجه نداشته و فرد هیچگاه متوجه اختلال خواب خود نمی شود.


وی این مشکل را در مردان شایع تر دانست واضافه کرد: همچنین چاقی و سن بالای 40 سال نیز از عوامل خطر اصلی آپنه انسدادی خواب هستند.
صادق نیت، خروپف و خواب آلودگی در طی روز را از مهمترین علایم آپنه انسدادی خواب اعلام کرد و گفت: بر خلاف تصور افراد که خروپف را دلیلی بر خواب خوب در فرد می دانند، پدیده خروپف ممکن است علامتی از وجود مشکل در راه های تنفسی فوقانی و آپنه باشد که فرد را دچار قطع نفس می کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر همسر یا نزدیکان فرد علاوه بر خروپف متوجه قطع تنفس وی هرچند برای چند ثانیه شوند این شخص باید این موضوع را جدی بگیرد و برای بررسی و درمان حتما به پزشک مراجعه کند.


این استاد دانشگاه گفت: بیمار دچار آپنه خواب ممکن است بدون آنکه خود متوجه شود طی خواب شبانه چندین بار دچار قطع تنفس شده و همین عامل موجب افت اکسیژن خون شده و در طول روز فرد را دچار خواب آلودگی، کسلی، افسردگی، افت تمرکز و یادگیری و یا افزایش فشار خون، سکته قلبی و مغزی و بروز حوادث شغلی شود، بنابر این تشخیص سریع برای درمان و پیشگیری از این عوارض آن بسیار مهم است.


صادق نیت، با بیان اینکه آپنه خواب و بی خوابی در طی روز مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می کند، گفت: بر اساس آخرین آمار پلیس 40 درصد تصادفات کشور ناشی از بیخوابی رانندگان بوده است و تلفات مرگبار بین این گروه از رانندگان دو تا ده برابر بیش از سایر رانندگان است.


وی ادامه داد: در حال حاضر حدود پنج سال است که تست های تشخیصی مناسبی برای رانندگان حرفه ای در این زمینه اجرا می شود که گرچه از لحاظ کمی دستاورد خوبی است اما به لحاظ کیفی هنوز مشکلاتی ازجمله عدم تقبل بیمه برای رانندگان دچار مشکل اختلال خواب وجود دارد.
این فلوشیپ خواب همچنین از پزشکان و انترن ها خواست هنگام گرفتن شرح حال از بیماران با علایم خستگی، افسردگی، فشار خون بالا و بیماران قلبی که چاق و در سنین بالای چهل سال هستند شک آپنه را نیز در نظر داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: بطور کلی اختلالات تنفسی حین خواب به خصوص آپنه شیوع خیلی بالایی دارد و از هر چهار مرد یک نفر دچار این مشکل است و البته بعد از 50 سالگی و دوران یائسگی بعلت کم شدن هورمون های زنانه شیوع این بیماری در زنان نیز افزایش می یابد.
دکتر صادق نیت، تشخیص به موقع را در درمان این بیماری بسیار مهم دانست و گفت: این بیماری در صورت عدم تشخیص به موقع صدمات زیادی هم برای فرد و هم برای سایرین خواهد داشت.


وی پلی سونوگرافی را مهمترین و بهترین روش بررسی مشکل وقفه تنفسی در خواب و درمان آپنه عنوان کرد و گفت: در این روش درمانی بیمار یک شب را در محیطی مشابه منزل بستری و دستگاهی به وی متصل می شود و با گرفتن نوار مغز، نوار عضله، نوار قلب و سایر تست های دیگر، نتایج کنار هم قرار گرفته و اطلاعات بسیار مهمی از خواب فرد به دست می آید که در درمان او موثر است.


صادق نیت گفت: تشخیص اختلالات خواب در کودکان ویژه است چرا که این اختلال هم در رشد جسمی و هم رشد عقلی آنها تاثیر زیادی داشته و حساسیت بالایی دارد، بنابراین تشخیص و درمان این اختلالات در کودکی بسیار مهم تر است.
سمینار علمی بیماری های تنفسی در حین خواب به مدت یک روز در مرکز آموزشی درمانی قدس قزوین برگزار شد.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha