سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶

محققان دانشگاه کارولینای شمالی سلول‌هایی را شناسایی کردند که به عنوان پناهگاه امنی برای ویروس HIV عمل می‌کنند و امکان بقای این ویروس را در جریان درمان بیماری ایدز فراهم می‌کنند.

سلول هایی که پناهگاه اچ آی وی هستند

سلامت نیوز: محققان دانشگاه کارولینای شمالی سلول‌هایی را شناسایی کردند که به عنوان پناهگاه امنی برای ویروس HIV عمل می‌کنند و امکان بقای این ویروس را در جریان درمان بیماری ایدز فراهم می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، این تحقیقات نشان می‌دهد علاوه بر سلول‌های T که یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی بدن محسوب می شوند، انواع دیگری از سلول‌ها می‌توانند به عنوان میزبان ویروس HIV‌ عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،این سلول‌ها که ماکروفاژ نام دارند، پناهگاه بسیار مناسبی برای ویروس HIV محسوب می شوند، اما تا کنون در روش های درمانی بیماری ایدز مورد توجه قرار نگرفته‌اند. ماکروفاژها نوعی سلول سیستم ایمنی هستند که یاخته‌های فرسوده و بقایای سلولی، اجسام خارجی و هر چیزی را که فاقد پروتئین‌های موجود در سلول‌های سالم بدن باشد، به درون خود کشیده و با استفاده از آنزیم از بین می‌برند. این سلول‌ها در بیماری‌زایی ویروس HIV موثر بوده و موجب انتقال آن به مغز می‌شوند. در جریان درمان بیماری، ویروس HIV به شدت سرکوب می‌شود؛ اما تعدادی از ویروس‌ها درون ماکروفاژها باقی مانده و به حیات خود ادامه می‌دهند و پس از توقف فرآیند درمان، بدون نیاز به سلول‌های T مجددا شروع به تولید مثل می‌کنند.


گام بعدی محققان تشخیص عامل بقای ویروس HIV در ماکروفاژها و چگونگی واکنش این سلول‌ها به درمان‌هایی است که به‌طور خاص برای نابودی HIV طراحی شده‌اند.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha