شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 194818

اصول تغذیه در دوران شیردهی

سلامت نیوز:مصرف آب خود را روزانه افزایش دهید (حدود یک لیتر روزانه) تا به حد 2/5 تا 3 لیتر در روز برسد. مادران شیرده در ساعاتی از روز در زمان شیردهی احساس تشنگی بیش‌تری دارند، چون آب مصرفی آن‌ها وارد شیر می‌شود.

البته مصرف بیش از اندازه آب هم میزان شیر را کاهش می‌دهد. میزان کالری مصرفی خود را به حد 2500 کالری در روز برسانید و اگر تصمیم به ادامه شیردهی در سه ماهه آینده دارید، آن را به 2800 کالری در روز برسانید. آگاه باشید که کالری مورد نظر فقط از موارد شیرین تأمین نگردد، بلکه تغذیه متعادل باید ترکیبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها باشد. میزان کالری مورد مصرف خود را به 5 وعده غذایی تبدیل کنید؛ یعنی صبحانه، نهار، عصرانه، شام و وعده آخر شب.

هر وعده غیر اصلی زمانی است مناسب برای خوردن لبنیات کم چرب، آب و یک قطعه میوه. چون تولید شیر شما باید به صورت مداوم باشد؛ بنابراین نیاز‌های کالریک شما نیز باید منظم باشد.
 
چه موادی مصرف نشود
نیکوتین: از مصرف سیگار اجتناب کنید؛ اما اگر اجتناب آن برایتان غیر ممکن است، حداقل فاصله یک ساعت بین مصرف آن و شیردهی قرار دهید.   
  از مصرف الکل خودداری کنید. پس از مصرف، الکل ظرف یک ساعت وارد شیر می‌شود و اگر مصرف آن زیاد باشد، باعث توقف رشد شیرخوار خواهد شد.
  بدون مشاوره پزشک خود هرگز دارو مصرف نکنید. مصرف بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند داروهای سولفا، مسهل‌های شیمیایی و همه داروهایی که ترکیب ید دارند، در دوران شیردهی ممنوع است.
  آلوده‌کنندهای محیط مانند حشره‌کش‌ها به‌راحتی از شیر عبور می‌کنند.
  همیشه از چربی‌های غیر اشباع استفاده کنید. روغن آفتابگردان، ذرت و روغن زیتون برای دستگاه عصبی مرکزی شیرخوار ضروری است.
 
چه چیزهایی باید به تغذیه افزود
اسید فولیک برای زنان حامله ضروری است و بسیاری از مطالعات توصیه می‌کنند که مصرف آن را در دوران شیردهی تداوم دهید؛ اما بسیاری از غذاهای موجود حاوی مقادیری اسید فولیک هستند؛ مانند مارچوبه، کلم، ذرت، نخود و اسفناج. غذاهای دیگر مانند گندم و آب پرتقال نیز ممکن است با آن‌ها غنی شوند.
 مکمل‌های روی: در برخی مطالعات توصیه به مصرف روزانه 15 تا 20 میلی‌گرم ترکیب روی می‌شود. البته روی در غلات، تخم‌مرغ، گوشت، و آردکامل وجود دارد.
 با مصرف مکمل‌های ویتامینA به اقتصاد خود ضرر وارد نکنید. غذاهای حاوی هویج، سبزیجات، کره، ماهی و گوشت سرشار از این ویتامین هستند و نیازی به مصرف جداگانه وجود ندارد.
 
غذاهایی که باعث ناراحتی شیرخوار می‌شود
روزانه توصیه‌های زیادی از اطرافیان درباره غذاهای مختلف و ممنوعیت آن در زمان بارداری می‌شنوید؛ مانند مصرف شلغم، کرفس، شاهی، تره فرنگی و گل کلم که باعث ایجاد نفخ و تغییر مزه شیر برای شیرخوار می‌شود. یا به عنوان مثال بعضی از مردم اعتقاد دارند که سیر باعث نفخ می‌شود؛ اما به‌طور کلی قانون فراگیری درباره نوع غذاها نداریم. فرهنگ‌های مختلف می‌تواند تفاوتی فاحش در نوع مصرف غذاها داشته باشند؛ یعنی یک فرهنگ خاص مصرف غذایی خاص را نادرست می‌داند، ولی فرهنگی دیگر آن را پسندیده برای شیرخوار اعلام می‌کند. هر کودکی واکنشی متفاوت به مصرف غذا توسط مادرش نشان می‌دهد. اگر مشاهده کردید که کودکتان در یک روز ناراحت و آشفته است، سعی در به خاطر آوردن مصرف غذاهای روز گذشته داشته باشید و اگر غذایی را عامل آن می‌دانید، برای مدتی آن را از رژیم غذایی حذف کنید.
 
موادی که باعث افزایش شیردهی می‌شوند
مکمل‌های غذایی زیادی وجود دارند که تولید‌کنندگان آن مدعی‌اند که باعث افزایش شیر مادر می‌شوند. در واقع تأثیر هیچ‌کدام از آن‌ها به اثبات نرسیده است و بیش‌تر اثر روانی دارد تا حقیقی. دقت کنید بعضی از این مکمل‌ها مقادیر زیادی مواد قندی دارند.
بعضی از افراد توصیه می‌کنند که رازیانه و آبجو باعث افزایش شیر و جعفری باعث کاهش آن می‌شود که از نظر علمی به اثبات نرسیده است.

منبع:روزنامه سبزینه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha