یافته های جدید نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی شان مملو از میوه، سبزیجات، مغزیجات آجیلی و ماهی است دارای مغز بزرگ تری هستند.

رژیم غذایی بهتر موجب بزرگ تر شدن مغز می شود

سلامت نیوز:یافته های جدید نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی شان مملو از میوه، سبزیجات، مغزیجات آجیلی و ماهی است دارای مغز بزرگ تری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، پیروی از یک رژیم غذایی سالم از سلامت مغز حفاظت کرده و می تواند یک شیوه پیشگیرانه مناسب در حفظ و تقویت شناخت (فکر و حافظه) در افراد سالم باشد.

محققان دانشگاه اراسموس هلند در این مطالعه، بیش از ۴۲۰۰ فرد ۴۵ سال به بالا را مورد بررسی قرار دادند. داوطلبان مطالعه، نظرسنجی ای را در مورد نوع و مقدار غذایی که در طول ماه گذشته خورده بودند تکمیل کردند. این نظرسنجی شامل حدود ۴۰۰ نوع ماده خوراکی بود.

به کیفیت رژیم غذایی براساس نمرات ۰ تا ۱۴ امتیاز داده شد که نمره ۱۴ نشانه سالم ترین رژیم غذایی بود. به گفته محققان، بهترین رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزیجات، مغزیجات آجیلی، غلات کامل، محصولات لبنی و ماهی و مقادیر محدود نوشیدنی های حاوی قند بود.

همچنین شرکت کنندگان برای اندازه گیری اندازه مغزشان تحت اسکن MRI قرار گرفتند.

محققان مشاهده کردند امتیاز بالاتر در رژیم غذایی با حجم بیشتر مغز مرتبط بود. افراد دارای سالم ترین رژیم غذایی دارای مغزی بودند که در مقایسه با افراد دارای پایین ترین امتیاز از لحاظ رژیم غذایی، حدود ۲ میلیمتر بزرگ تر بود. به گفته محققان همین ۲ میلیمتر تفاوت در اندازه مغز منجر به مهارت های فکری و حافظه بهتر می شود.

دکتر «میک ورنویج»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «با افزایش سن ریسک زوال شناختی افزایش می یابد، چراکه حجم مغز ما کوچک تر می شود.»

محققان برای حفظ سلامت مغز در دوره سالمندی پیروی از یک رژیم غذایی سالم را توصیه می کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha