در سال ۱۳۹۴ تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری ۲۰۸هزار و۲۶۱ نفر بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۶,۶ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۱۶,۶ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال۹۴

سلامت نیوز: در سال ۱۳۹۴ تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری ۲۰۸هزار و۲۶۱ نفر بوده است که نسبت به سال گذشته ۱۶,۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تامین ۲۴، بر اساس اطلاعات مندرج در آمارنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از جمعیت ۲۰۸ هزار نفری مقرری بگیران بیمه بیکاری 81,7 درصد مرد و 18,3 درصد زن هستند.

 

به استناد آمارنامه مذکور تعداد برقراری مقرری بگیری و قطع مقرری بگیری به ترتیب 182 هزار و 902 و 141 هزار 538 مورد است و بیشترین علت قطع مقرری مربوط به پایان دوره استحقاق مقرری است.

 

برای اطلاع از حق و حقوق کار، برخی از تعاریف مربوط به بیمه بیکاری مندرج در قانون کار و آمارنامه سالیانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در زیر مشاهده می کنید.

 

بیمه بیکاری: یکی از حمایت های تامین اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی بر اساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه بیکاری که طبق این قانون فاقد شغل  شده و از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید.

 

حمایت تامین اجتماعی: بر اساس قانون اساسی، حقی همگانی و شامل برخورداری از تامین اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، بیکاری، از کار افتادگی، نیاز به خدمات بهداشتی، خدمات درمانی و مراقبت های پزشکی است که به صورت بیمه به افراد داده می شود.

 

کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری: کارگر مشمول قانون کاری است که تابع قانون تامین اجتماعی است.

 

حق بیمه بیکاری: سه درصد از مزد کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری است که تمام آن توسط کارفرما پرداخت می شود.

 

متقاضی بیمه بیکاری: کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری است که بدون میل و اراده خود فاقد شغل شده و آماده به کار  است و تقاضای کتبی خود را به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه نموده است.

 

فاقد شغل شدن بدون میل و اراده: وضعیتی است که کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری توسط کارفرما اخراج شده یا کارگاه مربوط تعطیل شده است و یا این که علت فاقد شغل شدن کارگر مشمول قانون بیمه بیکاری بر اساس میل و اراده شخصی خود مانند استعفا، کوتاهی در انجام وظایف محوله، عدم رعایت آیین نامه انضباطی کارگاه یا تغییرساختار اقتصادی کارگاه نباشد.

 

مقرری بگیر بیمه بیکاری: متقاضی بیمه بیکاری است که از طریق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شعبه تأمین اجتماعی به منظور دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی شده و برای وی مقرری بیمه بیکاری برقرار می شود.

 

مقرری بیمه بیکاری: مبلغ پرداختی ماهانه به مقرری بگیر بیمه بیکاری است که میزان و مدت استحقاق بهره مندی از آن بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری و متوسط مزد ، حقوق یا کارمزد روزانه کارگر مشمول بیمه بیکاری مشخص می شود.

 

قانون بیمه بیکاری: قانونی است که به منظور حمایت از کارگران مشمول قانون کار و تابع تامین اجتماعی که بدون میل و اراده خود، فاقد شغل شده و آماده به کار هستند، تدوین شده و در سال 1369 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha