دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 232483

میزان بالای فیبر موجود در هندوانه برای افرادی که روده‌های حساسی دارند و همچنین برای بچه‌ها بسیار مفید است. فیبر کارکرد درست دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و به آن نظم می‌دهد.

خواص هندوانه شب یلدا را بشناسید

سلامت نیوز: میزان بالای فیبر موجود در هندوانه برای افرادی که روده‌های حساسی دارند و همچنین برای بچه‌ها بسیار مفید است. فیبر کارکرد درست دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و به آن نظم می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از الو دکتر، «شب یلدا همه اعضای خانواده کنار یکدیگر جمع می‌شوند و منتظرند تا با شیرینی هندوانه شب‌شان شیرین شود. غافل از این که هندوانه سرشار از خواص است و بعضی هم باید بدانند که باید روی این خوراکی خوشمزه یلدای چشم بپوشانند؛ چرا که مصرف این میوه برای برخی ممنوع است. در این مطلب به خواص و مضرات هندوانه پرداخته‌ایم.

در ۱۰۰ گرم هندوانه مواد زیر موجود است:

آب ۹۲ گرم

پروتئین ۰/۵ گرم

مواد چربی ۰/۲ گرم

نشاسته ۶ گرم

کلسیم ۰/۷ میلی‌گرم

فسفر ۱۰ میلی‌گرم

آهن ۰/۵ میلی‌گرم

سدیم یک گرم

پتاسیم ۱۰۰ میلی‌گرم

ویتامین آ ۶۰۰ میلی‌گرم

ویتامین ب ۱  ۰/۰۳  میلی‌گرم

ویتامین ب ۲ ۰/۳ میلی‌گرم

ویتامین ب ۳ ۰/۲ میلی‌گرم

ویتامین ث ۸ میلی‌گرم

تمام خواص هندوانه که شاید نمی‌دانستید

میزان بالای فیبر موجود در این میوه برای افرادی که روده‌های حساسی دارند و همچنین برای بچه‌ها بسیار مفید است. فیبر کارکرد درست دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و به آن نظم می‌دهد. هندوانه همچنین حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان مانند لیکوپن و بتاکاروتن است. در واقع مصرف این میوه موجب کاهش آترواسکلروز (تصلب شرایین) می‌شود. هندوانه نقش بسیار موثری در سلامت قلب و عروق ایفا می‌کند و صدمات ناشی از استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها را کاهش می‌دهد زیرا دارای مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، بتاکاروتن و لیکوپن است.

اشخاصی که به وسواس مبتلا هستند، چنانچه روزانه مقداری آب پوست هندوانه را که با عسل طبیعی تهیه شده است، بخورند،‌ حالت وسواس آنها برطرف خواهد شد.

هندوانه میوه‌ای است که مزاج سرد و تر دارد و رنگ آن در ویتامینش تأثیری ندارد؛ به همین دلیل مهم این است که هندوانه کاملاً رسیده و شیرین باشد.

هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین C و A است و تنها میوه‌‌ای است که نسبت به میوه‌ها و سبزیجات دیگر دارای مقدار بیشتری بتاکاروتن است.

متخصصان معتقدند که ماده‌ای به نام سیترولین که در هندوانه به فراوانی یافت می‌شود، مسئول کاهش کلسترول، فشار خون، وزن و جلوگیری از تشکیل پلاک سرخرگی است. در واقع مصرف این میوه موجب کاهش آترواسکلروز (تصلب شرایین) می‌شود.

مصرف آب هندوانه یک ساعت پیش از ورزش کردن از بروز دردهای ماهیچه‌ای و افزایش ضربان قلب جلوگیری می‌کند. این خاصیت هندوانه به دلیل وجود ماده «سیترولین» در این میوه است که عملکرد رگ‌ها را بهبود داده و فشار خون را پایین می‌آورد.

۹۱.۵ درصد از میوه هندوانه را آب تشکیل داده و با مصرف آن می‌توان میزان آب از دست رفته بدن را که موجب سردرد، احساس خستگی و پایین آمدن تمرکز می‌شود، جبران کرد.

هندوانه منبع خوبی از تیامین، پتاسیم و منیزیم است که از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کنند. هندوانه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند. در برابر زوال ماکولا هم محافظ خوبی محسوب می‌شود. هندوانه همچنین می‌تواند به بهبود خشکی و درد ماهیچه‌ها کمک کند. هندوانه خاصیت خنک‌کنندگی خاصی دارد و به طرز شگرفی سرشار از سیترولین بوده که آمینواسیدی است که بدنمان برای ساخت یک آمینواسید دیگر، آرژنین، که در چرخه اوره برای از بین بردن آمونیاک استفاده می‌شود، مصرف می‌کند.

هسته را همراه هندوانه در مخلوط کن ریخته تا هسته‌ها در آب هندوانه خرد شوند. شخصی که آب هندوانه را با هسته خردشده میل کند و هسته را خوب بجود، کمک زیادی به پاک کردن روده می‌کند. برای افرادی که یبوست دارند، خوردن آب هندوانه به این ترتیب و آب ولرم بلافاصله بعد از آب هندوانه در حالت ناشتا بسیار مفید است چون درمان یبوست با مصرف فیبر و مایعات با هم امکان‌پذیر است که هر دو در هندوانه موجود است.

آب هنداونه به عنوان خنکی برای بیماران مبتلا به تب و بیماری‌های عفونی مفید است زیرا عطش و التهاب بیمار را برطرف می‌کند.

چه کسانی هندوانه نخورند؟

بهترین زمان خوردن هندوانه را بین دو وعده غذایی است و مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی مضر است. خوردن هندوانه برای افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند، مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می‌شود. بنابراین بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند.

علائم مشکل طحال بعد از خوردن هندوانه، احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم و ایجاد تیرگی در رنگ بدن یا سفیدی چشمان است.

مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند، ممنوع است.

مصرف هندوانه برای افرادی که دارای بدنی لاغر، خشک و گرم هستند بهتر است چون جلوی ضعف آنها را می‌گیرد.

خوردن هندوانه برای معده و نیروی جنسی اشخاصی که مزاج سرد دارند، زیان‌آور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha