معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از تعیین تکلیف استاندارد جدید آبلیمو طی یک‌ماه آینده خبر داد.

وعده جدید برای تعیین تکلیف استاندارد آبلیمو

سلامت نیوز: معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از تعیین تکلیف استاندارد جدید آبلیمو طی یک‌ماه آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز،سمیره صباح،در گفت‌وگو با همشهری از آغاز دور دوم نمونه‌گیری ازخط تولید كارخانه‌های شناسنامه‌دار تولید آبلیمو برای تدوین استاندارد جدید این ماده غذایی خبر داد.به گزارش همشهری، رئیــس ســازمان غــذا و دارو 16مهرماه سال گذشته وعده داده بود كه ظرف یك‌ماه آینده تكلیف آبلیموهای تقلبی را روشــن كند؛ اما با گذشت بیش از 425روز از پایان ضرب‌الاجل اعلامی، وعده جدیدی برای تعیین تكلیف آبلیموهای تقلبی داده شد. طبق اظهارات سمیره صباح، قرار شده با حضور كارشناسان وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد، نمونه‌هایی از آبلیمو در خط تولید كارخانه‌های شناسنامه‌دار گرفته شده و استاندارد این ماده بر این اساس تعیین شود.

این مقام مسئول در سازمان غذاودارو می‌گوید: دور نخست نمونه‌گیری‌ها از سال گذشته آغاز شده و نمونه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و اكنون دور دوم نمونه‌گیری آغاز شده است و تا یك‌ماه آینده دراین زمینه تعیین تكلیف نهایی صورت می‌گیرد و پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات استاندارد جدید تدوین، تهیه و ابلاغ ‌می‌شود. همچنین تهیه پروتكل نمونه‌برداری هم از آبلیموی طبیعی جهت بازبینی و تجدید نظر استاندارد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. صباح همچنین درباره تعیین تكلیف قطعی آبلیموها، با بیان اینكه نظــارت این ســازمان بر تولیدكنندگان مستمر است، گفت: دســتگاه‌های نظارتی مدام در حال جنگ با كسانی هستند كه می‌خواهند از نظارت فرار كنند. وی برخی استانداردهای اجباری موجود در صنایع غذایی را نادرست می‌داند و می‌گوید مراجع نظارتی وظیفه دارند باید و نبایدهای بهداشــتی را به صنایع غذایی تكلیف كنند و بقیه را به آنها بسپارند.

    آبلیمو در پیچ و خم استاندارد

پیش از این نیز تدوین استاندارد جدید آبلیمو در اردیبهشت‌ماه از سوی معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد كه گفته بود استاندارد جدید آبلیمو طی دو تا سه‌ماه آینده تدوین خواهد شد مطرح شده بود. وحید مرندی‌مقدم گفته بود: استانداردهای جدید با هدف اصالت سنجی مواداولیه موجود در فرآورده‌های غذایی تدوین می‌شوند.

    پاسكاری آبلیمو بین سازمان‌های استاندارد و غذاودارو

استاندارد جدید آبلیمو اجباری خواهد بود و با تدوین این استاندارد، استاندارد قبلی باطل خواهد شد. معاون سازمان استاندارد در واكنش به انتقادات مطرح‌شده از سوی وزارت بهداشت در مورد كم كاری سازمان استاندارد در تدوین استاندارد آبلیمو نیز گفت: وزارت بهداشت مسئول این نیست كه بگوید ما در كارمان تأخیر داشتیم یا خیر، زمانی برای این كار تعیین نشده بود كه حالا بگویند ما تأخیر داشته‌ایم. معاون رئیس سازمان استاندارد افزود: كنترل و نظارت اجرای استانداردها در فرآورده‌های مشمول استانداردهای اجباری به‌عهده سازمان استاندارد است و در عین حال، سازمان غذا و دارو نیز كنترل‌هایی را انجام می‌دهد.همچنین قرار بود سازمان غذا و دارو اطلاعاتی را در زمینه تدوین استاندارد آبلیمو به ما ارائه كند كه تاكنون اطلاعاتی ارائه نشده و گزارش جدیدی برای ما ارسال نشده است. نیره پیروزبخت رئیس ســازمان استاندارد نیز بارها گفته كــه ســازمان تحــت امرش استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای آبلیمو اعمال می‌كند و 4بار این استانداردها را تغییر داده و هربار سختگیری بیشتری اعمال كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha