دکتر مدنی در ادامه این گفتو گو عنوان کرد : در سه چهار دهه اخیر استراتژی مناسبی در سیستم های آبیاری نداشته ایم و بسیاری از سیستم های تست شده در کشاورزی ما بازدهی لازم را نداشته است به طوری که در حال حاضر یک سردر گمی در کشور برای نوع سیستم آبیاری وجود دارد.

عدم توجه به منابع آبی ،کشور را با بحران غذا روبرو خواهد کرد

سلامت نیوز:اساتید دانشگاه  معتقدند که عدم توجه به منابع آبی در آینده نزدیک کشور را با بحران غذا روبرو خواهد کرد که این موضوع امنیت ملی را به خطر می اندازد.
به گزارش سلامت نیوز برنامه "گفت و گوی علمی " با موضوع (توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار) با حضور دکتر مصطفی بهزاد فر ، مدیر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ، دکتر افشین اسماعیلی فر متخصص امنیت غذایی و بیماری شناسی گیاهی و دکتر حمید مدنی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی روانه آنتن شد.

دکتر بهزادفر در پاسخ به این سوال که چرا از سیستم آبیاری قدیمی استفاده نمی شود و باید روش های نوین آبیاری مورد بهره قرار گیرند ، بیان کرد : زمانی که صحبت از آبیاری نوین به میان می آید به این معناست که از آخرین سامانه های روز استفاده کنیم و چون کشور با مشکل کم آبی روبروست و توجهات الزام آور برای کاهش مصرف روز به روز در حال کاهش است باید از روش های مدرن بهره مند باشیم.

وی گفت : 3/5 تا 5 درصد از آب موجود را در شهرها و روستا مصرف می کنیم این در حالی است که 95 درصد از آب برای کشاورزی ، صنعت و مواردی از این دست می باشد.

استاد دانشگاه خواجه نصیر بااشاره به اینکه مطالعات اکولوژیک نقش بسیار مهم در فعالیت های آمایش آب دارد ، توضیح داد :پایه فعالیت های شهرسازی مبتنی بر آب است و از سوی دیگر خاک و اقلیم باید هماهنگ با هم صورت بگیرد و اطلاعات کافی برای شهرسازان وجود داشته باشد. بنابراین باید ماده ای در قانون تصویب شود که برنامه آمایش ملی با اتکا به مطالعات دقیق اکولوژیکی پایه همه برنامه ما باشد.

بهزاد فر در ادامه مطلب فوق گفت : زمانی که سیاست ها را بررسی می کنیم  برنامه های ما باید براساس مطالعات باشد که در کشور ما کمترین میزان پژوهش بودجه تخصیص یافته در مقایسه با کشورهای دیگر داریم .در این میان منابع مالی در اختیار حوزه اقلیم و خاک قرارگرفته از بقیه حوزه ها هم کمتر است بنابراین قانون تصویب شده بدون علم و حاصل افراط و تفریط خواهد بود.

وی عنوان کرد : سیستم اکولوژیک ما ضربه پذیر و شکننده است بنابراین معماری ، کشاورزی و صنعت همه در معرض خطر هستند و تهدیداتی که برای کشاورزی وجود دارد منجر به تهدید امنیت غذایی و در نهایت به تهدید ملی مبدل خواهد شد.

دکتر اسماعیلی فر اظهار داشت : گزارش سازمان خواربار جهانی حاکی از این است که تا سال 2050 جمعیت جهان 9 میلیارد نفر خواهد بود بنابراین تولیدات محصولات کشاورزی باید دو برابر شود.این در حالی است که خاک و آب ما در حال نابودی است.از این رو لزوم مدیریت منابع آبی در جهت افزایش بهره وری بسیار مورد تاکید است.

وی استفاده از شیوه های نوین آبیاری را از مهمترین استراتژی های حال حاضر برای افزایش بهره وری آب دانست.
 این متخصص امنیت غذایی و بیماری شناسی گیاهی با تاکید براینکه امنیت ملی در گرو امنیت غذایی جامعه است ، اظهار داشت : تا زمانی که کشورمان از نظر غذایی وابسته است نمی توان ادای امنیت سیاسی کنیم.

اسماعیلی فر گفت : کیفیت تولید مواد غذایی در ایران بسیار پایین است زیرا تصمیمات کلان در حوزه غذا درست نیست و افراد متخصص در حوزه سیاست گذاری کم هستند.

دکتر مدنی در ادامه این گفتو گو عنوان کرد : در سه چهار دهه اخیر استراتژی مناسبی در سیستم های آبیاری نداشته ایم و بسیاری از سیستم های تست شده در کشاورزی ما بازدهی لازم را نداشته است به طوری که در حال حاضر یک سردر گمی در کشور برای نوع سیستم آبیاری وجود دارد.

وی اظهار داشت : از آنجایی که بیشتر قسمت های کشور جز مناطق خشک محسوب می شود استفاده از سیستم های نوین باید معطوف به مناطق نیمه خشک باشد.به عبارت دیگر در برخی از مناطق کشور همان روش های سنتی برای هزینه های کشاورز پاسخگوست پس کشاورز تمایلی به صرف هزینه های اضافه ندارد و این موضوع باید آسیب شناسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha