امروزه با امكانات مختلف تشخیصی از جمله وسایل آندسكوپیك و تصویرنگاری پیشرفته، پزشكان می‌توانند در مراحل ابتدایی به تشخیص صحیح برسند.

بدون برش صورت می‌توان تومورهای قاعده جمجمه را خارج كرد
سلامت نیوز: با روش آندوسكپی و تصویربرداری همزمان به كمك ناویگیشن می‌توان بدون نیاز به برش صورت و برداشتن استخوان‌ها به محل تومورهای قاعده جمجمه دسترسی یافته با حفظ عناصر حیاتی، ضایعات و تومورهای منطقه قاعده جمجمه و دیگر مناطق غیرقابل دسترس را خارج كرد.

به گزارش  فارس، مهدی خواجوی كه به مناسبت برپایی دوازدهمین كنگره بین‌المللی انجمن علمی جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران كه 10 تا 14 آبان در تهران برپا می‌شود، سخن می‌گفت با اعلام این مطلب افزود: قاعده جمجمه یكی از غیر قابل دسترس‌ترین مناطق بدن انسان است و بدین جهت بیماری‌ها و به ویژه تومورهای آن تا زمانی كه به رشد قابل توجهی نرسد یا به عناصر حیاتی تجاوز نكند، برای بیمار و اطرافیان وی قابل تشخیص نیست كه همین امر روند درمان را به تأخیر می‌اندازد.

وی با اشاره به اینكه تشخیص به موقع این ضایعات به خصوص و آگاهی پزشك و امكانات و ابزار تشخیصی نیاز دارد، گفت: امروزه با امكانات مختلف تشخیصی از جمله وسایل آندسكوپیك و تصویرنگاری پیشرفته، پزشكان می‌توانند در مراحل ابتدایی به تشخیص صحیح برسند.

خواجوی، سردردهای مداوم، گرفتگی و خونریزی بینی، اختلال حس بویایی و چشایی، اختلال در حركت عصب چشم، احساس كجی در صورت، دوبینی، كاهش شنوایی، اختلال در حركت دست و شانه‌ها را از علایم ایجاد تومورهای قاعده جمجمه برشمرد.

وی تصریح كرد: در گذشته تومورهای قاعده جمجمه از طریق ایجاد برش روی صورت بیمار خارج می‌شد، اما به كمك ابزارهای تشخیصی مدرن، علاوه بر حفظ عناصر حیاتی مانند شریان‌های اصلی خون رساننده به مغز، خروج تومورها بدون ایجاد ضایعه روی صورت با دقتی بیش از روش‌های قبلی و با عوارض كمتر امكانپذیر است.

وی با ابراز خرسندی از اینكه امروز در ایران اعمال جراحی قاعده جمجمه توسط متخصصان جراحی گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن با همكاری سایر تخصص‌های مجاور شامل جراحان مغز و اعصاب و جراحان چشم، همگام با سایر مراكز معتبر علمی و پیشرفته دنیا انجام گرفته به دستیاران تخصصی آموزش داده می‌شود، گفت: در دوازدهمین كنگره بین‌المللی انجمن جراحان گوش، گلو، بینی و سر و گردن ایران كه از 10 تا 14 آبان در مركز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود، تازه‌های جراحی قاعده جمجمه از طرف متخصصان و صاحبنظران ایرانی و خارجی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha