سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 251647

کشف مولکولی همه‌فن‌حریف در یک آنزیم سلولی کلیدی می‌تواند منجر به شناخت روش‌های درمانی جدید برای سرطان و بیماری‌های متابولیک مانند چاقی و دیابت شود.

نقش یک آنزیم در درمان سرطان، دیابت و چاقی

سلامت نیوز:کشف مولکولی همه‌فن‌حریف در یک آنزیم سلولی کلیدی می‌تواند منجر به شناخت روش‌های درمانی جدید برای سرطان و بیماری‌های متابولیک مانند چاقی و دیابت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان پیش‌تر می‌دانستند که این آنزیم سلولی موسوم به PI3KC2A بسیاری از کارکردهای حیاتی سلول‌ها را کنترل می‌کند اما از مکانیزم ساختاری آن به طور دقیق اطلاعی نداشتند.

این آنزیم فرآیندهای روی‌ داده در غشای سلولی به هنگام دریافت سیگنال‌های خارجی و چگونگی تاثیر آن‌ها بر فرآیندهای حیاتی داخل سلول را کنترل می‌کند. این فرآیندها همراه با برخی عوامل دیگر چگونگی رشد، تقسیم و تمایز سلول‌ها را تنظیم می‌کنند.

اکنون برای نخستین بار دانشمندان چگونگی تغییر این آنزیم سلولی از حالت غیرفعال در داخل سلول به حالت فعال در غشای سلول را توضیح داده‌اند.

مطالعات جدید روی این آنزیم حقایقی را که پیش‌تر ناشناخته بوده در مورد یک مکانیزم سلولی حیاتی به نام "جذب گیرنده" نشان می‌دهد. در واقع اختلالات در فرآیندهای مربوط به این مکانیزم در بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و سایر بیماری‌های متابولیک دخیل هستند و بنابراین یافته‌های جدید می‌تواند هدفی مستقیم برای درمان این بیماری‌ها فراهم کند.

غشاهای سلولی سیستم های پویا هستند که به شدت عبور مواد شیمیایی را به داخل و خارج سلول کنترل می‌کنند. لیپیدها در غشای سلولی به عنوان "راه‌گزین‌های مولکولی" برای سیگنال‌های ورودی به سلول عمل می‌کنند. بسیاری از سیگنال‌ها عملکردهای اساسی مانند رشد، تقسیم و تمایز سلول را کنترل می‌کنند.

آنزیم‌هایی مانند PI3KC2A نقش مهمی در تولید لیپیدهایی دارند که به عنوان راه‌گزین‌های مولکولی عمل می‌کنند. بنابراین یافتن راه‌هایی برای هدف‌گیری آن‌ها می‌تواند منجر به ساخت داروهایی شود که می‌توانند در این فرآیندها مداخله کنند. برای مثال تمایز سلول برای تشکیل رگ‌های خونی جدید یا رگ‌زایی (آنژیوژنز) که گامی کلیدی در رشد تومورهاست، حیاتی است.

هم‌چنین سیگنال‌های شیمیایی خارجی سلول، این آنزیم را با اتصال به پروتئین‌های سطح غشا به نام گیرنده‌ها تحریک می‌کنند. این سیگنال‌های خارجی شامل انسولین و فاکتورهای رشدی است که باعث ورود سیگنال‌ها به درون سلول‌ها می‌شود. آنزیم مذکور در این فرآیند مداخلاتی حیاتی دارد. این آنزیم در ساخت بسیاری از مولکول‌های سیگنالیک چربی نیز نقشی مهم دارد.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، تیم تحقیقاتی این مطالعات که شامل دانشمندانی از آلمان و سوییس بوده‌اند قصد شناسایی این مولکول‌ها را برای تولیدکنندگان دارویی به منظور استفاده‌های بیشتر دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha