پنجشنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸

هنرمندان و مادر «بنیتا قلعه نویی» در این مراسم برای مبارزه با خشونت علیه کودکان در خلق یک اثر هنری مشارکت کردند

سلامت نیوز:در تازه‌ترین گزارش «یونیسف» حدود ٣٠٠میلیون کودک دو تا چهارساله در سراسر جهان قربانی خشونت سرپرستان خود می‌شوند، همچنین ١٥‌میلیون دختر ١٥ تا ١٩ساله حداقل یک‌بار مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند و به‌طور میانگین هر ٧دقیقه یک کودک نیز بر اثر خشونت کشته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: حالا برای حمایت از کودکان بدسرپرست در روز جهانی «منع خشونت علیه کودکان» پویش «بدسرپرست تنهاتر است» به همراهی «بزرگمهر حسین‌پور» طراح و کاریکاتوریست با شروع انتشار یک فراخوان، مردم و هنرمندان را به خلق یک اثر هنری مشارکتی دعوت کرده‌اند.


به همین مناسبت، پویش از چند روز قبل از اجرای این برنامه، ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر کرد تا داستان‌های واقعی تعدادی از کودکان را که در یک ‌سال اخیر مورد خشونت قرار گرفته بودند، از زبان هنرمندان بازخوانی کند. «فاطمه رحیمی» دبیر پویش بدسرپرست تنهاتر است. درباره همراهی هنرمندان گفت: «در این پویش ما سعی کردیم از هنرمندان به‌عنوان قشر مورد توجه مردم برای آموزش استفاده کنیم تا اذهان جامعه را در ارتباط با کودکان بدسرپرست آگاه کنیم؛ چراکه سالانه کودکان بسیاری قربانی خانواده‌های نامناسب و سوءاستفاده می‌شوند. از آنجایی که هنرمندان شخصیت‌های مرجع در جامعه ما هستند، ما هم سعی کردیم از حضور آنان در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش بهره‌مند شویم.»


سه‌شنبه‌شب «گالری آس» میزبان این اثر تعاملی و با محوریت شعار «هر شهروند یک داوطلب» بود. تابلویی که هرکدام از مشارکت‌کنندگان با در دست‌داشتن و کوباندن یک میخ روی تابلو و نوشتن اسم خود کنار آن، حرکتی نمادین و متفاوت در جهت حمایت از مبارزه با خشونت علیه کودکان به نمایش گذاشتند.
پرفورمنس از ساعت دو آغاز شد. بزرگمهر حسین‌پور از نفر اول دعوت کرد که میخ را روی تابلو بکوبد. بعد از آن فقط صدای چکش بود و همراه آن منحنی‌هایی که این هنرمند روی تابلو ترسیم می‌کرد. از همان ابتدا، برنامه با استقبال خوبی از طرف عموم و نیز هنرمندان مواجه شد. یکی از حاضران درکنار این اثر مشارکتی، مادر «بنیتا» بود؛ کودک ٨ماهه‌ای که در اثر ربوده‌شدن خودروی پدر جان خود را از دست داد. «امیدوارم همه تلاش‌ها نتیجه بدهد و هیچ بچه‌ای در معرض خشونت نباشد و همه بچه‌ها در امنیت کامل به سر ببرند.» او این جملات را همراه با گریه و در آغوش «مهناز افشار»، سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است، عنوان کرد.
«احسان حدادی» و «حسین توکلی» از چهره‌های ورزشی حاضر در این برنامه بودند. حدادی عشق را بزرگترین ارمغان الهی دانست و خواست که همگی با هم عهد ببندیم و به کودکان عشق هدیه کنیم.
«بهرام رادان» هم از لزوم آموزش مهارت نه گفتن برای حفظ ایمنی کودکان گفت و امیدوار بود به خداحافظی با تنبیه بدنی کودک برای همیشه. چهره‌های ادبی نیز حضور قابل ‌تأملی در این برنامه داشتند و با کوباندن میخ و ثبت و ماندگاری نام خود در این اثر آرزوی جهانی بدون خشونت را برای کودکان داشتند.
شاید یکی از دیدنی‌های این پرفورمنس حضور کودکانی بود که درکنار بزرگمهر حسین‌پور و با دستان خود و با تمام توان کودکانه در کوبیدن میخ در نشانه اعتراض به خشونت علیه کودکان همکاری می‌کردند.

«فاطمه رحیمی»، دبیر پویش «بدسرپرست تنهاتر است» دراین مورد توضیح داد که هدف این کمپین این نیست که به شکل تبعیض‌آمیزی ٢٠ بچه انتخاب شوند: «این در واقع یک حرکت نمادین است برای این‌که یاد تمام سازمان‌ها و نهادهای حمایتی بیندازیم که این بچه‌ها کنار دست همه ما حضور دارند و ما باید حواسمان معطوف همه آنها باشد؛ بچه‌هایی که هیچ تصویر و تصور قشنگی از آینده ندارند و وظیفه تک‌تک ماست که مراقب آنها باشیم.»
در انتها بزرگمهر حسین‌پور با ترسیم خطوط و به هم‌رساندن میخ‌ها با چند خط و منحنی اثری از پدری خشمگین و کودکی وحشت‌زده خلق کرد. تابلویی که قرار شد در روز جمعه به حراج گذاشته شود و عواید آن به نفع کودکان آسیب‌دیده هزینه شود. او تابلو را در واقع اثری به جا مانده از هنرنمایی مردم دانست و آرزو کرد که فرهنگ سرزمین ما شاهد هیچ‌گونه خشونتی علیه کودکان نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha