سلامت نیوز :طبق تحقیقات انجام شده 5 تا 10 درصد افراد استعداد ابتلا به بیماری جذام را دارند و 90 درصد در برابر ابتلا به آن مصونیت ذاتی دارند.
الهه محمودی مقدم كارشناس كشوری برنامه حذف جذام در وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: جذام یك بیماری عفونی مزمن است كه به وسیله باسیل (یك نوع سوشه باكتری) منتقل می شود كه دوره كمون آن طولانی (دوره ناقلی) بوده و بین 3 تا 5 سال است یعنی اگر فردی آلوده به این باسیل شود ممكن است تا چند سال هیچ نوع علائمی از خود نشان ندهد.

وی با بیان اینكه انتقال این بیماری از انسان به انسان و از طریق قطرات تنفسی سرایت می كند گفت: انتقال جذام از یك فرد به فرد دیگر نیاز به تماس طولانی مدت با فرد آلوده دارد این در حالیست كه هم اكنون 5 تا 10 درصد افراد استعداد ابتلا به این نوع بیماری را دارند یعنی 90 درصد افراد در برابر جذام ایمنی ذاتی دارند.

محمودی مقدم اظهار داشت: افرادی كه تحت درمان قرار می گیرند دیگر بیماری را نمی توانند به دیگران منتقل كنند این بیماری در هر دو جنس و در تمام سنین مشاهده می شود.

*سالانه 50 مورد جدید ابتلا به جذام در كشور ثبت می شود

محمودی مقدم در ادامه عنوان كرد: این بیماری عمدتا پوست، اعصاب محیطی، چشم و مخاط دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می كند و با ایجاد لكه های مضاعف در پوست كه هیچ نوع حسی ندارند شروع می شود كه با روند بیماری این لكه ها پررنگ تر شده و ممكن است تا عمق پوست پیشرفت كنند و به استخوان برسند.

وی با بیان اینكه این بیماری كاملا درمان پذیر است اضافه كرد: حدود 30 سال است كه این بیماران توسط داروهایی كه سازمان جهانی بهداشت به صورت رایگان در اختیار مراكز بهداشتی خاص قرار میدهد درمان می شوند. از سال 1981 میلادی اولین داروهای موثر برای درمان جذام توسط سازمان بهداشتی كشف شدند.

محمودی مقدم در خصوص تشخیص این بیماری تصریح كرد: راه تشخیص از دو طریق یكی گرفتن اسمیر از پوست و دیگری وجود علائم بالینی كاملا مشخص است.

كارشناس كشوری جذام وزارت بهداشت در ادامه خاطر نشان كرد: سالانه حدود 50 مورد جدید ابتلا به جذام در كشور ثبت می شود این در حالیست كه سال گذشته 46 مورد جدید جذام داشتیم كه 10 نفر افغانی و 36 نفر ایرانی بودند از ابتدای برنامه ثبت جذام در كشور حدود 11 هزار و 600 مورد ابتلا به جذام ثبت شده كه تمام آنها كاملا درمان شده اند.

وی افزود: درمان این بیماران شش ماه تا یك سال طول می كشد این در حالیست كه از سال 1371 ایران وارد برنامه حذف بیماری جذام شده است كه در حال حاضر شیوع آن در كشور كمتر از یك مورد در هر هزار نفر است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha