مدیر پایگاه آموزش از راه دور دیابت گفت: شنا جایگزین مناسب پیاده روی برای دیابتی های مبتلا به عارضه کرختی پاست.

سلامت نیوز :مدیر پایگاه آموزش از راه دور دیابت گفت: شنا جایگزین مناسب پیاده روی برای دیابتی های مبتلا به عارضه کرختی پاست.

مرضیه معطری در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: اگر دیابت نوع یک دارید، از انجام حرکات ورزشی در زمان وجود کتون در خون یا ادرار خودداری کنید. کتون ماده ای شیمیایی است که در موارد افزایش قند خون  و میزان  بسیار کم انسولین در بدن ساخته می شود.

وی با بیان اینکه اگر مبتلا به عوارض دیابت هستید، برخی از تمرین ها و ورزش ها می تواند مشکل شما را بدتر کنند، افزود: به طور مثال اگر دچار عوارض چشمی دیابت شده اید، فعالیت هایی که فشار رگ های خونی چشم را افزایش می دهند مانند بلند کردن وزنه های سنگین، مشکل چشم شما را بدتر می کند.یا اگر آسیب عصبی دیابت باعث کرختی و بی حسی پاهای شما شده است می توانید به جای پیاده روی، شنا کنید.

وی ادامه داد: اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید و کتون در خون و ادرار شما وجود ندارد، اما قند خونتان بالا است، ورزش ملایم یا متوسط می تواند قند خون را کاهش دهد در عین حال از پزشک معالجتان بپرسید آیا می توانید زمانی که قند خونتان بالاست ورزش کنید؟

مدیر پایگاه آموزش از راه دور دیابت گفت: اگر پاهای شما کرخت و بی حس هستند، شاید درد را در پا احساس نکنید. در این صورت زخم ها و تاول ها را هم احساس نمی کنید و این مشکلات جزیی تبدیل به شرایط بسیار جدی و خطرناک و حتی منجر به قطع عضو می شوند. پس همیشه جوراب های کتانی و راحت و کفش های مناسب ورزش بپوشید و پس از ورزش حتما پاهایتان را برای وجود بریدگی تاول یا قرمزی بررسی کنید. اگر مشکل پایتان بدتر شد، با پزشک تماس بگیرد.

معطری با بیان اینکه معمولا یک تا 3 ساعت پس از صرف غذا یا میان وعده زمان مناسبی برای ورزش کردن است، یادآور شد: اما با توجه به نوع انسولینی که مصرف می کنید، ممکن است این زمان برای شما مناسب نباشد از این رو با تیم مراقبتی خود مشورت کنید تا بهترین زمان برای تمرین ورزشی شما را تعیین کنند. شما به همراه تیم مراقبتی خود برنامه روزانه و برنامه ورزشی و غذایی و دارویی خود را تنظیم کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha