دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی زنان روستایی، 15 اکتبر 2016 برابر با 24 مهر ماه جاری گفت برای تعهد به دستورکار 2030 برای توسعه پایدار ، باید زنان روستایی را به سوی کامیابی، دستیابی به حمایت و اطلاعات مورد نیاز سوق دهیم تا بدون ترک جوامع، توان بالقوه خود را به ثمر برسانند.

فراخوان دبیر کل سازمان ملل متحد برای کامیابی زنان روستایی

سلامت نیوز:دبیرکل سازمان ملل متحد  در پیامی به  مناسبت روز جهانی زنان روستایی، 15 اکتبر 2016 برابر با 24 مهر ماه جاری گفت برای تعهد به دستورکار 2030 برای توسعه پایدار ، باید زنان روستایی را به سوی کامیابی، دستیابی به حمایت و اطلاعات مورد نیاز سوق دهیم تا بدون ترک جوامع، توان بالقوه خود را به ثمر برسانند. 
 
به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام بان کی مون  به شرح زیر است:
 
زنان روستایی نیمی از نیروی کار در مزارع کشاورزی سراسر دنیا را تشکیل می دهند. آنان بخش بزرگی از غذای ساکنین زمین را تولید و آماده می کنند. زنانی که ستون اجتماعات روستایی را تشکیل داده و در بسیاری از  خانواده ها نقش کلیدی برای امنیت غذایی، فرصت های آموزشی و مراقبت سلامت ایفا می کنند.
اما تأثیرتغییرات اقلیمی و مشکلات زیست محیطی، زنان روستایی را مجبور به مهاجرت می کند. این امر به افزایش بی ثباتی برای خانواده و اجتماع آنان و ایجاد سدی در برابر توسعه و رشد منجر می شود. 


بلایای طبیعی، همراه با وقوع مجدد بحران هایی که به آرامی روی می دهند همچون خشکسالی، زنان روستایی را تحت تأثیر قرار داده و به چالش هایی افزوده است که در راه  دسترسی به غذا، مراقبت سلامت، آموزش و اطلاعات که از پیش با آن روبه رو بودند.


بسیاری از زنان روستایی در جستجوی زمین های حاصلخیز و بهبود شرایط زندگی خود و خانواده مهاجرت می کنند. ­ اما مهاجرت می تواند باعث افزایش انزوا و رانده شدن آنان به حاشیه شود. برخی دیگر از این زنان نیز در پی مهاجرت مردان خانواده  در جستجوی کار و فرصت های شغلی، نادیده انگاشته می شوند. هر دو گروه به عنوان بخش جدایی ناپذیر مناظره های حول محور مهاجرت و توسعه به حمایت مجامع بین المللی نیاز دارند.


ایجاد تغییر هر چند  ساده در سیاست ها می تواند به سود زنان روستایی شود و به سازگاری آنان با تغییرات  اقلیمی کمک کند. به عنوان مثال، قانون مند کردن نظام پرداخت و کاهش هزینه نقل و انتقال پول، توان اقتصادی زنان روستایی را افزایش داده و به تاب آوری خانواده و اجتماعات آنان کمک می کند. در این راستا، دسترسی  به آموزش و کسب اطلاع از فناوری و روش های کشاورزی  تاب آور در برابر تغییرات اقلیمی، اهمیت بسیار دارد. اما در اغلب موارد، پرداختن به این مسائل، مردانه انگاشته شده و زنان از منافع چنین روش هایی محروم می شوند.


در حالی که چگونگی توانایی پاسخ گویی بهتر به جا به جایی پناهندگان و مهاجران را در نظر می گیریم، اینجانب همگان را فرا می خوانم نیازهای ویژه و نگرانی های زنان روستایی را به حساب آورند.


دستورکار 2030 برای توسعه پایدار متعهد شده کسی را نادیده نیانگارد. برای تعهد به این پیمان، باید زنان روستایی را به سوی کامیابی، دستیابی به حمایت و اطلاعات مورد نیاز سوق دهیم تا بدون ترک جوامع، توان بالقوه خود را به ثمر برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha