استفاده از سیگار و قلیان، جزو جدایی‌ناپذیر زندگی برخی از افراد شده است. نشستن‌های طولانی مدت و عدم تحرک برای خیلی از افراد، مساله‌ای عادی به حساب می‌آید.

بیماری‌های التهابی روده را جدی بگیرید

سلامت نیوز:بسیاری از افراد توجه چندانی به سبک زندگی خود ندارند و هر غذا و خوراکی را بدون در نظر داشتن کیفیت آن، می‌خورند.

به گزارش سلامت نیوز،جام جم نوشت:  استفاده از سیگار و قلیان، جزو جدایی‌ناپذیر زندگی برخی از افراد  شده است. نشستن‌های طولانی مدت و عدم تحرک برای خیلی از افراد، مساله‌ای عادی به حساب می‌آید. اگر استرس و فشارهای عصبی هم به عنوان چاشنی به این موارد اضافه شود، حتما باید انتظار ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها را داشت. ابتلا به بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت اولسروز و کرون، ارتباط مستقیمی با سبک زندگی ما دارند، البته عوامل دیگری هم در این زمینه می‌توانند نقش داشته باشند. «دکتر ناصر ابراهیمی دریانی»، فوق‌تخصص گوارش و کبد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شما را با بیماری‌های التهابی روده آشنا می‌کند.

وقتی روده‌ها درگیرند

کولیت السروز و کرون، به‌عنوان بیماری‌های التهابی روده شناخته می‌شوند. کولیت اولسروز به کرون، شباهت‌های زیادی دارد ولی تفاوت اصلی کولیت اولسروز با کرون در این است که کولیت اولسروز، روده بزرگ بویژه مخاط آن را درگیر می‌کند، در حالی‌که کرون در دیواره روده بزرگ و کوچک، مشکل ایجاد می‌کند. علاوه بر این، کرون مشکلات زیادی را در دستگاه گوارش از دهان تا مقعد فرد، به وجود می‌آورد.

چقدر شایع است؟

بیماری‌های التهابی روده، در گذشته چندان شیوع نداشتند ولی در حال حاضر ابتلا به این بیماری‌ها روندی رو به رشد دارند. ابتلا به کولیت اولسروز و کرون، در ایران روندی رو به رشد دارد و افراد زیادی به بیماری‌های التهابی روده، مبتلا می‌شوند. معمولا شدت بیماری‌های التهابی که افراد به آن در حال حاضر دچار هستند، شدید است. برای مثال، برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده، با مشکلاتی چون خروج مدفوع از واژن و وجود هوا در ادرار، به پزشک مراجعه می‌کنند.

درست زندگی کنید

عوامل زیادی در ابتلا به بیماری‌های التهابی روده نقش دارند که مهم‌ترین آن،‌ سبک زندگی محسوب می‌شود.

تغذیه، که جزئی از سبک زندگی است، در ابتلا به بیماری‌های التهابی روده می‌تواند نقش داشته باشد. مصرف غذاهای آماده و انواع و اقسام فست‌فود (Fast food)، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی روده را افزایش بدهد. افرادی که به برخی از عفونت‌های ویروسی مانند سرخک مبتلا می‌شوند، احتمال ابتلا به بیماری‌های التهابی روده، در آنها بالاتر است. علاوه بر این، تجویز خودسرانه آنتی‌بیوتیک برای نوزاد یا کودک، می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های التهابی را افزایش بدهد. آن دسته از کودکانی که والدین وسواسی دارند و در محیط‌های بیش از اندازه پاکیزه بازی می‌کنند، بیش از سایر کودکان مستعد ابتلا به بیماری کرون در بزرگسالی هستند.

به‌دنبال چه علائمی باشیم؟

به‌طور کلی، بیماری‌های التهابی روده می‌توانند تمام یا قسمتی از روده را درگیر کنند. فردی که به کولیت اولسروز دچار می‌شود، دائم احساس نیاز به دفع دارد. اسهال همراه با خونریزی، از مهم‌ترین علائم ابتلا به کولیت اولسروز، به حساب می‌آید. این دسته از افراد، اسهال شبانه را نیز تجربه می‌کنند. زورپیچ هنگام دفع، درد شدید شکمی، تب و بی‌اشتهایی، برخی از علائم کولیت اولسروز هستند. ضعف، بی‌حالی و کم‌خونی، از دیگر علائم کولیت اولسروز،‌ محسوب می‌شود. افراد مبتلا به کولیت اولسروز، می‌توانند دچار زخم‌های باز بزرگ شوند. ابتلا به کرون نیز با علائمی همراه است برای مثال، ابتلا به کرون، می‌تواند باعث سوء‌جذب شود. اختلال در انعقاد، ‌کمبود کلسیم، ‌سنگ کلیه و پوست خشک، برخی دیگر از علائم کرون به حساب می‌آید. کودکانی که به کرون مبتلا هستند، دچار اختلال در رشد جنسی و جسمی،‌ می‌شوند. افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده، می‌توانند به رماتیسم مبتلا شوند و به دلیل بیماری روده‌ای خود، درد و ورم را در مفاصل، احساس کنند. علاوه بر این، ابتلا به مشکلات چشم و پوست، از سایر علائم ابتلا به بیماری‌های التهابی روده است.

وقتی درمان قطعی نیست

برای تشخیص بیماری‌های التهابی روده، پزشک متخصص گوارش، یک شرح حال کامل و دقیق از بیمار می‌گیرد. علاوه بر این، آزمایش‌های تشخیصی خاصی برای بیمار انجام می‌شود. کولیت السروز و کرون، هر دو بیماری‌های التهابی روده، از نوع مزمن به شمار می‌آیند و درمان قطعی برای آنها وجود ندارد و تنها می‌توان بیماری را کنترل کرد. برای کنترل بیماری و عوارض جانبی آن، داروهای خاصی وجود دارد که بیماران با مصرف این داروها، می‌توانند زندگی نسبتا باکیفیتی داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده، باید زیر نظر پزشک باشند و در صورت ابتلا به تب و اسهال شدید، به مراکز درمانی مراجعه کنند تا مشکل جدی برای آنها به وجود نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha