چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 229682

بررسی دقیق‌تر شاخص آلودگی هوای ایستگاه فرمانداری شهرری مشخص می‌كند تمركز آلودگی هوای پایتخت در این نقطه بوده و همواره هوای این منطقه در شرایط ناسالم برای همه و گاه بالاتر از این میزان بوده است.

سلامت نیوز:در عجیب‌ترین پاییز ۱۵ سال اخیر زندگی می‌کنیم. این نخستین پاییز تهران از سال ۱۳۸۱ تاکنون است که در پی یک‌ماه هوای پاک و سالم (در مهرماه۹۶) ۱۵ روز آلودگی هوای متوالی را تجربه کرده‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: طی دوره آلودگی هوای اخیر، اصلی‌ترین نقطه تمركز آلودگی هوا روی منطقه20 تهران بوده است.شاخص میانگین آلودگی هوای این منطقه طی 16روز اخیر، عدد 172و هوای شرایط اضطرار بوده است. وقتی هوا 48ساعت پایدار باشد و شاخص از عدد 150بالاتر رود، اصطلاح شرایط اضطرار برای آن صدق می‌كند. در چنین شرایطی هنوز كارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران، برای مردم این منطقه تصمیمی نگرفته است. در هوای پاك شاخص بین صفر تا 05 قرار دارد. از شاخص‌15 تا 001 هوا سالم است اما از شاخص 101 تا 941 هوا برای گروه‌های حساس ناسالم می‌شود.

 

بررسی دقیق‌تر شاخص آلودگی هوای ایستگاه فرمانداری شهرری مشخص می‌كند تمركز آلودگی هوای پایتخت در این نقطه بوده و همواره هوای این منطقه در شرایط ناسالم برای همه و گاه بالاتر از این میزان بوده است.

 

بررسی گزارش‌های رسیده از ایستگاه‌های سنجش شركت كنترل كیفیت هوای تهران نشان می‌دهد طی 7روز اخیر شهرداری منطقه16و دانشگاه تهران در منطقه6 بهترین كیفیت هوا را داشته‌اند اما طی دوره 10تا 16آبان، فرمانداری شهرری در منطقه20 همواره آلوده‌ترین شاخص‌های هوای تهران را داشته تا شهروندان جنوب پایتخت طی این دوره در آلوده‌ترین شرایط هوایی (ناسالم برای همه) تنفس كنند.

 

ثابت ماندن كیفیت بیشتر ایستگاه‌های تهران به این علت است كه پایداری جوی از روزهای ابتدایی آبان تا‌كنون موجب انباشت آلاینده‌ها در شهر شده و باد مؤثری برای جابه‌جایی آن و بهبود شرایط نمی‌وزد.

 

نقش خودروها فراموش نشدنی است

خودروهای سواری شخصی و وانت 49درصد كل آلاینده‌های گازی شهر را تولید می‌كنند. همچنین موتورسیكلت‌ها و تاكسی‌ها به‌ترتیب با 18و 14درصد، از دیگر عوامل اصلی تولید آلاینده‌های گازی شهر تهران هستند. حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی و مدل‌سازی‌ شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید:

 

آلاینده‌های گازی و ذرات خروجی از اگزوز خودروها هر دو در غلظت ذرات معلق جو سهم دارند. گازهای آلاینده خروجی اگزوز خودروها در جو به ذرات معلق تبدیل می‌شوند و به همین دلیل است كه خودروهای بنزین‌سوز با اینكه ذرات كمی تولید می‌كنند با تولید گازهای آلاینده به‌طور غیرمستقیم باعث افزایش غلظت ذرات معلق در جو می‌شوند.

 

در سال92 نخستین سیاهه انتشار منابع آلاینده تهران منتشر شد و از سال1394 توسعه سیاهه انتشار در دستور كار شهرداری تهران قرار گرفت. براساس این سیاهه انتشار مشخص شد كه سهم منابع ساكن و متحرك در تولید آلاینده‌های گازی به‌ترتیب برابر 15و 85درصد است و این سهم در تولید ذرات معلق به‌ترتیب 30و 70درصد به‌دست آمده است. این مقام مسئول شركت كنترل كیفیت هوا خاطرنشان كرد: در منابع متحرك، كامیون‌ها، اتوبوس‌های سرویس ادارات، اتوبوس‌های شركت واحد، موتورسیكلت‌ها و مینی‌بوس‌ها مهم‌ترین منابع تولید ذرات هستند درحالی‌كه نیروگاه، پالایشگاه و صنایع اصلی‌ترین منابع تولید ذرات در منابع ساكن هستند.

 

3هزار خودروی دودزا در راه تعمیرگاه

در تهران طی روزهای آلوده اخیر تنها گام مهم برداشته شده، طرح ویژه پلیس برای برخورد با خودروهای آلاینده بوده است. سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این‌باره به تسنیم گفت: در طول اجرای این طرح بیش از 3هزار خودروی آلاینده و دودزا در شهر تهران شناسایی شده و همكاران ما نسبت به فك پلاك و نصب پلاك تعمیری روی این خودروها اقدام كرده‌اند.

 

طرح تشدید برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا از یك‌ماه پیش آغاز شده و با توجه به نزدیك‌تر شدن به روزهای سرد سال و افزایش آلودگی هوا، این طرح همچنان ادامه دارد.طی این طرح پلیس راهور در 62نقطه از شهر تهران مستقر است و با هرگونه وسیله نقلیه آلاینده و دودزا براساس قانون برخورد خواهد كرد. از سویی با توجه به نقش 18درصدی موتورسیكلت‌ها در آلوده كردن تهران، یك میلیون موتورسیكلت هر روز آزادانه در حال تردد و آلوده كردن هوا هستند و هیچ برخوردی با آلایندگی آنها صورت نمی‌گیرد.

 

اروپا برای مقابله با آلودگی هوا چه می‌كند؟

آلودگی هوا علاوه بر كشورمان، این‌ روزها موضوعی مهم و بحث‌برانگیز در بسیاری از كشورهای دنیاست و تاكنون اقدامات گوناگون و متعددی برای مقابله با آن انجام گرفته است. گزارش Intelligenttransport در روزهای اخیر «صادق خان» شهردار لندن از اعمال قانون پرداخت اضافه‌بهای عوارض ورود به محدوده طرح ترافیك (T-Charge) به مبلغ ۱۰ پوند برای خودروهایی خبر داده كه هنگام ورود به شهر لندن فاقد استانداردهای لازم مربوط به انتشار آلاینده‌ها هستند. اما بخشی از آلودگی هوا كه ناشی از رفت‌وآمد خودروهاست تنها شامل وسایل حمل‌ونقل شخصی نمی‌شود بلكه صنعت حمل‌ونقل عمومی هم تغییراتی را در این خصوص اعمال كرده‌ و رو به استفاده از حمل ونقل برقی و در بدترین شرایط، حمل ونقل هیبریدی آورده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha