یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 25552
سلامت نیوز :قائم مقام و معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی گفت: بالاترین میزان مصرف داروهای تزریقی در منطقه را داریم در حالیكه داروهای تزریقی عضلانی ، كمترین اثربخشی و غیرقابل پیش بینی ترین اثر دارویی را بر بدن دارد.
 
به گزارش خبرنگار ایرنا ،علیرضا زالی در جمع خبرنگاران در وزارت بهداشت افزود: داروی تزریقی در 49 درصد از نسخ پزشكی ، تجویز می شود بنابراین تجویز و مصرف منطقی دارو نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی با تاكید بر اینكه داروهای خوراكی موثرتر عمل می كنند ، اظهار داشت: میزان تجویز آمپول تزریقی دگزامتازون ، نوعی كورتون -داروی آرامبخش- در كشور بیش از حد انتظار است.
قائم مقام سازمان نظام پزشكی خاطرنشان كرد: استفاده از این دارو سه تا چهار بار در سال موجب می شود تا غده فوق كلیوی در آستانه وابستگی قرار گرفته و مشكلاتی را درصورت نیاز به جراحی برای بیمار ایجاد كند.
زالی گفت: یكی از عوامل پایین آمدن سن ابتلا به آب مروارید یا كاتاراكت در كشور ، مصرف دگزامتازون است ؛ این داروی تزریقی همچنین موجب بروز مشكلات گوارشی و فشار خون می شود.
وی با اشاره به اینكه سرانه مصرف دارو در كشور استاندارد نیست ، افزود: متوسط اقلام دارویی تجویز شده در نسخ پزشكی سه و نیم قلم دارو است.
قائم مقام سازمان نظام پزشكی تصریح كرد: بررسی 67 میلیون نسخه در سال 88 نشان داده است كه 14 میلیون از این نسخ داروهای آنتی بیوتیك را تجویز كرده اند كه داروهای سفیكسیم ،‌آموكسی سیلین و مترونیدازول بیشترین داروهای آنتی بیوتیكی تجویزی را تشكیل داده اند.
زالی خاطرنشان كرد: این درحالی است كه مصارف داروهای آنتی بیوتیكی در سیستم پزشكی محدود است چراكه مصرف بی رویه آن موجب ایجاد مقاومت میكروبی می شود.
زالی گفت: همچنین علاوه بر مصرف خوسرانه دارو ، تكمیل نشدن دوره مصرف دارویی یكی دیگر از مشكلات دارویی كشور به شمار می رود بنابراین تا زمانی كه فرهنگ عمومی مصرف منطقی دارو میان مردم ، نهادینه نشود، پروتكل های كشوری در این زمینه موفق عمل نخواهند كرد.
وی با بیان اینكه 27 درصد بار تحمیل به بیمه های كشور به دلیل مصرف نابجای دارو است، افزود: بنابراین برنامه هایی در دست اجرا است تا درصورت تجویز منطقی دارو در نسخ پزشكی از ابزار تشویقی مادی و معنوی و در صورت تجویز غیرمنطقی از ابزارهای بازدارنده مانند تقلیل كارانه، برای پزشكان استفاده شود.
زالی یادآور شد: در كنار گسترش داروهای نوین لازم است برخی خدمات مانند اقدام های توانبخشی و فیزیوتراپی جایگزین مصرف دارو در كشور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha