شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 214746

مدیرگروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: بیشتر مبتلایان به تیروئید می توانند روزه بگیرند اما بیماران مبتلا به پرکاری شدید کنترل نشده تیروئید و مبتلایان به کم کاری شدید تیروئید ابتدا باید بیماری خود را کنترل و سپس اقدام به روزه داری کنند.

تیروئید و روزه داری

سلامت نیوز: مدیرگروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: بیشتر مبتلایان به تیروئید می توانند روزه بگیرند اما بیماران مبتلا به پرکاری شدید کنترل نشده تیروئید و مبتلایان به کم کاری شدید تیروئید ابتدا باید بیماری خود را کنترل و سپس اقدام به روزه داری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر سیدمحسن خوش نیت نیکو اظهار کرد:مبتلایان به پرکاری تیروئید که تحت درمان قرار نگرفته و در فاز پرکاری شدید تیروئید هستند و علایمی مانند عطش شدید، تپش قلب، تعریق زیاد و گرسنگی شدید دارند، تا رفع این علایم و کنترل بیماری طبق نظر پزشک معالج ممکن است مجاز به روزه داری نباشند.
وی در خصوص بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید توضیح داد: اما پس از آغاز درمان، معمولا بعد از چند هفته، پرکاری تیروئید در بیشتر بیماران کنترل می شود و پس از کنترل کامل بیماری، مبتلایان تحت درمان می توانند روزه بگیرند.
مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اظهار کرد: مبتلایان به پرکاری تیروئید قبل از ماه رمضان باید اقدام به کنترل و درمان بیماری خود می کردند تا در ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند ولی آنهایی که به هر دلیل قبل از ماه رمضان اقدام به این کار نکرده اند، می توانند پس از درمان، قضای روزه خود را به جا بیاورند.
خوش نیت نیکو ادامه داد: در کم کاری تیروئید نیز بیشتر بیماران مجاز به روزه داری هستند، مگر کم کاری شدید تیروئید داشته باشند که با نظر پزشک ممکن است بیمار نتواند روزه بگیرد.
وی اظهار کرد: به طور کلی در کم کاری تیروئید، بیشتر بیماران می توانند با مصرف داروهای خود در وعده افطار و سحر روزه بگیرند.
مدیر گروه روزه داری اسلامی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تاکید کرد: روزه داری سبب تشدید بیماری یا بزرگ شدن غده تیروئید در مبتلایان به کم کاری یا پرکاری تیروئید نمی شود.

** تیروئید
تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. این غده هورمون تیروکسین (T4) و تری یدو تیرونین (T3) را تولید و به داخل خون ترشح می‌ کند. این هورمون ها تولید انرژی را در بدن برعهده دارند.
تیروئید افراد سالم به میزان کافی هورمون می سازد و در اعمال مهم بدن اثر می گذارد. این هورمون ها سوخت و ساز بدن از جمله آنکه چه مقدار کالری مصرف و چه مقدار احساس گرما کنیم را تنظیم می کنند. تیروئید همچنین وزن افراد را تنظیم می‌کند.

* پرکاری تیروئید
اگر فعالیت غده تیروئید زیاد شود یا تنظیم کننده های غده تیروئید مانند هیپوفیز، به این غده فشار بیاورند و باعث تولید زیاد هورمون شوند، پرکاری تیروئید بروز می کند.
پرکاری تیروئید بیماری است که باعث می شود مقدار زیادی هورمون به بافت های بدن برسد. علل متفاوتی برای پرکاری تیروئید وجود دارد اما علائم و نشانه های آن مشابه است. به علت افزایش سوخت و ساز بدن بیماران احساس گرمای بیشتری می کنند و اغلب با وجود مصرف غذای زیاد کاهش وزن دارند.

* کم کاری تیروئید
اگر فعالیت غده تیروئید کم شود، کم کاری تیروئید به وجود می آید.
کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید میزان هورمون تیروئیدی به خصوص هورمون T4 را کمتر از حد طبیعی تولید کند. نتیجه این اتفاق کاهش بسیاری از فعالیت های بدن است.
هورمون T4 عملکردهای اساسی بدن را از قبیل ضربان قلب، هضم غذا، رشد جسمی و ذهنی را تنظیم می‌کند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha