رئیس انجمن آلزایمر ایران تاکید کرد: سند ملی "دمانس" باید هرچه زودتر تصویب شود؛ چرا که هزینه مراقبت از بیماری آلزایمر سنگین است و خانواده‌ها را دچار فرسودگی می‌کند.

سند ملی "دمانس" تصویب شود

سلامت نیوز:رئیس انجمن آلزایمر ایران تاکید کرد: سند ملی "دمانس" باید هرچه زودتر تصویب شود؛ چرا که هزینه مراقبت از بیماری آلزایمر سنگین است و خانواده‌ها را دچار فرسودگی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،معصومه صالحی  با تاکید بر اینکه خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر نیاز به حمایت مالی و روحی دارند، اظهار کرد: بیماری آلزایمر پیشرونده و تحلیل‌برنده است و مراقبت بیمار مبتلا به آن، خانواده را خسته می‌کند. علاوه بر آن هزینه‌های بسیار سنگینی دارد که خانواده‌ها را  فرسوده می‌کند. امیدواریم با تصویب سند ملی دمانس، دولت در زمینه‌های مراقبت از این بیماران و همچنین هزینه داروهای آنها کمک کند.

وی ادامه داد: مراکز نگهداری از بیماران مبتلا به آلزایمر باید ویژه باشند؛ چون اگر در کنار افراد عادی نگهداری شوند، مشکلاتی ایجاد می‌شود. از جمله اینکه افراد عادی تصور نمی‌کنند برخی عکس العمل‌های این بیماران در اثر بیماری است.   همچنین این دو گروه نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و چون گاهی این بیماران دچار توهم یا هذیان شوند، حتی ممکن است افراد سالم آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

صالحی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نگهداری روزانه از بیماران مبتلا به آلزایمر در این انجمن، افزود: در این مرکز جامع توانبخشی روی حواس پنجگانه بیماران کار می‌شود و در عین حال فرصتی برای خانواده آنها فراهم می‌شود که آرامش داشته باشند. اما باید توجه کرد که تغییر محل زندگی برای بیماران مبتلا به آلزایمر کمی سخت است؛ چون اغلب آنها هنگام عصر که هوا رو به تاریکی می‌رود دچار غروب زدگی و توهم می‌شوند. حتی ممکن است در مراحل پیشرفته بیماری دنبال خانه قدیمی خود بگردند، به همین دلیل اگر بیمار در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارد، بهتر است تا جایی که امکان دارد فضای زندگی آنها تغییر نکند.

هیچ‌گاه برای پیشگیری  از آلزایمر دیر نیست

رئیس انجمن آلزایمر با تاکید بر اینکه جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از دوره کودکی سبک زندگی سالم را انتخاب کرد، افزود: اگر در دوران کودکی آموزش ببینیم که سبک زندگی درستی داشته باشیم و از مواد غذایی مضر استفاده نکنیم، علاوه بر حفظ سلامت  جسم و روح، از مغز هم به خوبی محافظت می‌شود. کودکان باید یاد بگیرند که چگونه سالم زندگی کنند و در رژیم غذایی خود تا حد ممکن از روغن‌های اشباع و فست فود استفاده  نکنند. همچنین باید سعی کنند با یادگیری هنرهای مختلف، ذخایر مغزی خود را افزایش دهند. یادگیری حتی در زمان سالمندی و میانسالی نیز تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت دارد. 

وی ادامه داد: انجمن آلزایمر در طرح "حساس" که به معنی حفظ سلامت افراد سالمند است، ‌برای زنان بالای 50 سال که در معرض خطر هستند، برنامه‌هایی مانند ورزش یوگا، کلاس زبان، تبادل هنر و همخوانی و آواز طراحی کرده است  که می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و تخلیه روانی آنها شود. در ابتدای هر سال نیز معاینات پزشکی و تست افسردگی و حافظه از آنها گرفته می‌شود؛ چون تشخیص زودهنگام، پنج سال ابتلا به آلزایمر را به تعویق می‌اندازد. همچنین تا حدودی از وابستگی آنها به خانواده کاسته می‌شود. 

صالحی تاکید کرد: هیچ وقت برای پیشگیری از آلزایمر دیر نیست، حتی دوره سالمندی. برای این کار نیز مردم باید در هر سنی که هستند برنامه‌هایی داشته باشند که با آنها بتوانند مغز خود را فعال نگهدارند.  همچنین لازم است که سبک زندگی خود را به سمت استفاده از سبزیجات و روغن‌های غیراشباع، گوشت سفید و حذف شیرینی تغییر دهند.

رئیس انجمن آلزایمر با بیان اینکه پذیرش بیماری برای افراد خانواده بیماران مبتلا به این بیماری، بسیار مهم است، گفت: در انجمن کلاس‌های حمایتی برای خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر برگزار می‌شود که خانواده بیماران بتوانند آلزایمر را بپذیرند.  آنها همچنین در این دوره‌ها می‌آموزند که چگونه از بیمار خود مراقبت کنند تا کمتر دچار چالش شوند و زندگی آرامتری داشته باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha