ایدز، اپیدمی جوانی است كه روز به روز در حال تغییر است و برای همگامی با این تحولات باید حتی در برنامه ریزی از نوع دولتی از افراد جوان و متخصصان رشته‌های مختلف استفاده شود و فقط برنامه‌ای برای رفع تكلیف و انجام تعهدات اداری تدوین نشود.

سومین «برنامه استراتژیك مبارزه با ایدز» جامع نیست
سلامت نیوز: رییس انجمن ایدز ایران گفت: سومین برنامه استراتژیك مبارزه با ایدز، جامع نیست و استفاده از چند متخصص عفونی برای تدوین آن باعث تكراری شدن این برنامه می‌شود.

دكتر حمیدرضا شاعری در گفت وگو با (ایسنا)، افزود: ایدز پدیده‌ای است كه نه تنها با تخصص‌ها و فوق تخصص‌های مختلف در ارتباط است بلكه جنبه‌های مختلف آن به تمام اقشار جامعه و صاحبنظران حوزه‌های گوناگون مربوط می‌شود بنابراین ایدز، پدیده‌ای پویاست و باید برای برنامه ریزی به منظور پاسخ به آن با دانشمندان رشته‌های مختلف چون جامعه شناسان، روانشناسان، روانپزشكان و حتی اصحاب رسانه هم اندیشی كرد تا برنامه‌ای جامع تدوین شود.

وی با بیان اینكه از ادبیات تخصصی برای تعیین برخی از اولویت‌های این برنامه استفاده نشده است، گفت: عبارت «زنان آسیب پذیر» ممكن است قشر وسیعی از زنان را در برگیرد. این در حالیست كه همه زنان آسیب پذیر در معرض HIV ایدز نیستند بلكه آنانی كه رفتار پرخطر دارند یا در معرض خطر ناشی از انتقال هستند، ممكن است به این ویروس مبتلا شوند.

رییس انجمن ایدز ایران با انتقاد از استفاده از واژه «مبارزه» در سومین برنامه وزارت بهداشت در پاسخ به این بیماری اظهار كرد: این واژه مدتهاست بر اساس توافقات بین‌المللی و اخلاقی برای پاسخ به ایدز استفاده نمی‌شود. چون تداعی كننده خشونت، تبعیض و بدنامی است. بنابراین گنجاندن «مبارزه» در عنوان این برنامه نشان دهنده لحاظ نشدن جنبه اخلاقی در آن است.

وی ادامه داد: ایدز، اپیدمی جوانی است كه روز به روز در حال تغییر است و برای همگامی با این تحولات باید حتی در برنامه ریزی از نوع دولتی از افراد جوان و متخصصان رشته‌های مختلف استفاده شود و فقط برنامه‌ای برای رفع تكلیف و انجام تعهدات اداری تدوین نشود.

شاعری در پایان با بیان اینكه داشتن برنامه بهتر از نداشتن آن است، اظهار كرد: كشورهای همسایه حتی مشابه چنین برنامه‌ای را ندارند و صورت مساله را پاك می‌كنند. بنابراین داشتن برنامه در ایران برای پاسخ به این بیماری، كاملا حیاتی است و توجه دولت به این مقوله جای تقدیر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha