چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 243550

محققان موفق به ساخت یک حسگر زیست سازگار دهانی شده اند که میزان نمک مصرفی کاربر را نشان می دهد و در صورت استفاده بیش از حد مجاز هشدار می دهد.

سلامت نیوز:  محققان موفق به ساخت یک حسگر زیست سازگار دهانی شده اند که میزان نمک مصرفی کاربر را نشان می دهد و در صورت استفاده بیش از حد مجاز هشدار می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، کنترل نمک مصرفی یکی از الزامات افراد مبتلا به دیابت، اضافه وزن، فشار خون بالا و بیماری های مزمن کلیه است.
محققان ‌موسسه فناوری جورجیا برای حل این مشکل حسگری ابداع کردند که روی زبان قرار می گیرد و در صورت مصرف بیش از حد نمک، هشدار می دهد.


این حسگر زیست سازگار از یک لایه الاستومری فوق نازک ساخته شده که روی آن اجزای الکترونیکی انعطاف پذیر قرار دارد. با استفاده از اجزای الکترونیکی می توان میزان نمکی که از طریق غذا یا نوشیدنی وارد بدن می شود را تشخیص داد و اطلاعات را به صورت فوری با استفاده از یک ماژول بلوتوث به نرم افزار تلفن همراه یا تبلتی که حداکثر در فاصله 10 متری (33 فوت) قرار دارد، ارسال کرد.


این حسگر نه تنها میزان نمک مصرفی را نشان می دهد، بلکه در صورت مصرف نمک اضافی هشدار می دهد و قابلیت تنظیم وعده های غذایی را با توجه به اندازه مجاز نمک بدن دارد.


کاربران استفاده از این حسگر را بسیار راحت گزارش کرده اند. محققان در تلاشند تا حسگر را بالاترین قابلیت عرضه کنند و سیم پیچ القایی و امکان شارژ از راه دور را جایگزین باتری حسگر کنند.


بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط انجمن قلب آمریکا، حدود یک سوم آمریکایی ها نمی توانند میزان نمک مصرفی روزانه خود را برآورد کنند و نیازمند ابزاری برای تعیین دقیق نمک مصرفی هستند.


نتایج این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences. منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha