سطح زندگی مردم آن کشورها با سطح زندگی مردم این مناطق در استان سیستان‌وبلوچستان بسیار متفاوت است. آنها در بسیاری از شاخص‌های زندگی و حیات انسانی وضعیت خوبی دارند و مردم چابهار در همین احتیاج اولیه و لازمه حیات خود دچار مشکل جدی هستند.

آب هست، ولی فروشی است

سلامت نیوز:آب در کوزه و ما گرد جهان می‌گردیم. این جمله در چابهار، چندقدمی دریای عمان، دیگر ضرب‌المثل نیست و مصرفی حیاتی و البته واقعی دارد. مردم این منطقه از استان سیستان‌وبلوچستان به‌ رسم خیلی قدیم‌ترها، به رسم همان زمان‌هایی که مادران و پدران منتظر تانکرهای بزرگ آب بودند تا برای مصارف آنها آب بیاورند و بفروشند، در سال 96 و در دنیای رشد و اوج تکنولوژی و پیشرفت‌های گوناگون، چشم انتظار می‌نشینند و منتظرند عده‌ای برای آنها آب بیاورند و آنها نیز بخرند.

به گزارش سلامت نیوز، فرهیختگان نوشت: علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به معضلات آبی موجود در استان سیستان‌وبلوچستان گفت: «متاسفانه 23 درصد مردم چابهار در نزدیک‌ترین فاصله از دریا از آب به‌صورت نوبتی استفاده می‌کنند یا اینکه آب را می‌خرند. این در سال 96 و بعد از رشد تکنولوژی و وجود راهکار‌های فراوان واقعا تاسف‌بار است. مردم این مناطق آب را برای روزهای آتی در منابع و استخر و هر محیط و محفظه‌ای که بتوانند ذخیره می‌کنند، چراکه همین آب نوبتی هم خیلی وقت‌ها به‌موقع به دست‌شان نمی‌رسد. مضاف بر این مشکل شبکه آبرسانی این منطقه به‌شدت ناکارآمد و فرسوده است و پرتی آب بالاست.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا آب دریا در این مناطق هم مانند بسیاری از کشورهای همسایه تصفیه نمی‌شود و در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: «سطح زندگی مردم آن کشورها با سطح زندگی مردم این مناطق در استان سیستان‌وبلوچستان بسیار متفاوت است. آنها در بسیاری از شاخص‌های زندگی و حیات انسانی وضعیت خوبی دارند و مردم چابهار در همین احتیاج اولیه و لازمه حیات خود دچار مشکل جدی هستند.»

یارمحمدی با بیان این نکته که توان داخلی جهت تصفیه آب دریا برای تامین احتیاج مردم چابهار موجود است، ادامه داد: «هم بخش خصوصی و هم بخش‌های غیرخصوصی توان و زمینه ایجاد تسهیلات در مسیر تامین آب این مناطق را دارند اما تا به حال هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است و مردم این مناطق باید مدت‌ها منتظر باشند که آب نوبتی آنها وصل شود یا یک ماشین برای آنها آب بیاورد.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وزارت نیرو گفت: «علت کوتاهی و قصور در این زمینه به نظر بنده متوجه وزارت نیرو است. هیچ عزم جدی‌ای در این وزارتخانه و در مجموعه دولت برای بهبود اوضاع وجود ندارد. بنده و سایر نمایندگان بارها دراین‌باره به وزارت نیرو و سایر متولیان تذکر دادیم و شرایط را گفتیم؛ اما انگار این مناطق و مردم آن دیده نمی‌شوند یا نمی‌خواهند ببینند.»

وی در پایان با اشاره به مظلومیت مردم این مناطق افزود: «بارها مقام معظم رهبری امر کردند که به مردم مناطق محروم و مشکلات آنها رسیدگی شود و مورد توجه قرار گیرند اما متاسفانه دولت در این رابطه کوتاهی می‌کند و توجهی به مردم استان ندارد. همیشه باید منتظر باشیم تا شاید سازمان یا نهادی دلش به حال مردم ما بسوزد و کاری برای ما انجام دهد.»

 به‌خاطر خشکسالی، آب را با تانکر انتقال می‌دهیم

محمد خلیلی‌پیر، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این ارتباط به «فرهیختگان» گفت: «در تمام شهرهای استان سیستان‌وبلوچستان و منطقه چابهار خیلی مشکل نداریم اما در روستاها به‌خصوص روستاهای دوردست به آن هم بیشتر به‌خاطر خشکسالی‌های اخیر آب را با تانکر انتقال می‌دهیم.»

وی در ادامه به وضعیت بد بارشی در استان سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و افزود: «در تمام استان از اول سال آبی امسال، یعنی از مهرماه فقط 6 میلی‌متر بارش داشتیم، 6 میلی‌متر یعنی تبخیر، یعنی هیچ؛ در چنین وضعیتی که دریافت ما تقریبا صفر بوده، محکوم به این هستیم که در بعضی مناطق با تانکر آبرسانی کنیم.»

خلیلی‌پیر ضمن بیان این نکته که انتقال آب با تانکر یا هرچیز دیگری الان اولویت نیست و اولویت ما بحث خشکسالی است، خاطرنشان کرد: «آینده‌نگری و مشکلات آینده برای ما اولویت دارد، باید به آنها فکر کنیم و به فکر پیشگیری باشیم. با این وضعیت خشکسالی تا اینجا بحث آبرسانی خوب پیش رفته است و ما نگران تابستان هستیم؛ این گلایه‌ها در تابستان قابل پذیرش است، اما حالا نه.»

مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان با ذکر این نکته که مردم در مصارف خود دقت نمی‌کنند، گفت: «به نظر بنده ما و رسانه‌ها باید تلاش کنیم مردم را قانع کنیم تا درست مصرف کنند. ما آب‌شیرین‌کن‌های قدیمی را برداشتیم و دستگاه جدید جایگزین کردیم. آب هم به مردم می‌رسانیم، آن هم آبی که هر متر مکعب آن چهارهزار تومان برای ما خرج برمی‌دارد و ما 300 تومان از مردم می‌گیریم، اما آنها این آب را که این مقدار هزینه برای آن شده است به‌راحتی هدر می‌دهند و رعایت نمی‌کنند. نمی‌گویم که منتی را بر سر مردم می‌گذاریم، وظیفه دولت و دستگاه‌های مسئول است که در این ارتباط رسیدگی کنند، اما خب مردم هم باید رعایت کنند تا این آب به سایر همشهریان‌شان هم برسد.»

در پایان و با جمع‌بندی نظرات کارشناسان این‌طور به نظر می‌آید که جمع بین قصور مسئولان و گاهی بی‌ملاحظگی برخی از مردم استان سیستان و منطقه چابهار در مصرف آب، کمبود منابع آبی و معضلات اینچنینی را به بار می‌آورد که حل آن نیازمند یک عزم ملی و البته استانی در ارتباط با مصرف بهینه و تامین منابع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha