شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 244794

روزهای امتحان سپری می‌شود و اکثر آنها که درس خواندن را به شب امتحان موکول نکرده‌اند حالشان بهتر است. آنها که کاغذ‌های کتابشان را تازه و خط‌نخورده به فصل امتحان می‌رسانند، گرفتار تنش، احساس خستگی، سرگیجه، تکرر ادرار، بی‌حالی، تپش قلب، اسهال، تنگی نفس، نگرانی و دلهره، لرزش، تعریق، بی‌خوابی و اشکال در تمرکز حواس هستند.

با دلشوره‌های شب امتحان بچه‌ها چه کنیم؟

سلامت نیوز: روزهای امتحان سپری می‌شود و اکثر آنها که درس خواندن را به شب امتحان موکول نکرده‌اند حالشان بهتر است. آنها که کاغذ‌های کتابشان را تازه و خط‌نخورده به فصل امتحان می‌رسانند، گرفتار تنش، احساس خستگی، سرگیجه، تکرر ادرار، بی‌حالی، تپش قلب، اسهال، تنگی نفس، نگرانی و دلهره، لرزش، تعریق، بی‌خوابی و اشکال در تمرکز حواس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، میزان بالای اضطراب امتحان اثر ناتوان‌کننده بر فرد دارد و موجب می‌شود دانش‌آموز خود را در به‌دست آوردن موفقیت در سطح بالا و نیز نگرانی در مورد توانایی‌هایش برای رسیدن به آن کمال مطلوب ملزم ببیند.

قدم مهم برای جلوگیری از استرس و اضطراب در شب‌های امتحان برنامه‌ریزی درسی و زمان‌بندی متناسب و مؤثر است. اصولا محصل‌ها نباید خواندن همه درس‌های خود را به شب امتحان موکول کنند و در فرجه‌ای که برای درس خواندن دارند نباید خود را مجبور به خواندن و تمام کردن یک ‌روزه همه مطالب یک کتاب و جزوه خود بکنند. اما همه اینطور نیستند؛ بخشی از دانش‌آموزان در شب امتحان زندگی می‌کنند. یکی از علل اضطراب ناشی از امتحان، تسلط نداشتن بر مفاهیم درسی است که بخشی از آن ضعف در عملکرد معلمان و بخشی دیگر کاهلی دانش‌آموزان است. به‌نظر می‌رسد امتحان بین دانش‌آموزان و معلمان به‌صورت یک خط قرمز درآمده است، به‌طوری که معلم درس می‌دهد تا فقط دانش‌آموز در امتحان قبول شود و دانش‌آموز نیز درس می‌خواند تا فقط بتواند از پس سؤالات امتحان برآید.

از توصیه‌های شب امتحانی، بخش خوردنی‌های آن از عملی‌ترین بخش‌هاست. داشتن تغذیه خوب و سالم و استفاده از مواد مغذی در یادگیری مؤثر است. حتی‌المقدور برای صبح امتحان فرزندتان صبحانه مناسبی آماده کنید و به هیچ وجه او را گرسنه به جلسه امتحان نفرستید. عسل، کشمش و خرما، جزو منابع غذایی هستند که می‌توانند کالری مناسبی را در روزهای امتحان به دانش‌آموزان منتقل کنند. مصرف عسل به‌ویژه همراه کنجد در وعده صبحانه به تقویت حافظه و به‌خاطر آوردن مطالب درسی کمک می‌کند. پیش از امتحان، علاوه بر مصرف کربوهیدرات، مواد غذایی حاوی پروتئین را نیز در وعده صبحانه بگنجانید.

اصولا صبحانه یا ناهار 2ساعت پس از مصرف تأثیر خود را بر بدن نشان می‌دهند و به همین دلیل وعده‌های غذایی باید 2ساعت پیش از امتحان مصرف شوند. در فاصله مصرف صبحانه یا ناهار تا زمان آغاز امتحان نیز می‌توان از انواع میوه‌ها یا اندکی بیسکوئیت یا کاکائوی تلخ استفاده کرد.

والدین می‌توانند محیط خانواده را دور از تنش‌های عاطفی و مشاجره نگه‌دارند و در این ایام رفت وآمدها و مهمانی‌های خانوادگی را تعطیل یا محدود نگه دارند. محیط فیزیکی خانه باید آرام و بی‌سروصدا باشد. والدین باید به استراحت و خواب دانش‌آموزان توجه کافی داشته باشند، از توقعات بیجا و فشار بیش از حد برای مطالعه خودداری کنند، از حبس کردن دانش‌آموز در اتاق برای مطالعه خودداری کرده و به دانش‌آموز اجازه استراحت و تفریح نیز بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha