پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 19755

رئیس انجمن رادیولوژی ایران تبلیغ برای انجام سونوگرافی سه بعدی در برخی مطب ها و مراکز درمانی خصوصی را نوعی کلاهبرداری عنوان کرد و گفت: سونوگرافی سه بعدی یک کار فانتزی است.

دکتر عبدالرسول صداقت در مورد تفاوت قیمت خدمات سونوگرافی سه بعدی در مراکز درمانی، به مهر گفت: انجمن رادیولوژی ایران پنج سال پیش اعلام کرد به دلیل اینکه انجام این نوع سونوگرافی نقش قابل توجهی در تشخیص بیماری و حتی ناههنجاریهای جنینی ندارد آن را در لیست تعرفه های خودش قرار نمی دهد.

امروزه اغلب زنان باردار، سونوگرافی را به قصد تعیین جنسیت جنین انجام می‌دهند در صورتی که در انجام سونوگرافی باید تعیین ناهنجاریهای مادرزادی در اولویت قرار گیرد.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران افزود: در هیچیک از دفترچه های انجمن رادیولوژی اسمی از سونوگرافی سه بعدی نمی بینید، چون یک کار فانتزی است.

در حال حاضر به‌ دلیل ‌آگاهی نداشتن نسبت به خطرات جدی این نوع سونوگرافی‌ها، مادران اغلب برای تعیین جنسیت جنین یا تهیه عکس سه بعدی برای استفاده در آلبوم نوزاد اقدام به انجام این سونوگرافی‌ها می‌کنند که هیچ کاربرد علمی ندارد.

به گفته صداقت، انجام سونوگرافی سه بعدی برای خانمهای باردار هیچ ضرورتی ندارد و اگر دچار ناهنجاری جنینی هستند بهتر است به سراغ رادیولوژیستهای فوق تخصص بروند.

این در حالی است که وزارت بهداشت نیز در خصوص انجام سونوگرافی‌های سه بعدی و چهاربعدی به‌ دلیل عدم‌شناخت عوارض آنها و ایجاد خطر برای جنین هشدار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha