در روز جهانی ایدز، مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر، خواستار آن شده است که تعداد بیشتری از معتادانی که مواد مخدر تزریق می کنند مورد آزمایش قرار بگیرند تا احتمال ابتلای آنها به بیماری ایدز و دیگر بیماری های عفونتی بررسی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی این نهاد در تازه ترین راهنمایی که برای فعالان در این حوزه منتشر کرده، اعلام کرده است که هنوز در بسیاری از مناطق اروپا افراد کمی مورد آزمایش قرار می گیرند و در صورت آزمایش معتادان، از گسترش بیماری ایدز می توان جلوگیری کرد.

کسانی که مواد مخدر تزریق می کنند نسبت به بسیاری از عفونت ها آسیب پذیرند، که در صورت فقیر بودن و یا زندگی کردن در شرایط فقر بهداشتی، آسیب پذیرتر نیز می شوند.

در صورتی که معتادان از روی عادت از سرنگ های مصرف شده استفاده کنند، احتمال ابتلای آنها به بیماری های عفونی خونی مثل اچ آی وی، ویروس ایدز، افزایش می یابد.

هر یک فردی که به بیماری عفونی دچار می شود، احتمال انتشار این ویروس را در سطح جامعه افزایش می دهد.

به همین دلیل است که اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها مدتی طولانی بر روی برنامه هایی تاکید کردند که با هدف عدم استفاده از سرنگ مشترک انجام شد و برنامه های را هم با هدف برقراری ارتباط بین معتادان و کارکنان بهداشت دردست کار قرار دادند.

با این حال مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر، در راهنمای جدید خود بر آزمایش منظم افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی و دیگر عفونت ها تاکید کرده است.

این نهاد استدلال می کند که چنین رویه ای در بسیاری از موارد منجر به درمان زودهنگام می شود و احتمال انتقال عفونت را کاهش می دهد.

بر اساس تخمین این نهاد بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از معتادانی که در اروپا مواد مخدر تزریق می کنند و به بیماری ایدز مبتلا هستند، از بیماری خود اطلاع ندارد.

همچنین بر اساس برآورد این نهاد، نزدیک به نیمی از این جمعیت معتادان، به بیماری کبدی ویروسی مبتلا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha