رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در حاشیه اولین جلسه مقابله با فساد كالای سلامت که در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره میزان قاچاق در حوزه غذا و دارو گفت: ١٥ میلیارد دلار قاچاق در كشور وجود دارد كه از این میزان ١٠ درصد یا حدود یک و نیم میلیارد دلار به حوزه سلامت مربوط است که البته این میزان بدون در نظرگرفتن قاچاق در حوزه غذا است، اگر غذا را نیز در نظر بگیریم میزان آن بیشتر می شود.

یک و نیم میلیارد دلار قاچاق در حوزه سلامت

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو گفت: یک و نیم میلیارد دلار قاچاق در حوزه سلامت كشور وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در حاشیه اولین جلسه مقابله با فساد كالای سلامت که در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره میزان قاچاق در حوزه غذا و دارو گفت: ١٥ میلیارد دلار قاچاق در كشور وجود دارد كه از این میزان ١٠ درصد یا حدود یک و نیم میلیارد دلار به حوزه سلامت مربوط است که البته این میزان بدون در نظرگرفتن قاچاق در حوزه غذا است، اگر غذا را نیز در نظر بگیریم میزان آن بیشتر می شود.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: حدود ٥٠ درصد بازار حوزه آرایشی و بهداشتی در كشور غیرقانونی و قاچاق بوده در حوزه دارویی حدود پنج درصد قاچاق وجود دارد.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و آسیب های قاچاق به كشور و اشتغال جوانان گفت: آسیب اقتصادی قاچاق به كشور بسیار بالا بوده عمده آسیب ها به اشتغال و تولید ملی بوده و این حوزه را تحت تاثیر قرار می دهد.

دیناروند با بیان اینکه در حوزه سلامت اشتغال گران قیمت است، افزود: هر 50 هزار دلار قاچاق یک شغل را از بین می‌برد با توجه به یک و نیم میلیارد قاچاق در این حوزه حدود سه هزار شغل در حوزه سلامت در اثر قاچاق آسیب می‌بیند، از طرفی شغل در حوزه سلامت به افراد تحصیلکرده مربوط بوده و به دلیل ارتباط مستقیم افراد با مردم تبعات بزرگی برای کشور دارد.
 
وی عنوان کرد: به دلیل اینکه اهمیت قاچاق در حوزه سلامت دو برابر سایر حوزه‌ها است نیاز به همکاری همه جانبه‌ دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان غذا و دارو، دستگاه‌های مقابله کننده مانند تعزیرات حکومت یا قوه قضائیه، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و مردمی کشور است، البته کار مبارزه با قاچاق در کشور بسیار دشوار است.
 
دیناروند با اشاره به برجام و کاهش قاچاق گفت: شرایط کشور ما برای برخورد با قاچاق چیان مساعد تر شده در گذشته تحریم‌ها جدی‌تر بوده و راه تامین رسمی برخی کالاها از مبادی غیر رسمی کشور بود اما در پسا برجام این معضلات کمتر شده است.
 
وی ادامه داد: اکنون واردات به کشور از مسیر رسمی صورت گرفته و با قاچاق جدی‌تر برخورد می‌شود نباید اجازه ورود به محصول قاچاق به بازار باز بوده و دسترسی به کالاهای سالم امکان پذیر شود.
 
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به سامانه رسمی و کنترل اصالت برای جلوگیری از قاچاق، گفت: ما این سامانه را راه اندازی کردیم تا امکان کنترل و شناسایی غیر اصیل در بازار فراهم شده است و به کمک مردم کالای که اصالت نداشته شناسایی و بازار قاچاق جمع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha