یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد ذرات روغنی که بر اثر ورود قطرات آب در زمان آشپزی وارد هوا می شوند، بسیار خطرناک بوده و استنشاق آن می تواند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت افراد داشته باشد.

استنشاق ذرات روغن در زمان آشپزی خطرناک است

سلامت نیوز: یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد ذرات روغنی که بر اثر ورود قطرات آب در زمان آشپزی وارد هوا می شوند، بسیار خطرناک بوده و استنشاق آن می تواند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت افراد داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، قطعا در هنگام آشپزی و سرخ کردن مواد غذائی با جلز و ولز کردن روغن داغ مواجه شده اید که عموما از نظر مردم عادی، تنها مشکل ایجاد شده در این رابطه، کثیف شدن اجاق گاز و محیط اطراف آن است اما پژوهش های جدید نشان می دهد این فعل و انفعالات برای سلامتی بدن بسیار خطرناک هستند. در ظاهر ممکن است روش های جدید آشپزی از جمله روش سرخ کردن سریع مواد غذائی یا stir-fry به نظر بهتر از روش های سنتی باشند اما تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد پخت و سرخ کردن غذاها به این ترتیب می تواند منجر به ورود ذرات روغن به هوا شود که در صورت استنشاق بسیار خطرناک است.
زمانی که تنها یک قطره کوچک آب داخل روغن داغ می ریزد، میزان زیادی ریز ذرات روغن در محیط اطراف پراکنده می شود که برای سلامت انسان مضر هستند.
تیمی از پژوهشگران دانشگاه های تکزاس و یوتا در ایالات متحده امریکا در آزمایش های خود با حرارت دادن روغن در ماهیتابه و تصویربرداری از آن چه طی این رویداد رخ می دهد، بررسی کردند که در زمان ریخته شدن یک قطره آب در روغن داغ چه فعل و انفعالاتی در محیط روغن و فضای اطراف رخ می دهد.
در این مطالعات مشخص شد که نتیجه این واکنش بسیار شگفت انگیز است زیرا قطره آب سبب انفجار روغن شده و در نتیجه ذرات ریز روغن به فضای اطراف فرستاده می شود که این ذرات به طور بالقوه ای خطرناک و قابل استنشاق هستند.
به گفته دانشمندان، انداختن سبزیجات یا گوشت مرغ به داخل روغن داغ سبب اسپری شدن ذرات ریز روغن در فضای اطراف می شود که این موضوع به دلیل وجود میزان زیادی آب در بافت های این مواد غذائی است.

دکتر جرمی مارستون (Jeremy Marston) از اساتید دانشگاه تکزاس در این رابطه اعلام کرد: «ما در مطالعات خود دریافتیم زمانی که تنها یک قطره کوچک آب داخل روغن داغ می ریزد، میزان زیادی ریز ذرات روغن در محیط اطراف پراکنده می شود که برای سلامت انسان مضر هستند. تحقیقات ما عمدتا در مورد روش های پخت و پز که در آن آب به روغن داغ اضافه می شود مربوط می شود. »
در این تحقیقات، دانشمندان از روش ضبط تصاویر ویدئویی با سرعت زیاد استفاده کرده و اندازه و نوع پخش شدن ذرات روغن را در مواجه با قطرات آب در محیط اطراف بررسی کردند. این آزمایش در محیط آشپزخانه های دارای هواکش و فاقد هواکش انجام شد.
متاسفانه بر اساس نظر کارشناس همه ساله در سراسر دنیا میلیون ها مرگ بر اثر استنشاق هوای داخل خانه رخ می دهد که ما هنوز نمی دانیم تاثیر آشپزی و پخت و پز و ذرات روغن در این موضوع چقدر است؟
دکتر جرمی مارستون در این رابطه گفت: « ما در حال برنامه ریزی برای انجام یک مطالعه دقیق برای تعیین مقدار تاثیر ریز ذرات ناشی از آشپزی در آشپزخانه بر آلودگی هوا در داخل هستیم. در نهایت، ما امیدواریم که تحقیقات ما می تواند طرح هایی برای بهبود سیستم های تهویه برای حذف این ذرات فوق العاده خطراناک ارائه کند »
شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در هفتادمین نشست سالانه انجمن فیزیک آمریکا – بخش دینامیک سیالات (70th annual meeting of the American Physical Society s Division of Fluid Dynamics ) که به میزبانی کلرادو انجام شده بود، ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha