سلامت نیوز :معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنها 10 تا 12 درصد طرحهای نجات دریاچه ارومیه در صورت مهیا بودن تمام شرایط اثرگذار است گفت: اگر تهدیدات کنونی دریاچه مهار و دریاچه احیا نشود پیش بینی ها حاکی از خشک شدن دریاچه تا دو سال دیگر است.
محمد باقر صدوق در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه سد سازیهای بی رویه بر روی رودخانه های ورودی دریاچه ارومیه به همراه خشکسالی و تغییرات اقلیمی این دریاچه را به بدترین وضع ممکن در طول تاریخ حیاتش مبتلا کرده افزود: 18 رودخانه به دریاچه ارومیه می ریخت که همه با مشکلاتی مواجه شده اند.

وی اضافه کرد: بارگذاری در منطقه طی دهه های گذشته دریاچه ارومیه را به بحران رسانده است. همچنین آب دریاچه برای کارخانجات، گسترش کشاورزی و دیگر مسائل صرف شده و اکنون دریاچه اینقدر خشک شده که با ماشین در آن رفت و آمد می شود.

صدوق با اشاره بررسیهای انجام شده به آورد آب از استانهای آذربایجان غربی، شرقی و کردستان گفت: 3.1 میلیارد متر مکعب از 7.1 میلیارد متر مکعب آب تعیین شده متعلق به دریاچه ارومیه است که در این برنامه ریزی حق آبه ها مشخص شده و تمامی پروژه ها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: البته بعضی طرحها فانتزی است، برای نمونه انتقال آب از فلان نقطه به دریاچه شدنی نیست. آب دریای مازندران برای ریختن به ارومیه دو هزار متر باید بالا برود و پمپاژ شود که اصلا شدنی نیست. انتقال آب رودخانه ذاب به دریاچه ارومیه هم غیرممکن است، حتی ابری هم بالای سر ارومیه وجود ندارد که بخواهیم بارورش کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: تنها 10 تا 12 درصد این طرحها در صورتی که همه شرایط فراهم باشد می تواند اثرگذار باشد. در واقع این طرحها فقط بر روی کاغذ قشنگ هستند و در اجرا با مشکلات زیادی مواجهند.

صدوق اضافه کرد: طبیعت و شرایط جوی دائم در حال تغییر است، روی کاغذ نمی توان برای طبیعت تصمیم گرفت. دریاچه ارومیه پنج هزار متر مربع وسعت دارد که در کنار شهر ارومیه قرار دارد و اگر این شرایط مهار و دریاچه احیا نشود، پیش بینی ها نشان می دهد ظرف دو سال آینده خشک می شود.

وی تاکید کرد: برآوردها نشان می دهد خشک شدن دریاچه 10 میلیارد تن نمک تولید می کند و مانند دریاچه آرال بلورهای نمک از هم باز شده و رسوبات نمک زندگی مردم را دچار مشکل می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha