چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 231062

پوست بزرگترین عضو بدن است ودر زمان سلامتی لایه‌های پوست از بدن حفاظت می‌کند اما در برخی مواقع توانایی پوست به عنوان مانعی موثر در برابر عوامل بیماری‌زا مختل می‌شود.

۵ ترفند برای حفظ سلامت پوست

سلامت نیوز: پوست بزرگترین عضو بدن است ودر زمان سلامتی لایه‌های پوست از بدن حفاظت می‌کند اما در برخی مواقع توانایی پوست به عنوان مانعی موثر در برابر عوامل بیماری‌زا مختل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، روش‌های موثری وجود دارد که با آنها می‌توان سلامت پوست را حفظ کرده و نقش حفاظتی آن را بهبود بخشید.

پوست کارکردهای بسیاری دارد و مهم‌ترین نقش آن حفظ بدن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها، آلودگی‌ها و مواد شیمیایی است که در محل کار و خانه با آنها روبرو هستیم.

پوست دمای بدن را تنظیم کرده و از دست رفتن رطوبت را کنترل می‌کند. فاکتورهای بسیاری روی پوست تاثیر می‌گذارند. ژنتیک، بالا رفتن سن، هورمون‌ها و بیماری‌هایی همچون دیابت فاکتورهای داخلی هستند که روی پوست اثر دارند اما برخی از آنها قابل کنترل نیستند. با این حال فاکتورهای بیرونی نیز روی این عضو تاثیر دارند که می‌توان آنها را کنترل کرد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، از جمله نکات کلیدی که در سلامت پوست موثرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم غذایی سالم: نوع خوراکی مصرفی همچون محصولات آرایشی-بهداشتی مورد استفاده برای پوست حائز اهمیت است. رژیم غذایی می‌تواند سلامت پوست را از درون بدن حفظ کند. از جمله خوراکی‌هایی که سلامت پوست را بهبود می‌دهند می‌توان به انبه، گوجه فرنگی، روغن زیتون، کاکائو، چای سبز، چای سفید، کلم برگ و امگا ۳ اشاره کرد.

همچنین مطالعه انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که کاهش مصرف کالری روند فرسودگی سلولی را کند می‌کند و می‌توان در آینده آزمایش‌هایی را روی نمونه انسانی در این خصوص انجام داد. علاوه بر این، خودداری از مصرف مواد الکلی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های پوست را کاهش دهد.

مقابله با استرس: متخصصان به وجود ارتباط بین سطح استرس و مشکلات پوستی پی برده‌اند. مطالعه انجام گرفته روی تعدادی دانشجو نشان داد افرادی که سطح بالایی از استرس را تجربه کرده‌اند بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات پوستی شوند.

حفظ رطوبت پوست: مرطوب کننده‌های پوست رطوبت سلول‌های پوست را در لایه‌های بیرونی حفظ می‌کنند.

خودداری از مصرف سیگار: استعمال سیگار رگ‌های خونی موجود در لایه‌های خارجی پوست را تنگ‌تر می‌کند. با کاهش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت پوست تامین نمی‌شود.

خواب کافی: داشتن خواب کافی باعث می‌شود لکه‌های سیاه دور چشم از بین برود و سلامت پوست حفظ شود. به گفته کارشناسان، افراد بزرگسال باید روزانه بین ۷ تا ۹ ساعت را به خواب اختصاص دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha