رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: امروز نخستین مرحله از طرح کمربند سبز اربعین که نهال کاری توسط زائران راهپیمایی اربعین برای مقابله با گرد و غبار را در بر می‌گیرد با حضور استاندار ایلام اجرایی خواهد شد.

ابتکار: آغاز نخستین مرحله از طرح کمربند سبز اربعین از امروز/ مشارکت زائران حسینی در کاشت نهال برای مقابله با گرد و غبار

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: امروز نخستین مرحله از طرح کمربند سبز اربعین که نهال کاری توسط زائران راهپیمایی اربعین برای مقابله با گرد و غبار را در بر می‌گیرد با حضور استاندار ایلام اجرایی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر، افزود: این درختکاری به طول 15 کیلومتر از پل زائر تا پایانه مرزی مهران در استان ایلام است با هدف جلب مشارکت مردم برای رفع کانون‌های گرد و غبار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد درختکاری توسط زائران راهپیمایی اربعین از مدت‌ها پیش طرح موضوع شده و مطالعات و هماهنگی‌های لازم در موضوعاتی همچون پهنه بندی، خاک و نوع نهال نیز صورت گرفته، گفت: راهپیمایی بزرگ اربعین که از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف و متنوع در آن شرکت می‌کنند، هم اکنون یکی از رخدادهای مهم منطقه‌ای و بین المللی است.

ابتکار با اشاره به اینکه تحرک عظیم مردمی در قالب راهپیمایی اربعین دارای پیام‌های متعددی است که از آن جمله اراده افراد برای تلاش و کوشش است، اظهار کرد: در کنار سایر پیام‌ها، این حرکت می‌تواند انگیزه‌های محیط زیستی همچون درختکاری یا نهال کاری نیز داشته باشد که با سیره ائمه اطهار و به ویژه حضرت اباعبدالله حسین (ع) هم نزدیکی دارد.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به هماهنگی‌ها و اقدامات صورت گرفته برای اجرایی شدن این پیشنهاد در داخل کشور و همچنین با دولت عراق، افزود: اجرای این طرح توسط زائران راهپیمایی اربعین به صورت داوطلبانه است و هر کسی می‌تواند بنا به تمایل و نیت خیر خود در این اقدام مشارکت داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هماهنگی‌های لازم برای اجرا از طریق جلسات مشترک با دستگاه‌های مرتبط استانی و ملی صورت پذیرفته و حتی ستاد اربعین جلسه‌ای خاص این موضوع تشکیل داد که مصوبه آن جلسه اجرای طرح در محدوده مرزی ایران (استان ایلام) در مرحله نخست بود و مقرر شد این موضوع از طریق اداره منابع طبیعی استان با همکاری استانداری، ستاد اربعین، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و وزارت کشور اجرایی شود.

وی یادآور شد: زائران داوطلب و علاقمند به مشارکت در این نهال کاری از طریق مراجعه به محل‌های مورد نظر و پس از دریافت نهال زیر نظر راهنما یا کارشناس مرتبط اقدام به کاشت نهال خواهند کرد و منابع طبیعی استان نیز نگهداری از درختان، آبیاری و سایر تدابیر را بر عهده خواهند داشت.

ابتکار ضمن تقدیر از همکاری استاندار ایلام، ابراز امیدواری کرد: این حرکت با انتقال پیامی مثبت به جامعه بتواند آثار و نتایج بسیار گسترده‌ای در برای جلب مشارکت‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی در پی داشته باشد.

معاون رئیس جمهور یکی از تاثیرات این موضوع را توجه به آسیب‌های جنگ بر محیط زیست دانست و گفت: جنگ علاوه بر آسیب‌های مستقیم مخرب بر زندگی و سلامت انسان‌ها و جوامع انسانی، آثار غیرمستقیمی نیز به همراه دارد که از جمله این آثار می‌توان به تخریب محیط زیست و طبیعت اشاره کرد.

ابتکار ادامه داد: این آثار منفی در کنار عواملی همچون خشکسالی و تغییر اقلیم منجر به بحران‌های محیط زیستی در منطقه شده که به طور نمونه می‌توان به موضوع گرد و غبار اشاره کرد.

به گفته وی، اجرای موفق این طرح نیازمند مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط، زائران و هیات‌های مذهبی، محیط بانان و قرق بان‌های منابع طبیعی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری سفر خود به عراق در سال 92 و مذاکرات و تفاهم‌های صورت گرفته در آن سفر برای اجرای طرح‌های مشترک مقابله با گرد و غبار، افزود: متاسفانه به رغم اینکه طی آن سفر به نشانه عزم و اراده مشترک دو کشور برای مقابله با گرد و غبار در شهر کربلا نهال کاری شد، جنگ و نا امنی کشور همسایه (عراق) مانع از اجرای برنامه‌ها و تفاهم صورت گرفته شد.

وی افزود: یکی از بندهای آن تفاهم نامه کمک به رفع چالش کانون 200 هکتاری گرد و غبار در عراق بود که به رغم انجام همه کارها و طرح‌های مطالعاتی و ابعاد فنی، اجرایی شدن آن به تعویق افتاد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: کمربند سبز اربعین گامی موثر در این مسیر باشد و به زودی با اجرای طرح‌های پیش بینی شده همچون توان افزایی کارشناسان عراقی در این زمینه و مهار کانون‌های گرد و غبار داخل خاک عراق بتوانیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha