مردم لبنیات و گوشت را از دامداری‌های سنتی نخرند.

لبنیات و گوشت سنتی نخرید

سلامت نیوز: مردم لبنیات و گوشت را از دامداری‌های سنتی نخرند.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: شاپور شجاعی، رئیس جامعه دامپزشکان اعلام کرد برخلاف تصور مردم که خرید گوشت از دامداری‌های سنتی روستایی و لبنیات از فروشگاه‌های عرضه لبنیات سنتی مزیت است، این شیوه خرید نه‌تنها مزیت نیست که ممکن است خطراتی برای سلامتی مصرف‌کنندگان به دنبال داشته باشد.
او توضیح داد: دیده شده است که در دامداری‌های سنتی گاهی به دام نان خشک کپک‌زده به‌عنوان غذا خورانده می‌شود و نان‌خشک، میوه یا غذای کپک‌زده دارای سم آفلاتوکسین است که بسیار مضر و سرطان‌زاست. این سموم از طریق خوراک دام به گوشت و شیر حیوان نفوذ کرده و موجب آلودگی گوشت و شیر حیوان می‌شود.
شجاعی تاکید کرد: در دامداری‌های صنعتی این اتفاق کمتر رخ می‌دهد، زیرا این دامداری‌ها و نهاده‌ای که به‌ عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد، تحت نظارت ارگان‌های نظارتی هستند.
شجاعی همچنین در واکنش به استفاده از گوشت سایر حیوانات در کبابی‌ها و غذاخوری‌ها توضیح داد: تشخیص اینکه گوشت مورد استفاده متعلق به سایر حیوانات غیر از حیوانات مرسوم و حلال گوشت باشد، برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر نیست، اما این اتفاق معمولا در غذاخوری‌های خارج از شهر و رستوران‌های دورافتاده رخ می‌دهد که خارج از پوشش نظارتی است.
او ادامه داد: مردم هرگونه ذبح مشکوک را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند، زیرا در سال‌های اخیر قوه قضائیه با شدت بیشتری با این دسته از تخلفات برخورد می‌کند و گزارش‌های مردمی می‌تواند در بهبود کیفیت غذاهای غیرخانگی موثر باشد.
شجاعی همچنین  با اشاره به غیربهداشتی بودن لبنیات سنتی خاطرنشان کرد: جامعه دامپزشکی طرفدار عرضه لبنیات سنتی نیست و نظر مساعدی روی آن نداریم. ما طرفدار عرضه لبنیات پاستوریزه هستیم، اما در این زمینه اختلاف نظر بین دامپزشکی و وزارت بهداشت وجود دارد.
رئیس جامعه دامپزشکان تاکید کرد: نمی‌توان به صورت عام شیرهای سنتی را، شیرهای برگشتی از کارخانجات دانست، اما به همین دلیل است که دامپزشکی طرفدار شیر سنتی نیست و نگران سلامتی مردم است. باید آزمایشات بسیاری مانند کشورهای دیگر بر روی این شیرها انجام شود، اما هنوز توسعه‌ای در این زمینه واقع نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha