سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 207957

در حالی که تازه‌ترین گزارش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد وضعیت تهران امسال از نظر آلودگی هوا بسیار بهتر از سال‌های گذشته بوده و ساکنان پایتخت تاکنون حدود ۲۶۰ روز هوای سالم و پاک تنفس کرده‌اند، روز گذشته بار دیگر اعطای مسئولیت مقابله با آلودگی هوای تهران به شهرداری مطرح شد.

واگذاری مقابله با آلودگی هوا به شهرداری

سلامت نیوز: در حالی که تازه‌ترین گزارش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد وضعیت تهران امسال از نظر آلودگی هوا بسیار بهتر از سال‌های گذشته بوده و ساکنان پایتخت تاکنون حدود ۲۶۰ روز هوای سالم و پاک تنفس کرده‌اند، روز گذشته بار دیگر اعطای مسئولیت مقابله با آلودگی هوای تهران به شهرداری مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: بحث اعطای این مسئولیت به زمانی برمی‌گردد که مسئولان دولتی بخش مهمی از آلودگی را ناشی از عملکرد‌ شهرداری دانسته و عنوان کردند بدون مدیریت یکپارچه نمی‌توان شهری پاک داشت. آن زمان شهردار تهران عنوان کرد: اگر مسئولیت کاملا به شهرداری سپرده شود، این نهاد می‌تواند شش ساله مشکل آلودگی هوا را حل کند. اکنون که در مدت زمانی کوتاه‌تر دولت تا حد زیادی این مشکل را در تهران حل کرده، بار دیگر محمد باقر قالیباف کاندیدای مقابله با آلودگی شده و در عین حال که می‌گوید: «آلودگی هوا را سیاسی نکنید»، عنوان می‌کند: «کار خوبی نیست دولت طرح آلودگی هوا را نه خود اجرا کند، نه اجازه اجرا بدهد.» شهردار تهران این اظهار نظر‌ها را در حاشیه مراسم درختکاری و افتتاح هزار هکتار جنگلکاری در دامنه‌های البرز که روز گذشته با حضور رئیس مجلس برگزار شد، انجام داده است. در این مراسم علی لاریجانی پیشنهاد کرد که برای حل مشکل آلودگی هوای تهران اختیاراتی برای مدت محدود در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار داده شود.

به رغم بهبود نسبی وضعیت آلودگی هوای تهران، آلودگی همچنان از مهم‌ترین مشکلات پایتخت است. روز گذشته رئیس مجلس پیشنهاد کرد که برای حل مشکل آلودگی هوای تهران اختیاراتی برای مدت محدود در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار داده شود. علی لاریجانی گفت: مساله آلودگی و پدیده گرد و غبار در برخی نقاط کشور در این روزها رو به پیشرفت است. البته موضوع گرد و غبار بخشی مربوط به کشورهای دیگر است و بخشی دیگر مربوط به خشکی سرزمینمان است. او با اشاره به مصوبه مجلس برای اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای مقابله با ریزگردها یادآور شد: درباره مساله آلودگی هوا در تهران ما معتقدیم این مساله باید از مدیریت مستقل و واحد برخوردار شود، در حالی که اختیارات شهرداری در این زمینه کامل نیست. ما یک بار در مصوبه‌ای مقرر کردیم که وزرا اختیارات خود را در این زمینه به شهرداری و شورای شهر دهند، اما با نظر شورای نگهبان ابعاد این موضوع نتوانست کامل شود. رئیس مجلس تصریح کرد: ما باید این اختیارات را به شهرداری دهیم و لازمه آن این است که طرح و لوازم آن دیده شود و این اختیارات برای مدت محدود در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار گیرد تا دورنمای روشنی برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت ایجاد شود.

لاریجانی با ابراز خرسندی از وجود عزم جدی در شهرداری تهران برای حل مشکل محیط زیست در پایتخت یادآور شد: به هر حال تهران شهر بزرگی است و این امر خیلی حسن به حساب نمی‌آید، اما ما تاکنون با این پدیده مواجه هستیم و متناسب با این ویژگی بحث محیط زیست در تهران پیچیدگی‌های مختلفی پیدا کرده که یکی از آنها آلودگی هواست. او با تاکید بر لزوم تکمیل کمربند سبز اطراف تهران اضافه کرد: این امر می‌تواند به زندگی بهتر در تهران و جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهر کمک کند. ما در قانون برنامه ششم نیز اهتمام کردیم که به همه شهرداری‌ها کمک شود تا کمربند سبز اطراف شهرها در طول برنامه به اتمام برسد. این امر می‌تواند به مساله حاشیه‌نشینی کمک کند. ایسنا نوشت، رئیس مجلس با بیان اینکه نمایندگان دغدغه‌‌های فراوانی درباره مساله محیط زیست دارند، ادامه داد: به همین دلیل در قانون برنامه ششم برداشت از جنگل‌ها را ممنوع کردیم، چرا که حجم جنگل‌ها محدود است و نوع برداشت هم در سال‌های گذشته درست نبوده و ما باید یک دوره تنفسی برای جنگل‌ها ایجاد می‌کردیم. همچنین در برنامه ششم برای حمایت از جنگلکاری و ایجاد فضای سبز در شهرها و کمربندی شهرها احکامی را پیش‌بینی کردیم.

تاکید بر حل ۶ ساله معضل آلودگی

شهردار تهران با تاکید بر لزوم حفظ باغات پایتخت گفت: تنها در مجموعه کن ۶۰۰ هکتار باغات توتستان وجود دارد که این باغات برای مردم است. اگر قرار است این باغات نگهداری شوند، باید هزینه‌های آن تامین شود و دولت و شهرداری باید در اعتبارات این موضوع را در اولویت قرار دهند. محمدباقر قالیباف افزود: حل این معضل نیازمند یک همکاری و همراهی بین دستگاه‌هاست که با پیگیری رئیس مجلس در دولت مطرح شد. در دولت هم مشاهده کردند که طرح شهرداری مدون و روشن است. از این رو طرح مورد نظر در دولت تصویب شد. او تاکید کرد: بر اساس این طرح طی مدت شش سال می‌توان مشکل آلودگی هوا را برطرف کرد، به گونه‌ای که در سال اول می‌توان کار را با ۱۰ درصد کاهش سالیانه آلودگی هوا شروع کرد و در مدت شش سال، هم این درصد سالانه را افزایش داد و هم این مشکل را حل کرد. شهردار تهران با تاکید بر اینکه بر اساس مذاکرات و بررسی‌های صورت‌گرفته مشکلی در طرح کاهش آلودگی هوا وجود ندارد، ابراز کرد: هم اکنون مشکل در اجراست. خوب نیست دوستان به گونه‌ای تصمیم گیرند که نه خودشان این طرح اجرا را کنند و نه اجازه دهند دیگران آن را اجرا کنند. شهردار تهران یادآور شد: در طرح «یه عالمه درخت» ما تا سه میلیون درخت را آماده کردیم و امیدواریم طی روزهای آینده از طریق اطلاع رسانی قادر شویم سه میلیون درخت در شهر بکاریم. قالیباف در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ باغات شهر تهران تاکید کرد: یکی از کارهای مناسب شهرداری تهران در سال‌های گذشته خرید باغات بوده است، به نحوی که با وجود مشکلات بودجه‌ای، چند هزار میلیارد تومان برای تملک باغات شهر تهران اختصاص داده و این باغات را به بوستان عمومی تبدیل کرده‌ایم. فارس نوشت، شهردار تهران گفت: در واقع این باغات ملک خصوصی افراد است و بر اساس قانون آنها می‌توانند ۳۰ درصد سطح اشغال را بسازند، اما عملا باعث نابودی درختان می‌شود. از سوی دیگر شهرداری تهران به حد کافی پول ندارد که همه این باغات را خریداری کند.

شهرداری مسئول مقابله با آلودگی هواست

رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره اعطای مسئولیت مقابله با آلودگی هوای تهران به شهرداری «آرمان» می‌گوید: تصویب مصوبات متعدد در شورای شهر تهران، شهرداری را موظف به کاهش شدت آلودگی هوا می‌کند. محسن سرخو می‌افزاید: بر اساس برنامه‌ پنج ساله احکام و تکالیف متعدد برای کاهش آلاینده‌ها در هوای تهران بر عهده شهرداری تهران است. برای مثال این اقدامات شامل نصب فیلتر جذب سیستم‌های دیزلی اتوبوس‌ها، به کارگیری موتورهای برقی جای موتورسیکلت‌های موجود، کاهش آلاینده‌ها از طریق تاکسی‌ها و جایگزینی تاکسی‌های نو با تاکسی‌های فرسوده، سالانه توسعه ۳۰کیلومتری مترو، توسعه حمل و نقل عمومی و... است. به گفته او برخی از این خدمات رسانی‌ها از سوی شهرداری به تاخیر افتاده است. امید است در سال ۹۶ این نارسایی‌ها در بخش رسیدگی به معضل آلودگی‌ها از سوی شهرداری جبران شود. رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران تاکیدمی‌کند: موضوعات نامبرده بخش اندکی از مسئولیت شهرداری برای مقابله با آلودگی هواست. در ضمن قبل از هر اقدامی مصوبات آن از سوی شورای شهر ارائه شده است. سرخو می‌افزاید: شورای شهر تهران مسئولیت رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا را بر عهده شهرداری گذاشته و این سازمان موظف به انجام وظایفش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha