پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 232761

هر چند اکنون نزدیک به سه هفته از زمین لرزه‌های پی در پی در استان کرمان می‌گذرد اما به نظر می‌رسد اخبار زلزله کرمان در بین خبرهای مربوط به زلزله کرمانشاه نادیده گرفته شده است به طوری که اهالی شهر کرمان معتقدند مسئولان، زلزله کرمان را جدی نگرفته‌اند و تاکنون هیچ نماینده‌ای از سوی دولت برای سرکشی از وضعیت مناطق زلزله زده به این استان سفر نکرده است.

زلزله های پیاپی مردم کرمان را کلافه کرد

سلامت نیوز:از زمان زلزله 6 ریشتری 10 آذرماه در «هجدک»  استان کرمان تاکنون 862 پس لرزه رخ داده که 4 پس لرزه آن بیش از 6 ریشتر گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: بعد از زمین لرزه 6.2 ریشتری که ظهر روز سه‌شنبه در «هجدک راور» به وقوع پیوست و تا ظهر روز گذشته 170 پس لرزه به دنبال داشت انتظار این می‌رفت که مردم شهر کرمان که این زمین لرزه را بشدت احساس کرده‌اند شب پر از استرسی را پیش رو داشته باشند؛ این موضوع با زمین لرزه 6.1 ریشتری که ساعت یک و نیم بامداد چهارشنبه به وقوع پیوست، پررنگ‌تر شد.شدت پس لرزه‌ها طوری بود که  مردم کرمان از نگرانی به خیابان‌ها آمدند و شب را تا صبح در خیابان سر کردند. همین امر باعث شد به گفته شهروندان کرمانی در کمتر از چند ساعت 12 تصادف در معابر پر رفت و آمد شهر اتفاق بیفتد. علاوه بر این صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌ها موجب شد این پمپ‌ها با مشکل سوخت مواجه شوند.


هر چند اکنون نزدیک به سه هفته از زمین لرزه‌های پی در پی در استان کرمان می‌گذرد اما به نظر می‌رسد اخبار زلزله کرمان در بین خبرهای مربوط به زلزله کرمانشاه نادیده گرفته شده است به طوری که اهالی شهر کرمان معتقدند مسئولان، زلزله کرمان را جدی نگرفته‌اند و تاکنون هیچ نماینده‌ای از سوی دولت برای سرکشی از وضعیت مناطق زلزله زده به این استان سفر نکرده است. دیروز هم هر دو نماینده استان کرمان از بی‌توجهی به زلزله زده‌ها در صحن علنی مجلس گلایه کردند. حسن‌پور نماینده سیرجان در تذکری اعلام کرد  به رغم آن‌که تاکنون بیش از سه بار زلزله بالای 6 ریشتر استان کرمان را لرزانده  حتی یک وزیر از هیأت دولت به منطقه زلزله زده کرمان نیامده است. علاوه بر این پورابراهیمی نماینده کرمان نیز با انتقاد از مدیریت بحران در این استان در مجلس متذکر شد این موضوع برای کرمانی‌ها قابل قبول نیست چرا که حتی انبارهای هلال احمر در استان کرمان خالی است و مسئولان باید رسیدگی کنند. گفته می‌شود ازدحام و شلوغی خیابان‌ها دقایقی بعد از زلزله موجب قفل شدن  معابر و خیابان‌های سطح شهر شد. یکی از شهروندان کرمانی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران گفت: «از ظهر روز سه‌شنبه تا بامداد چهارشنبه قریب به 12 تصادف در خیابان‌های پر رفت و آمد کرمان اتفاق افتاد.»


بنا به فیلم منتشر شده در کانال تلگرامی «کرمانه » دامنه این بحث و جدل‌ها در رابطه با عدم مدیریت بحران به جلسه ستاد مدیریت بحران نیز رسید و دو مدیر معترض به وضعیت موجود در استان کرمان از جلسه ستاد مدیریت بحران اخراج شدند. همچنین شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان با اشاره به زلزله بامداد چهارشنبه استان کرمان گفت که بیش از یک میلیون نفر از مردم کرمان در سرمای زیر صفر درجه در خیابان‌ها سرگردان شدند و با وجود قطعی آنتن دهی تلفن‌های همراه، وزیر ارتباطات اعتنایی به این وضعیت نکرده است.
میری‌زاده یکی از ساکنان شهر کرمان درباره وضعیت شهر کرمان بعد از وقوع پس لرزه 6 ریشتری به روزنامه ایران گفت: مردم به دلیل ترس، شب را در خیابان‌ها به صبح رساندند. هوا بشدت سرد بود و  تا منفی 7 درجه کاهش یافت. بیشتر مردم بویژه آنهایی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کردند در پارک‌ها و فضای سبز شهر چادر زده بودند. چند زلزله پشت سر هم آمد؛ اولی 6 ریشتر بود، دومی 5 ریشتر و بعد دو زلزله 4 ریشتری تا ساعت 10 شب مرتب تکرار می‌شد.اغراق نیست بگویم تردد ماشین‌ها در شهر به قدری بالا بود که برای ساعاتی خیابان‌ها قفل شدند. پیر و جوان و زن و بچه همه به خیابان آمده بودند؛ یکی از آنها تعریف می‌کرد که هنگام فرار پایش روی موکت لیز خورده و با سر داخل شیشه سقوط کرده بود. شدت جراحاتش به قدری زیاد بود که سریع به بیمارستان منتقل شد.
شهروند دیگری هم گفت: پسرعمویم 38 سال دارد؛ موقع زلزله لیوان آب دستش بود که به خاطر ترس و دلهره زیاد لیوان در دستش شکسته بود. بین مردمی که  در خیابان جمع شده بودند یکی از خانم‌ها موقع فرار از پله‌ها سقوط کرده و کتفش آسیب دیده بود. از دو هفته پیش خواب و خوراک نداریم. زلزله‌ها بیشتر از 6 ریشتر بودند و پس لرزه‌ها همین طور ادامه دارد تا این‌که ساعت یک بامداد چهارشنبه دوباره پس لرزه 6 ریشتری آمد، هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. مردم سر کوچه‌های شان چادر زده‌اند و شب‌ها می‌روند داخل چادر می‌خوابند.


شهاب انصاری خبرنگار استان کرمان هم گفت: تعداد زیادی پس لرزه به بزرگی بیش از 6 ریشتر از حوالی ظهر روز سه‌شنبه بشدت در شهر کرمان احساس می‌شد. مردم از خانه‌ها و اماکن اداری بیرون زده بودند اما عمده شلوغی و ازدحام در اطراف مدارس بود، هر اندازه معلم‌ها و مدیر‌ها دانش‌آموزان را به آرامش دعوت می‌کردند فایده‌ای نداشت. دانش‌آموزان خیلی ترسیده بودند و می‌ترسیدند مدرسه روی سرشان آوار شود. پدر و مادرها به سمت مدارس هجوم برده بودند تا بچه‌های شان را از مدرسه خارج کنند. در این میان و بویژه در جاهایی که چند مدرسه در یک خیابان بودند، بیشتر از 12 تصادف اتفاق افتاد، بعد از یک ساعت روال عادی در شهر از سر گرفته شد.
او در ادامه این را هم گفت که اغلب ساکنان مجتمع‌های مسکونی جلوی مجتمع‌های شان چادر زده بودند و با آتش خودشان را گرم می‌کردند. تعداد مصدومان بعد از پس لرزه 6.1 ریشتری بامداد چهارشنبه افزایش یافت اما مشکل مهم صف‌های بسیار طولانی خودروها مقابل پمپ‌های بنزین بود.هوا بشدت سرد بود و مردم می‌خواستند با بخاری خودرو‌ها، خودشان را گرم نگه دارند. 

بنا به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی همچنین ترس از زمین لرزه در استان کرمان موجب شد دانشجویان خوابگاه دانشگاه تربیت معلم، پردیس خواجه نصیر‌الدین طوسی و دانشگاه شهید باهنر رختخواب‌های شان را در محوطه خوابگاه روی زمین پهن کنند و در هوای منفی 7 درجه بخوابند.  
به گفته مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، زمین لرزه اخیر در استان کرمان  هیچ تلفات جانی در پی نداشته و حدود 88 مصدوم به شکل غیر مستقیم و به خاطر ترس و اضطراب به هنگام فرار از موقعیت دچار جراحاتی شده‌اند اما به ابعاد روانی این موضوع توجهی نمی‌شود. ترس و اضطراب از زلزله فشار مضاعف و قابل توجهی را به سالمندان و جنین زنان باردار وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha