سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 214447

خرما و گردو همیشه به عنوان اولین توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه برای خوردن در وعده سحری است.

3 پیشنهاد خوشمزه برای سحر و افطار

سلامت نیوز:خرما و گردو همیشه به عنوان اولین توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه برای خوردن در وعده سحری است.

به گزارش سلامت نیوز،  به نقل از چاردیواری، چون این دو علاوه بر این که منبع خوبی برای تامین انرژی بدن هستند و  شما را تا ساعت‌ها سیر نگه می‌دارند از لحاظ تغذیه‌ای هم از خوراکی‌های بسیار سالم محسوب می‌شوند که برای بیشتر گروه‌های تغذیه‌ای منع مصرف ندارند.


تارت خرما و گردو

تارت خرما و گردو را به عنوان وعده سحری یا هنگام افطار مصرف کنید و از خواص بی‌شمار و انرژی بخش خرما و گردو بهره مند شوید.

مواد لازم برای تهیه تارت خرما و گردو برای 4 نفر:

خرما: 200 گرم، گردو: 100گرم، شیرعسلی غلیظ: یک بسته، بیسکوییت دایجستیو: 15 عدد، کره: 100 گرم، شکر: 2 قاشق غذاخوری، نمک: یک‌چهارم قاشق مرباخوری، پودر دارچین: یک قاشق چایخوری

فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید.

بیسکوییت‌ها را خرد کنید و به حالت پودری در بیاورید. شکر، نمک و دارچین را به بیسکوییت‌های خرد شده اضافه کنید و هم بزنید. کره را آب کرده و به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مایه یک‌دستی به غلظت ماست به دست بیاید. مایه را در قالب تارت بریزید و کاملا در قالب پخش کنید. مایه تارت را در فر به مدت ده دقیقه بپزید و بیرون آورید و بگذارید در دمای اتاق خنک شود. در این زمان خرماها را از وسط نصف و هسته‌های آن را خارج کنید و روی خمیر خنک شده بچینید و بعد روی آن یک لایه هم گردو بچینید و شیر عسلی را روی آن بریزید و در فر با دمای 200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا شیر عسلی رنگ قهوه‌ای روشن بگیرد. بعد تارت را از فر خارج کرده و اجازه دهید سرد شود و برش زده و نوش جان کنید.

ته‌چین مرغ و اسفناج

ته‌چین ازجمله غذاهای پرطرفدار و در عین حال بسیار ساده برای طبخ است. شما می‌توانید مواد ته‌چین را آخر شب آماده کرده و کنار بگذارید و با حدود بیست دقیقه زودتر پاشدن در وعده سحری یک غذای تازه و بسیار خوش طعم برای سحری آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه ته‌چین مرغ و اسفناج برای 4 نفر:

سینه مرغ پخته: 4 تکه، برنج: 3 پیمانه، اسفناج خرد شده: نیم کیلو، تخم‌مرغ: 3 عدد، زعفران دم شده: به میزان لازم، ماست چکیده: دو پیمانه، پیاز: یک عدد، سیر له شده: سه حبه، نمک و فلفل و روغن: به میزان لازم

برنج را با چهار پیمانه آب از قبل خیس کنید. سینه مرغ را با پیاز خلالی خرد شده (خلالی خرد کنید تا بعدا راحت‌تر از مرغ جدا شود) تفت داده و زعفران و نمک و فلفل اضافه کنید و اجازه دهید با آب خود بپزد تا آبش کشیده شود. سیر در تابه انداخته و کمی سرخ کنید و بعد اسفناج‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و خوب سرخ کنید.

در این دستور طبخ پیشنهاد من این است که از تمام تخم‌مرغ برای ته‌چین استفاده کنید. تخم‌مرغ‌ها را خوب هم بزنید و ماست و زعفران و نمک به آن اضافه کنید تا کاملا با هم مخلوط شود. برنج را در آب‌جوش ریخته و اجازه دهید به روش معمول آبکش کردن در آب جوش بپزد و بعد هم آبکش کنید و با مخلوط ماست و زعفران و تخم‌مرغ مخلوط کنید.کف قابلمه‌تان را روغن بریزید و نیمی از برنج را کف قابلمه بریزید و بعد مرغ و در لایه بعد اسفناج را اضافه کنید و خوب بفشارید و با شعله کم اجازه دهید نیم ساعتی بپزد. بعد از پخت ته‌چین را در ظرف مناسبی برگردانید و روی آن را با زرشک و خلال بادام و پسته تزئین کنید.

حلوای شیر

اگر برای افطار مهمان دارید، این حلوای خوش طعم شیرازی را به عنوان زینت بخش سفره افطار درست کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوای شیر برای 4 نفر:

آرد برنج: نصف فنجان، گلاب: نصف فنجان، شیر: یک لیتر، شکر: 2فنجان، نشاسته: یک فنجان، آب: 4 فنجان، گلاب: 2 قاشق غذاخوری، زعفران آب شده، یک قاشق غذاخوری

آرد برنج را در شیر سرد حل و از صافی رد کنید. نشاسته را هم در آب سرد حل کنید و آن را از صافی بگذرانید تا یکدست شود. سپس شکر، نشاسته حل شده و محلول آرد برنج و شیر را باهم مخلوط کنید و روی شعله گاز با حرارت ملایم بگذارید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.

هم زدن را ادامه دهید تا به جوش بیاید و کاملا غلیظ شود. بعد گلاب را افزوده و اگر دوست داشتید کمی زعفران برای خوشرنگ‌تر شده به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. وقتی غلظت مایه به حدی رسید که قاشق از داخل آن براحتی بیرون نیامد و حالت چسبندگی پیدا کرد حلوای شما آماده است. آن را در ظرفی بکشید و با مغز بادام یا گردو و پسته تزئین کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha