مصرف آدامس به عنوان یکی از تنقلاتی که بیشترین طرفدار را دارد، باعث شده شاهد عرضه آدامس های تقلبی در بازار کشور باشیم که با نام برندهای معروف جهانی به فروش می رسند.

ماجرای آدامس های قاچاق با برند جهانی/اعلام موضع پلیس

سلامت نیوز:مصرف آدامس به عنوان یکی از تنقلاتی که بیشترین طرفدار را دارد، باعث شده شاهد عرضه آدامس های تقلبی در بازار کشور باشیم که با نام برندهای معروف جهانی به فروش می رسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دستفروشان مترو آدامس هایی را می فروشند که تفاوت قیمت آنها با مشابه این آدامس ها در سوپرمارکت ها، خیلی متفاوت است. همین آدامس ها در دست افرادی که کنار پیاده روهای شلوغ نیز حضور دارند، با همان قیمت ارزان تر از سوپرمارکت ها به فروش می رسد. عده ای بر این باور هستند که مغازه ها گران می فروشند، اما واقعیت این است که آدامس های خارجی ارزان قیمت، به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند و سلامت آنها جای سئوال دارد. اما، متاسفانه اغلب خریداران این قبیل آدامس ها، بدون توجه به این قبیل هشدارها، فقط چون قیمت ارزان تری دارند، آنها را می خرند و مصرف می کنند.

دو کشور ایران و عربستان در صدر فهرست مصرف‌کنندگان آدامس در جهان قرار دارند و ایران به دلیل داشتن جمعیت جوان، یکی از مراکز هدف تولید و عرضه‌کنندگان اصلی آدامس جهان محسوب می‌شوند و امارات متحده عربی و ترکیه از عمده‌ترین صادرکنندگان آدامس به ایران محسوب می‌شوند.

وجود ماده ای به نام «اسپارتام» در آدامس، پس از ورود به بدن تبدیل به ماده ای می شود که عوارض جبران ناپذیری دارد. این در حالی است که آدامس های تقلبی و قاچاق که به وفور در همه جا به فروش می رسد، چنین ماده ای را در خود دارند.

سمیره صباح معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو، در ارتباط با وجود آدامس های تقلبی و قاچاق در بازار کشور، گفت: محصولاتی که سازمان غذا و دارو به آنها مجوز ورود می دهد قطعا بر اساس ضوابط و آیین نامه ها بوده و همه جوانب اعم از سیاست های کلان سلامت، اقتصاد مقاومتی و...، در مورد آنها لحاظ می شود.

وی افزود: همچنین اصالت این محصولات با کد رهگیری و رهیابی الصاق به بسته بندی آنها و از طریق سامانه TTAC قابل استعلام است.

صباح خاطرنشان کرد: توجه به نشان سازمان غذا و دارو در محصولات تولید داخل و عادت کردن به استعلام فرآورده سلامت وارداتی، راهکار جدی و عملیاتی برای مبارزه با کالاهای تقلبی و قاچاق و اطمینان مصرف کننده نسبت به محصول خریداری شده است.

این در حالی است که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با معرفی ۷ نشان تجاری آدامس به عنوان کالای قاچاق اعلام کرد که با توزیع‌کنندگان آن برخورد می‌شود.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت، در واکنش به موضوع جمع آوری آدامس های قاچاق، به خبرنگار مهر، گفت: یکی از ماموریت های اصلی ما در پلیس، مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و در این زمینه اقدامات ویژه ای توسط پلیس صورت گرفته است؛ بویژه اینکه امسال سال حمایت از تولید ملی است و قاچاق کالا می تواند ضربه بسیاری به تولید کنندگان ما وارد کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از کالاهای قاچاق کشف شده تاریخ مصرف آنها گذشته است و در داخل بار دیگر تاریخ جدید روی محصول ثبت می شود که این موضوع به لحاظ سلامت هم بسیار مشکل ساز است.

سردار رحیمی درباره ۷ برند آدامس که قاچاق اعلام شده است، گفت: هر چه را که به عنوان کالای قاچاق به ما اعلام کنند ما به شدت با موارد و مصداق های آن مقابله می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha