چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷

كار شهرداری تهران از مدیریت جهادی گذشته و به شعبده‌بازی رسیده است. هفته گذشته بود كه مدیران شهرداری، خبر از بدهی 20 هزار میلیاردی شهرداری تهران دادند اما تنها به‌فاصله یك هفته از اعلام این مقدار بدهی از سوی مدیران شهری، اعلام شدكه میزان بدهی شهرداری تهران به رقم 16 هزار میلیارد رسیده است؛ اتفاق عجیبی كه حتی اعضای شورای شهر نیز از آن ابراز شگفتی كرده و اعلام كردند كه هیچ اطلاعی از سازوكار این معجزه اقتصادی شهرداری تهران ندارند .

سلامت نیوز:كار شهرداری تهران از مدیریت جهادی گذشته و به شعبده‌بازی رسیده است. هفته گذشته بود كه مدیران شهرداری، خبر از بدهی 20 هزار میلیاردی شهرداری تهران دادند اما تنها به‌فاصله یك هفته از اعلام این مقدار بدهی از سوی مدیران شهری، اعلام شدكه میزان بدهی شهرداری تهران به رقم 16 هزار میلیارد رسیده است؛ اتفاق عجیبی كه حتی اعضای شورای شهر نیز از آن ابراز شگفتی كرده و اعلام كردند كه هیچ اطلاعی از سازوكار این معجزه اقتصادی شهرداری تهران ندارند .

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت:به‌گفته محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر؛ شهرداری تنها یك راه برای این موضوع داشته و آن نیز احتمالا زدن چوب حراج به اندك سرمایه‌های باقی مانده شهر تهران بوده است. سوال اینجاست كه اگر شهرداری تهران چنین توانایی در پرداخت بدهی‌های نجومی خود در مدت زمان كوتاه دارد، پس چرا در این 12 سال اخیر قادر به تسویه حساب خود با بدهكاران نبوده است؟ این حركت شهرداری تهران در قبال تسویه‌حساب بخشی از بدهی‌های خود، یك حركت كارشناسانه محسوب می‌شود یا تنها یك شوی انتخاباتی از آقای شهردار است كه حالا قصد مدیریت كشور را كرده است؟2700 نفر، داوطلب عضویت در شورای پنجم شهر تهران شده‌اند آیا این داوطلب‌ها می‌دانند میرا‌ث‌دار چه مدیریتی خواهند بود؟ چه تعداد پیمانكار، طلبكار از شهرداری تهران در انتظار آن‌ها هستند و آیا تصور دقیقی از حجم بدهی‌های شهرداری تهران دارند كه حالا سودای نشستن بر صندلی‌های شورای شهر را در سر پرورانده‌اند؟

بدهی 60 هزارمیلیاردی، 16 هزارمیلیارد شد!

قدرت‌‌ا... گودرزی، معاون مالی شهردار تهران به فارس درباره بدهی 60 هزار میلیارد تومانی شهرداری گفته است:«این میزان بدهی درست نیست و کسانی که این موضوع را مطرح می کنند یا بی‌اطلاع هستند و یا سیاسی‌بازی می کنند.درحال حاضر به بانک ها 12هزارمیلیارد تومان بدهی داریم و بدهی به پیمانکاران، بیمه و املاک نیز حدود چهار هزار میلیارد تومان است و در مجموع شهرداری تهران 16 هزار میلیارد تومان بدهکار است».

تسویه چهار هزار میلیاردتومان بدهی در یك هفته!

اما محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران بر سر حرف خود مانده است و میزان بدهی شهرداری تهران را 60 هزار میلیارد تومان اعلام می‌كند و به «قانون» درباره بدهی شهرداری می‌گوید:« جالب است معاون مالی شهردار هفته گذشته اعلام كرده‌اند بدهی شهرداری تهران 20 هزار میلیارد تومان است ودر عرض یك هفته چهار هزار میلیارد از این بدهی را كم كرده‌اند. به این شكل دروغ گفتن واقعا خوب نیست».

چوب حراج شهرداری بر دارایی‌های شهر

او در ادامه درباره ریز بدهی شهرداری تهران بیان می‌كند:« آبان ماه سال گذشته گودرزی، معاون مالی شهرداری تهران در گزارشی به شورای شهر، بدهی شهرداری به اشخاص و پیمانكاران را 14 هزار میلیارد تومان و بدهی شهرداری به بانك‌ها را 14 هزار میلیارد تومان اعلام كرد. جالب است طی هفت ماه رقم بدهی را نصف اعلام می‌كنند. اگر واقعا این بدهی پرداخت شده است، منابع پرداختی آن را به شورای شهر نیز اعلام كنند. بحث درآمد شهرداری و بودجه آن كاملا مشخص است. تنها راهی كه شهرداری می‌توانسته از آن بدهی‌های خود را پرداخت كند، تهاتر ملك بوده است. این به‌آن معناست كه شهرداری، سرمایه و دارایی‌های شهر را به تاراج گذاشته و دیون خود را پرداخت كرده است كه این مساله، یك دردسر بزرگ برای شهردار و شورای شهر آینده خواهد بود.

اینكه سرمایه‌های شهر را واگذار كنیم تا بدهی‌های شهرداری را پرداخت كنیم، برای من قابل درك نیست.شهرداری باید منبع پرداختی خود را ذكر كند. چه درآمدی در شهرداری كسب شده كه بودجه تامین نشده اما بدهی پرداخت شده است».

45 هزار میلیارد پروژه‌ نیمه‌كاره

تندگویان درباره چگونگی به‌دست آمدن رقم 60هزارمیلیارد تومان بدهی شهرداری می‌گوید:«پروژه‌های شهرداری را بررسی كرده‌ام. طبق برنامه پنج ساله اول و پنج ساله دوم، در شهرداری تهران برخی از پروژه‌ها اجرا نشده یا نیمه‌كاره است. درحال حاضر 45 هزار میلیارد پروژه باقی‌مانده است. این درست است كه این پروژه‌ها در لیست مطالبات نیست اما به هر‌حال مسئولیت آن برای شهردار آینده است. شهردار آینده باید به این برنامه‌ها عمل كند. تمامی این پروژه‌ها جزو دیون ما به مردم و پیمانكاران محسوب می‌شود. یكی از پروژه‌های نیمه‌كاره‌ای كه درحال حاضر از برنامه زمان‌بندی نیز عقب هست ، مترو است. طبق برنامه مصوب شورای شهر، شهرداری باید 240 كیلومتر خط مترو احداث می‌كرد اما تنها 170 كیلومتر خط مترو احداث شده است. این آماری است كه شورای شهر طبق اسناد و مدارك اعلام كرده است. حال، شهردار آمار احداث 300 كیلومتر مترو را از كجا آورده است، نمی‌دانم. حداقل 20 هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به بانك‌ها و پیمانكاران نیز تسویه نشده است.حالا معاون مالی شهردار كه چنین ادعایی كرده‌اند واقعا منابعی كه توانستند ظرف این مدت كوتاه، مطالبات 12 سال گذشته راپرداخت كنند ،به شورای شهر اعلام كنند».

بدهی‌هایی كه هر روز كمتر می‌شود

این عضو شورای شهر یادآور می‌شود:« به كانال تلگرامی منابع انسانی شهرداری كه آقای هاشمی گرداننده آن است، مراجعه كنید. هفته گذشته رسما اعلام كردند كه مجموع بدهی شهرداری به پیمانكاران، بانك‌ها و بخش‌خصوصی 20 هزار میلیارد تومان است. چگونه در عرض یك هفته چهارهزار میلیارد تومان پرداخت كردند. آیا پولی در شهرداری وجود دارد كه شورای شهر از آن منبع بی‌اطلاع است؟ شاید هفته آینده مدیران شهرداری اعلام كنند بدهی آن‌ها از 16 هزار میلیارد تومان به 10 هزار میلیارد تومان رسیده است. حداقل مدیران شهرداری روی دروغ‌های‌شان دروغ نگویند».

طلبكاری به‌نام بانك شهر

یكی از طلبكاران بزرگ شهرداری تهران، بانك شهر است؛ بانك شهری كه شهرداری، سهام‌دار اصلی آن است. تندگویان درباره بدهی شهرداری به بانك شهر می‌گوید:«سال گذشته مبلغ بدهی پنج هزار میلیارد تومان بود. درسال جاری نیز شنیده‌ایم كه شهرداری، وام‌های بیشتری از بانك اخذ كرده است. حتی حقوق فروردین‌ماه كاركنان شهرداری تهران را نیز از بانك شهر وام گرفته‌اند. براساس شواهد و مدارك، بدهی سال جاری شهرداری به بانك شهر به هفت هزار میلیارد تومان رسیده است.

مساله قابل توجه اینجاست كه شهرداری واگذاری شهرآفتاب و بخشی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروندان را جزو پرداختی بخشی از بدهی خود به بانك شهر می‌داند. این درحالی است كه این موضوع واگذاری تاكنون در شورای شهر تهران مصوب نشده است. من مطمئن هستم یكی از بخش‌هایی كه شهرداری روی آن برای پرداخت بدهی خود حساب كرده است، همین واگذاری شهرآفتاب وفروشگاه های شهروند است. یكی از پرسش‌های شهروندان این است كه چرا شهرداری بیشتر از بانك شهر وام گرفته است؟ در پاسخ باید بگویم شهردار باتوجه به روابط خود با بانك شهر، به‌طور مرتب از بانك شهر وام می‌گرفته است. اما دلیل گرفتن این وام‌ها، دادن وعده‌های بدون كارشناسی از سوی شهردار بوده است. آقای محسن هاشمی نیز اشاره كردند متاسفانه شهرداری، منابع شهر را قربانی سرعت تبلیغاتی برای انجام پروژه‌ها می‌كنند و پروژه‌هایی كه ردیف‌های بودجه و اعتبار آن‌ها تامین نشده است را برای انجام كارهای تبلیغاتی می‌خواهند در مدت زمان كوتاهی به اتمام برسانند. به‌همین دلیل مجبور شده‌اند از منابعی همانند وام‌های بانكی استفاده كنند. حال، این پروژه‌ها در این مدت زمان اندك چه میزان استاندارد و ایمن هستند، جای تامل دارد. مساله مهم درباره وام‌های بانكی این است كه تمامی این وام‌ها سررسید پرداخت دارند و درحال حاضر هر روز به‌دلیل معوقات بانكی شاهد افزایش روزشمار مبلغ بدهی شهرداری به بانك هستیم ».

فروش املاك برای بدهی‌های نجومی

رسیدن به درآمدهای پایدار، یكی از اهداف اصلی شهرداری‌ها در كشور است. واگذاری منابع درآمدی پایداری همچون شهرآفتاب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، می‌تواند بزرگ‌ترین صدمه به‌بخش درآمدی شهرداری وارد كند و بازار تراكم‌فروشی بیش از همیشه در تهران داغ كند. تندگویان درباره درآمدهای ناپایدار در شهرداری بیان می‌كند:« متاسفانه شهرداری، بانك ارزشمند زمین و املاكی كه به‌عنوان سرمایه‌ شهر محسوب می‌شوند را می‌فروشد تا بدهی خود را پرداخت كند. تمامی این اقدام‌ها بدون مصوبه شورای شهر انجام شده است؛ به همین دلیل بارها از شهرداری خواسته‌ایم لیست بدهی و پرداختی‌های خود را در اختیار شورای شهر قرار دهد كه متاسفانه این كار را انجام نداده است.». فروش آسمان تهران، تراكم‌فروشی، نابودی آخرین ریه‌های شهر، بدهكاری 60هزار میلیارد تومانی و حراج املاك شهر به‌عنوان مهم‌ترین پشتوانه مالی تهران برای دست یافتن به رویای درآمد پایدار ، حاصل 12 سال مدیریت جهادی شهردار در پایتخت بود. نامزدهای شورای شهر از هر جناح و حزبی باید بدانند در صورت پیروزی، كلیددار شهری خواهندشد كه مدیرش بیش از یك دهه سودای ربیس‌جمهوری كشور را در سر می‌پروراند و اما خبری از برنامه برای تهران نبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha