جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 209119

عید نوروز از جمله مراسم باستانی ما ایرانیان است که با اقدامات عرفی در سالیان اخیر در هم تنیده شده، اقداماتی که گاهی سلامتی ما را نشانه گرفته است. خوردن مواد نه چندان سالمی نظیر شیرینی‌جات، تنقلات و چای در دید و بازدیدها از جمله مواردی است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است؛ موادی که شاید هیچ یک به سود سلامتی ما نباشد اما با تعارف بسیار، مهمانان را به خوردن آن‌ها ترغیب می‌کنیم؛ کمی فکر کنیم، چنانچه میزان دید و بازدیدها افزایش یابد چه خطراتی ما را تهدید می‌کند؟.

دید و بازدیدهای پرخطر

سلامت نیوز: عید نوروز از جمله مراسم باستانی ما ایرانیان است که با اقدامات عرفی در سالیان اخیر در هم تنیده شده، اقداماتی که گاهی سلامتی ما را نشانه گرفته است. خوردن مواد نه چندان سالمی نظیر شیرینی‌جات، تنقلات و چای در دید و بازدیدها از جمله مواردی است که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است؛ موادی که شاید هیچ یک به سود سلامتی ما نباشد اما با تعارف بسیار، مهمانان را به خوردن آن‌ها ترغیب می‌کنیم؛ کمی فکر کنیم، چنانچه میزان دید و بازدیدها افزایش یابد چه خطراتی ما را تهدید می‌کند؟.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شاید در مورد خطرات قلبی و عروقی موادغذایی مصرفی دوران عید بسیار شنیده باشیم، اما کمتر درباره اثرات نامطلوبی که این مواد بر سیستم‌های کلیوی و ادراری خواهد گذاشت، شنیده‌ایم، دکتر سیدحسین حسینی شریفی، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار و فوق تخصص اندویورولوژی و اورولاپاروسکوپی در مصاحبه‌ای در این ارتباط سخن گفته است.

بازدیدهای عیدانه و افزایش ریسک ابتلا به بیماری

این متخصص کلیه و مجاری ادراری، در ارتباط با تاثیر موادغذایی مصرفی در دوران عید، گفت: در این دوران حجم بالایی از پروتئین، قند، نمک و... را وارد بدن خود می‌کنیم و یکدیگر را به خوردن موادی ترغیب می‌کنیم که ریسک ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، اما نباید فراموش کرد چنانچه افراد در یک وعده غذایی حجم بالایی از مواد مضر را وارد بدن کنند به کلیه و سایر اندام‌های بدن آسیب وارد می‌شود بنابراین این مسئله با بیماری‌های خاص ارتباط پیدا می‌کند.

حسینی شریفی ادامه داد: مثلا استفاده زیاد از پروتئین و چربی از ریسک فاکتورهای ایجاد سرطان پروستات است. در دوران عید مراجعه به اورژانس قلب افزایش می‌یابد، اما مشکلات مربوط به سیستم ادراری چون سیر آرامی دارد بنابراین به یکباره خود را نشان نمی‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه هر چه در مورد مشکلات موادغذایی که در پذیرایی‌های عید وجود دارد گفته شود باز هم برخی به ناچار خود را در مواجه با آن می‌بینند؛ گفت: چنانچه فرد احساس کند راهی برای برون‌رفت از شرایط موجود ندارد لازم است برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از تاثیر نامطلوب این موادغذایی را عملی کند بنابراین باید مقدار مناسبی از آب در این دوران دریافت شود و در غیر این صورت مصرف کم‌ آب سبب آسیب به کلیه شود.

این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: در ایام عید به دلیل آنکه حجم بالایی از مواد شور و شیرین و... وارد بدن می‌شود، به سیستم‌های مختلف بدن از جمله کلیه آسیب وارد می‌شود، نیاز است با مصرف مناسب آب، این مواد به سرعت دفع شود، توجه کنید که با خوردن آب زیاد در دوران عید می‌توان غلظت مواد مضر در بدن را کاهش داد.

وی در خصوص جایگزینی مصرف آب با چای در این ایام، گفت: این پیشنهاد توصیه نمی‌شود، هیچ چیز جای آب را نمی‌گیرد، برخی افراد ممکن است نوعی از سنگ‌های کلیه را در بدن داشته باشند که چای پررنگ سبب تشدید آن می‌شود؛ از آن جایی که در دوران عید چای به وفور مصرف می‌شود بنابراین همه افراد باید این نکته را در نظر بگیرند که به هیچ عنوان چای و هیچ مایعات دیگری جایگزین بی خطری برای آب نیست.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد: ماده‌ای در چای وجود دارد که ادرارآور است و میزان دفع ادرار را زیاد می‌کند و این امر سبب شده تا همراه با آن سایر مواد مفید در بدن دفع شود، اما خوردن آب به میزان مناسب علاوه بر دفع مواد مضر موجب به هم خوردن تعادل املاح نمی‌شود.

حسینی شریفی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان باید آب مصرف کرد؟ گفت: در گذشته عنوان می‌شده که افراد باید در حد 6 لیوان آب در روز مصرف کنند، اما از آن جایی که متابولیسم بدن در فصل‌های مختلف و شرایط کاری و محیطی با یکدیگر متفاوت است خوردن آب تا حدی که رنگ ادرار را بی رنگ درآورد به افراد توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: از آن جایی که میزان دفع سموم در بدن مقدار ثابتی دارد، چنانچه میزان آب بدن در حد نرمال باشد، زردی ادرار کاهش می‌یابد از این رو با خوردن آب به مقدار کافی و در این راستا کاهش رنگ ادرار می‌تواند به سیستم‌های ادراری و کلیوی بدن کمک کنید، بر این اساس توصیه می‌شود به میزانی آب مصرف شود که ادرار کمرنگ باشد.

حسینی شریفی در خصوص اینکه باید از چه نوع آب آشامیدنی استفاده کرد، گفت: همیشه این سوال وجود دارد که چه نوع آب آشامیدنی مورد تائید است که استفاده از آن کمترین خطر را برای بدن داشته باشد؛ بهترین آب برای مصرف آب بهداشتی موجود و در دسترس است، بر این اساس عقیده غلطی وجود دارد که باید آب آشامیدنی را جوشاند، اما خوردن آب جوشانده یا آب معدنی مزیت خاصی نسبت به آب آشامیدنی موجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آب لوله‌کشی به اصطلاح سنگین است و استفاده از آن منجر به بروز سنگ کلیه خواهد شد، افزود: واقعیت این است که نمی‌توان آب آشامیدنی مناطق مختلف شهر را که به صورت لوله‌کشی وجود دارد زیر سوال برد، از آن جایی که پزشکی باید مبتنی بر شواهد باشد، شواهدی وجود ندارد که عنوان شود آب لوله‌کشی مناسب نیست و منجر به سنگ‌سازی کلیه می‌شود، این مسئله ربطی به سنگ‌سازی ندارد، اتفاقا در این خصوص  در مطالعه‌ای بزرگ نشان داده شده که میزان متوسطی از وجود کلسیم در آب یا به اصطلاح سنگینی متوسط آب موجب کاهش سنگ‌سازی می‌شود.

این پزشک متخصص در خصوص جوشاندن آب آشامیدنی، گفت: در این خصوص جوشاندن آب آشامیدنی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، توصیه بنده مصرف آب در دسترس است، مهم کمیت مصرف آب است و استفاده از آب جوشیده شده چون همیشه در دسترس نیست به عنوان تنها آب مصرفی توصیه نمی‌شود، در این جا اهمیت کمیت بیش از کیفیت است.

وی عنوان کرد: مصرف آب شیر بهداشتی و آبی که سلامت آن تضمین شده باشد سالم‌ترین نوع آن است، آب معدنی در ظروف پلاستیکی عرضه می‌شود که در صورت نگهداری در مقابل آفتاب به مرور زمان می‌تواند آب را آلوده کرده و مشکلات قابل توجهی برای سلامت ما ایجاد کند بنابراین مشکلات ناشی از مصرف موادغذایی ناسالم در دوران عید را می‌توان با خوردن آب آشامیدنی در دسترس و به مقدار مناسب کاهش داد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha