جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 201564

‌یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: برخی بیماری‌های خانوادگی زمینه بروز سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند.

چند نشانه سرطان روده بزرگ

سلامت نیوز:‌یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: برخی بیماری‌های خانوادگی زمینه بروز سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌دکتر مهیار منصوری  اظهار کرد: در قسمت انتهایی روده بزرگ هضم غذا انجام نمی‌شود و نقش روده بزرگ گرفتن آب غذا، کم شدن حجم و راندن و خارج شدن از بدن است.

وی با بیان اینکه تومورهایی که به وجود می‌آیند از سطح داخلی روده بزرگ ایجاد می‌شوند، افزود: قسمت عمده سرطان‌های روده بزرگ از سلول‌های پوششی سطح داخلی روده بزرگ است.

منصوری گفت: سرطان روده بزرگ عموما و در اغلب موارد در افراد سن بالا بروز می‌کند و نقطه شروع آن ۴۷ سال به بالا تا ۷۰ و ۸۰ سالگی بوده و البته پیک آن بین ۵۰ تا ۶۰ سال است.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین افزود: در برخی موارد فرد دچار خونریزی دستگاه گوارش و یا کم‌خونی می‌شود، که در این حالت خون به تدریج وارد روده می‌شود؛ به گونه‌ای که فرد متوجه خونریزی نمی‌شود، اما بیمار با کم‌خونی، ضعف و بیماری مواجه می‌شود که این کم‌خونی ممکن است مؤید این باشد که خونریزی مخفی در دستگاه گوارش وجود داشته باشد.

منصوری اضافه کرد: در برخی موارد سرطان روده بزرگ خود را به صورت یبوست نشان می‌دهد و البته یبوست مزمن و پایدار نشان از سرطان روده بزرگ دارد.

این هماتولوژیست و آنکولوژیست ادامه داد: گاهی اوقات اسهال بی‌جهت، درد شکم، کاهش وزن و اشتها و لاغر شدن علائمی از یک بیماری حتمی دستگاه گوارش و به ویژه روده بزرگ است.

وی گفت: عموما تشخیص سرطان روده، آزمایش‌های کولونوسکوپی است و چنانچه توده‌ای در روده بزرگ دیده شود، پس از تیکه‌برداری از آن به پاتولوژی ارسال می‌شود و کارهای تشخیص و درمان آغاز خواهد شد.

منصوری اضافه کرد: یکی از جاهایی که ژن‌ها مؤثر هستند، روده بزرگ است و حتی برخی از بیماری‌های خانوادگی زمینه بروز سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند. زمانی‌که فرد متوجه شد که سرطان روده بزرگ دارد، پس از یک سری بررسی‌های اولیه به یک آنکولوژیست (فوق تخصص خون) مراجعه کند. کار اصلی تنها تجویز شیمی درمانی نیست، بلکه فرد باید قادر باشد درمان را ادامه دهد.

منصوری یادآور شد: درمان باید با برنامه‌ریزی صورت گیرد و پزشک فوق تخصص تشخیص دهد که اول جراحی انجام شود و سپس شیمی درمانی یا بالعکس؛ نیاز است فرد از اقدامات غیرضروری که منجر به اتلاف وقت و صرف هزینه می‌شود، اجتناب کند.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغین خاطرنشان کرد: پزشک فوق تخصصی که فرد مبتلا به او مراجعه کرده است کارهای تشخیصی لازم را هدایت و برنامه‌ریزی می‌کند و عمدتا باید بیماران تحت رادیوتراپی و شیمی‌درمانی قرار گیرند و در مراحل بعدی جراحی شوند، اما چنانچه ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر آخر روده بزرگ دچار سرطان شده باشد، صلاح نیست بیمار جراحی شود.

منصوری با اشاره به اینکه خیلی از تومورها اول شیمی‌درمانی و سپس جراحی می‌شوند، افزود: هدایت کارهای تشخیصی و درمانی وظیفه اول هر فردی است و باید دغدغه اصلی همه بیماران باشد.

وی گفت: روده بزرگ عموما جراحی می‌شود اما باید جای دقیق آن مشخص شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha