یک جراح دندانپزشک گفت: بر اساس اعلام مسوولان، درصد زیادی از سالمندان ایرانی فاقد دندان هستند و با توجه به افزایش جمعیت سالمند در کشور، این مهم نیازمند برنامه‌ریزی‌های‌ پایه‌ای است.

ضرورت برنامه‌ریزی‌های پایه‌ای برای ارتقای سلامت دندانی سالمندان

سلامت نیوز:یک جراح دندانپزشک گفت: بر اساس اعلام مسوولان، درصد زیادی از سالمندان ایرانی فاقد دندان هستند و با توجه به افزایش جمعیت سالمند در کشور، این مهم نیازمند برنامه‌ریزی‌های‌ پایه‌ای است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر تانیا برگشادی  گفت: امروزه نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک عدیده و معتبر نشان می‌دهند که وضعیت شاخص های سلامت دهان مردم ایران مناسب نبوده و روند پس‌رونده‌ای را با افزایش سن نشان می‌دهند.

وی در ادامه افزود: مردم ما در سنین ۶۵ تا ۷۴ سالگی حدود ۸۴ درصد دندان‌های خود را از دست داده اند و این بدان معناست که بیش از ۵۰ درصد سالمندان ایرانی فاقد دندان بوده و نیازمند "دست دندان" هستند.

این جراح دندانپزشک خاطرنشان کرد: نقش کلیدی و موثر سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی مردم از یک سو و تاثیر مخرب هزینه های تحمیلی ناشی از اقدام درمانی آن بر حوزه اقتصاد خانواده به علت گران بودن بهای این خدمات همراه با فقدان نظام بیمه‌ای منسجم جهت حمایت از اقشار ضعیف جامعه از سوی دیگر، سبب شده است که امروزه بهبود وضعیت نظام ارایه خدمات سلامت دهان، جزو مطالبات عمده و جدی مردم شود.

برگشادی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از سالمندان با مشکلات دهان و دندان از جمله مشکلات لثه‌ای، کم دندانی، بی‌دندانی و پوسیدگی دندان‌ها روبرو هستند، گفت: برطرف کردن این چالش نیازمند برنامه‌ریزی‌های پایه‌ای در راستای ارتقای سلامت دهان و دندان است.

وی افزود: بسیاری از سالمندان در زمینه بهداشت دندان و دهان خود مشکل دارند. باوجودی که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ناسالمی دندان‌ها می‌تواند به بیماری‌های خطرناکی مانند عفونت‌های ریه منجر شود، بسیاری از سالمندان به کمک در این زمینه نیاز دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha