دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 233581

پیشنهاد ما به آقای رییس‌جمهور و معاون ایشان بوده است كه بعد از مشخص شدن قیمت بنزین در بودجه سنواتی كشور، مبلغی در حدود ١٥٠ تا ٢٠٠ تومان در هر لیتر، علاوه بر قیمت مصوب بنزین به عنوان عوارض ویژه شهر تهران تعیین شود.

نقش عوارض سوخت در كاهش آلودگی هوا

سلامت نیوزـ*حسن رسولی: تعیین قیمت حامل‌های انرژی بر اساس پیشنهاد دولت و تصویب مجلس تعیین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: پیشنهاد آنچه آقای دكتر نجفی مطرح كرده‌اند و ما هم در مجموعه مدیریت شهری به آن باور داریم این است كه بخش قابل توجهی از ترافیك و آلودگی هوای شهر تهران و مشكلات ناشی از آن متاثر از سیستم حمل و نقل درون شهری است. به خصوص اینكه در شرایط فعلی خودروهای شخصی در جابه‌جایی مسافر نقش زیادی را بر عهده دارند.

پیشنهاد ما به آقای رییس‌جمهور و معاون ایشان بوده است كه بعد از مشخص شدن قیمت بنزین در بودجه سنواتی كشور، مبلغی در حدود ١٥٠ تا ٢٠٠ تومان در هر لیتر، علاوه بر قیمت مصوب بنزین به عنوان عوارض ویژه شهر تهران تعیین شود. در صورت موافقت دولت و مجلس این مبلغ به حساب مشخصی در خزانه واریز شود و صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود. این كار در بسیاری از كلانشهرهای دنیا و كشورهای پیشرفته مرسوم است. در شهری مثل لندن فرض كنیم اگر هر لیتر بنزین ٥٠ سنت هزینه داشته باشد، عدد بالاتری از شهروندان گرفته می‌شود و این عوارض مشخص صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود. همین سیاست‌های حساب شده موجب شده آنها از وضعیت ترافیكی بهتر و آلودگی هوای كمتری برخوردار باشند.


بنابراین ما معتقدیم درآمد حاصل از عوارض سوخت در صورتی كه بدون هر گونه دخل و تصرفی برای توسعه شبكه حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوسرانی و سایر زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی هزینه شود؛ وضعیت اقتصادی و زیست‌محیطی شهر بهبود می‌یابد.
البته این طرح فعلا در حد پیشنهاد اولیه است و در صورت تصویب باید تمهیداتی اندیشیده شود طبقات كم درآمد سهم كمتری از این عوارض بپردازند و طبقات دارای درآمد مالی بیشتر سهم بیشتری از عوارض تامین مالی اداره امور شهر را بر عهده بگیرد.


*نایب‌رییس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha