دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳

زایران ایرانی قربانی انتقام‌گیری داعش در سامرا شدند.

آمبولانس مرگ

سلامت نیوز: زایران ایرانی قربانی انتقام‌گیری داعش در سامرا شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در میانه امیدواری‌ها به آزادسازی موصل و در حالی كه نخست وزیر عراق می‌گوید به زودی خبر آزادسازی این شهر را می‌دهد اما كابوس ناآرامی‌های پراكنده به سرتاسر عراق بازگشته است. داعش از مهم‌ترین سنگر خود در موصل در حال به بیرون رانده شدن است و همزمان عملیات‌های بازپس‌گیری رقه در سوریه از این گروه هم كلید خورده است. در چنین فضایی به نظر می‌رسد كه بازوهای اجرایی داعش تلاش می‌كند رفتن خود از عراق را پرهزینه، امنیتی و البته طولانی كند. صبح روز گذشته در دو عملیات جداگانه تروریستی در عراق، حداقل ٢٤ نفر جان خود را از دست دادند. نخست سامرا لرزید؛ شهری در ٦٠ مایلی شمال بغداد. در جریان این حمله تروریستی ١١ زایر شیعه به شهادت رسیدند. سخنگوی استانداری صلاح‌الدین در این خصوص می‌گوید: عامل انتحاری ابتدا با ماشین به سمت جمعیت آمد و سپس خود را منفجر كرد. درست مانند تمام اتفاق‌های مشابه آمار زخمی‌ها و شهدا ضد و نقیض است و برخی منابع می‌گویند كه نام ٥ دانش‌آموز دختر در میان كشته‌شدگان است و این در حالی است كه آمار زخمی‌ها نیز ١٠٠ نفر برآورد شده است. نیروهای امنیتی در سامرا پس از این اتفاق قانون منع آمد و شد اجرا كردند و با بلندگو از ساكنان سامرا خواستند نسبت به تحولات امنیتی هوشیار باشند. در میان قربانیان انفجار چندین زایر ایرانی شهید و زخمی‌ شده‌اند. به گزارش برخی منابع، ده زایر ایرانی در عملیات تروریستی شهر سامرا شهید شده‌اند. به گفته شاهدان عینی، زایران ایرانی در حال خارج شدن از اتوبوس‌های خود بودند كه آمبولانسی كه راننده آن عامل انتحاری بود خود را به آنها در پاركینگ نزدیك كرد و ناگهان ماشین منفجر شد.


از سوی دیگر، در تكریت در شمال غربی عراق نیز انفجار یك آمبولانس كه مملو از مواد منفجره بود منجر به حادثه دیگری شد. گفته می‌شود كه با توجه به ساعت وقوع این اتفاق كه زمان رفت و آمد مردم به محل كارهای‌شان بوده است آمار شهدا و زخمی‌های این حادثه بالا بوده و ١٤ نفر تا لحظه تنظیم این گزارش جان خود را از دست دادند. در میان كشته‌شده‌ها یك افسر عراقی نیز وجود دارد. نیروهای امنیتی محلی پس از این اتفاق در محل حاضر شدند و كمربند امنیتی اطراف محل انفجار ایجاد كردند. گفته می‌شود كه خودروی بمبگذاری شده، مركز هواشناسی را هدف گرفته بود.


استاندار صلاح‌الدین می‌گوید كه غفلت و سهل‌انگاری برخی منتسبین سازمان‌های امنیتی منجر به انفجارهای تكریت و سامرا‌ شد. ناگفته پیدا بود كه دست پنهان پشت این ماجرا چه كسی است اما با اینهمه گروه تروریستی داعش، ساعتی پس از این عملیات‌های تروریستی در بیانیه‌ای مسوولیت آنها را پذیرفت. در بیانیه داعش آمده است: سه عامل انتحاری دست به این حملات زدند كه یكی در تكریت و دو نفر دیگر در سامرا‌ خود را منفجر كردند.
داعش در حالی اقدام به هدف قرار دادن شهرهای مذهبی در عراق كرده است كه در ماه‌های محرم و صفر، شیعیان خود را برای زیارت به این شهرها می‌رسانند. نیروهای امنیتی هم در سامرا و هم در تكریت حالت منع رفت و آمد اعلام كرده‌اند تا از وقوع اتفاق‌های مشابه جلوگیری شود. رویترز در پوشش خبری خود اعلام كرد كه هدف این عملیات‌های تروریستی شیعیان بوده‌اند و این در حالی است كه شبكه‌های محلی عراق از بیان چنین جملاتی از ترس به راه افتادن اختلاف‌های قومی پرهیز می‌كنند.


داعش و انتقام موصل
داعش از زمان آغاز عملیات موصل اقدام به انتقام‌گیری در كركوك، بغداد و برخی شهرهای غربی و جنوبی عراق كرده است. داعش نام عامل‌های انتحاری را اعلام كرده است و به نظر می‌رسد كه این اقدام برای آن است تا نشان دهد كه عوامل انتحاری از ساكنان موصل بوده‌اند. ایندیپندنت در این خصوص می‌نویسد: این حركت داعش می‌تواند یك اقدام تبلیغاتی هم باشد تا به نوعی میان عملیات‌های خود در سایر مناطق با آنچه در موصل رخ می‌دهد، ارتباط ایجاد كند. روز پنجشنبه برای نخستین‌بار در دو سال گذشته نیروهای امنیتی عراق توانستند وارد شهر موصل شوند و برخی منابع می‌گویند كه سرعت پیشروی‌های ارتش و سایر نیروها در موصل بسیار بالاتر از حد پیش بینی شده است. با اینهمه بی‌بی‌سی در گزارشی می‌نویسد كه نیروهای داعش برای مهار نیروهای عراقی اقدام به نصب حصارها و موانعی كرده‌اند كه این مساله پیشروی‌ها را در ٢٤ ساعت گذشته با سختی همراه كرده است. از سوی دیگر مستقر كردن شهروندان غیرنظامی در محل این موانع و حصارها در حقیقت سپر انسانی مقابل نیروهای امنیتی عراق ساخته است كه همین مساله، هدف قرار دادن هوایی مقرهای پایانی داعش را هم سخت كرده است. روز گذشته، نیروهای امنیتی با تروریست‌های داعش از طریق تك‌تیراندازی‌هایی در پشت بام‌ها تبادل آتش را تجربه كردند اما گفته می‌شود كه این قبیل حملات نمی‌تواند دستاورد میدانی سریعی برای ارتش داشته باشد. با وجود آنكه نیروهای عراقی می‌گویند كنترل شهر حمام العلیل را به دست آورده‌اند اما مشخص نیست كه آیا نیروهای داعش كاملا از این شهر بیرون رانده شده‌اند یا خیر؟ حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق كه از زمان آغاز عملیات موصل تاكنون چندین بار به محل عملیات مراجعه كرده است روز شنبه نیز از همان تریبون اعلام كرد كه نیروهای امنیتی عراق كوتاه نمی‌آیند و در هم نمی‌شكنند. وی در این خصوص گفت: پیام من به داعش این است كه اگر می‌خواهند زنده بمانند باید همین حالا اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.
ساكنان موصل از ژوئن ٢٠١٤ كابوس داعش را به چشم تجربه كرده‌اند. ابوبكر بغدادی مسجدی را در مركز این شهر انتخاب كرد و از همان جا خلیفه‌گری خود را اعلام كرد. پیش از آنكه عملیات موصل در ١٧ اكتبر كلید بخورد، گفته می‌شد كه مابین ٣ تا ٥ هزار شبه نظامی هنوز در موصل مانده‌اند و جمعیت غیرنظامیان این شهر هم یك و نیم میلیون نفر تخمین زده شده بود.


سنگرهای چندمنظوره داعش
مواضع دفاعی چند لایه داعش، چالش بزرگ نیروهای عراقی در بازپس‌گیری موصل است. اتفاقی كه پیشروی‌ها را با كندی مواجه كرده است. به گزارش فارس، موسسه تحلیلی «استراتفور» در گزارشی به تحلیل مواضع داعش در شهر موصل در عراق پرداخت. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، این گروه تروریستی مواضع دفاعی قابل توجهی را در امتداد حاشیه جنوبی مركز شهر ایجاد كرده است. آنها سنگرهای چند منظوره را برای مقابله با مهاجمان بنا كرده‌اند. داعش برای برخورداری از دید واضح همه سازه‌های موجود در بخش جنوبی مركز شهر موصل را از بین برده است. بر اساس این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده در ٣١ اكتبر نشان می‌دهند كه نیروهای داعش منطقه گسترده‌ای را به سمت شمال فرودگاه موصل، در امتداد ساحل غربی رود دجله پاكسازی كرده‌ و تقریبا كلیه ساختمان‌های این فرودگاه و پایگاه هوایی سابق به سمت غرب با زمین همسطح شده‌اند. نیروهای داعش با تخریب این ساختمان‌ها احتمالا سعی دارند در مركز شهر مستحكم شده و موصل را تبدیل به حصاری كنند تا بدین طریق بتوانند نیروهای دشمن كه در حال نزدیك شدن به شهر هستند را هدف قرار دهند. مواضع روباز و بزرگی كه داعش به سمت مواضع جنوبی‌اش در موصل ایجاد كرده، این امكان را به آنها می‌دهد تا طرف مقابل را از فاصله دورتر زیرنظر داشته باشند. داعش سنگرهایی را در جاده منتهی به شهر برپا كرده و همچنین بلوك‌های بتنی و خرده سنگ‌هایی را در خیابان‌ها جمع‌آوری كرده تا بدین طریق مانع تردد نیروهای طرف مقابل شود. آنها اینك موانعی را مهیا كرده‌اند كه در امتداد دو طرف جاده ‌قرار گرفته ولی مسیر تردد كماكان باز است و در صورت نزدیكی نیروهای دشمن، داعشی‌ها به سهولت این موانع را در خیابان‌ها مستقر می‌كنند.


ترفندهای داعش در استفاده از شهروندان غیرنظامی به عنوان سپرنظامی عملا بر تعداد آوارگان افزوده است. به گزارش منابع محلی، در بعد انسانی نیز روزبه‌روز بر تعداد آوارگانی كه از جنگ گریخته‌اند، افزوده می‌شود. اقلیم كردستان عراق كه به دلیل نزدیكی به شهر موصل میزبان هزاران آواره این شهر شده، اعلام كرده برای پاسخ به نیاز آوارگان درحال احداث دو اردوگاه دیگر در منطقه خاز است و از جامعه جهانی برای این امر درخواست كمك كرده است. مسوولان سازمان ملل نیز می‌گویند كه تعداد آوارگان در اردوگاه برپا شده در سوریه نیز به‌شدت درحال افزایش است. به تازگی نیز بیش از ٤٠٠ خانواده كه داعش از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌كرد، از مناطق جنوبی موصل به این اردوگاه‌ها منتقل شده‌اند.


سفر بی‌سابقه العبادی به اربیل
عملیات موصل به اتفاقی برای نزدیكی دولت مركزی بغداد و منطقه كردستان عراق تبدیل شده است. این عملیات نخستین موردی است كه نیروهای امنیتی و ارتش عراق همراه پیشمرگه و دیگر نیروهای كرد، در كنار یكدیگر می‌جنگند و برخی از تحلیلگران این اتفاق را باعث كاهش تنش سیاسی بین بغداد و اربیل می‌دانند. در همین راستا، شامگاه شنبه به وقت محلی، «حیدرالعبادی» وارد فرودگاه اربیل شد و با «مسعود بارزانی» رییس و «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه كردستان عراق دیدار كرد. مسعود بارزانی نیز در تاریخ ٨ مهر گذشته در سفری به بغداد با مسوولان بلندپایه عراق دیدار و رایزنی كرد. موضوع استقلال كردستان عراق یا فدرالی شدن آن، بحران فروش نفت، بحران بودجه كردستان عراق و حضور نیروهای تركیه در شمال عراق عمده‌ترین مسائلی بود كه بارزانی در سفر خود به بغداد با مسوولان عراقی درباره آن رایزنی كرد. سفر العبادی به عنوان رییس دولت مركزی عراق به اربیل، از زمان دیكتاتور سابق عراق، بی‌سابقه است.
جامعه جهانی در مقابله با اقدامات وحشیانه گروه‌های تكفیری مسوولیت دارد
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان انفجارهای تروریستی سامرا و تكریت در عراق كه به كشته و زخمی شدن ده‌ها تن از انسان‌ها و زایران بی‌گناه منجر شد را به‌شدت محكوم كرد. وی ضمن تسلیت این وقایع دردناك، با بازماندگان این اقدامات شوم تروریستی ابراز همدردی كرده و بار دیگر مسوولیت جامعه جهانی در مقابله با گسترش تروریسم و اقدامات وحشیانه گروه‌های تكفیری را مورد تاكید قرار داد. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف از شهادت و زخمی شدن تعدادی از زایران ایرانی در حوادث تروریستی سامرا این ضایعه دردناك را به ملت ایران و خانواده‌های داغدار این شهدای مظلوم تسلیت گفت. قاسمی این اقدامات وحشیانه را ناشی از ناكامی‌های مكرر تروریست‌ها در پیشبرد اهداف پلید خود در عراق دانست و خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران تا شكست كامل و پاكسازی تروریسم، در كنار دولت و ملت عراق خواهد ایستاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha